Belanja Raina Raifa ais krim

Saturday, May 23, 2009

Syukur, kini melepasi trimester pertama :)

Hai semua...masa nie umur saya baru 9 minggu dlm perut mama saya. papa saya ckp saya kecik dalam gambar ni. Tunggu saya besar sikit ye. saya akan membesar dgn sihat :)

Alhamdulilah…syukur kepada Allah S.W.T dgn pemberian rezeki ini kepada aku dan suami.

Dengan ini, aku ingin menjelaskan keadaan sebenar diri aku. selama ini tak pernah aku menjelaskan secara jelas di entri aku yg lepas2. Syukur Alhamdulilah hari nie genap usia kandungan aku 3 bulan.

Sebelum itu, aku ingin minta maaf kpd kawan-kawan aku yg banyak bertanya soalan berkaitan ini tetapi aku tidak pernah menjelaskan secara jelas. Maaf sekali lagi. Bukan ingin menyembunyikan berita gembira ini. Tetapi aku tak mahu menghebahkan berita ini pada usia kandungan aku di peringkat awal. Semua ini adalah pesanan ibu aku. Cuma orang tertentu saja yg mengetahui berita ini. Maaf semua.

Aku mengetahui berita gembira ini sewaktu kandungan aku berusia lebih kurang 5 minggu. Aku dan Saiful menerima berita gembira ini dgn tanda kesyukuran tidak terhingga.

Perubahan di trimester pertama ini :

1) berat badan mendadak naik. Walaupun di peringkat awal aku tidak selesa dgn perubahan mendadak ini tetapi kini aku dapat menerima keadaan ini.
2) Mudah emosi dan sangat sensetif walaupun dengan hal-hal yang sekecil-kecilnya.
3) Mudah rasa nak marah.
4) Tak lalu mkn. Makan mesti tak habis. Makanan yg aku suka sebelum ini, bertukar jadi tak suka dan makanan yang aku tak suka sebelum ini, aku boleh suka pulak. Selera tekak aku jadi macam pelik pulak. Contoh : aku suka nasi dan benci segala jenis mee. Sedangkan dulu aku susah nak mkn nasi.
5) Mudah sesak nafas seperti degutan jantung berdegup dgn kuat dan mudah rasa pening dan pitam.
6) Rasa malas yang amat
7) Rasa mual tetapi cuba bertahan untuk tidak muntah. Syukur alhamdulilah aku dapat kawal buat masa ini.
8) Masalah jerawat yang ketara. Sedangkan sebelum ini aku tidak pernah berdepan dgn masalah jerawat yg ketara seperti ini.
9) Rasa mengantuk yg ketara walaupun ketika tengah drive dan bekerja.
10) Dan lain-lain simptom perubahan yg aku alami ketika ini.

P/s : semoga Allah S.W.T memudahkan aku mengalami proses mengandung dan melahirkan bayi di dalam kandungan ini, sempurna sifatnya, comel,beriman juga dipenuhi dgn sifat2 yg terpuji.mudah-mudahan. InsyaAllah

22 comments:

  1. tahniah pn nurul n suami..hehhehe..sonotnyer die..erm sy stuju awk xhebahkan sbb mmg pantang org2 tua awl2 xleh hebah lg..biar matang ckit baru blh gtau..aperpun thniah yer..jg dri baik2

    ReplyDelete
  2. tahniah2 my ucapkan ..
    tak lama lagi bakal menjadi mama & papa buat nurul & suami ...
    seronoknyer nak dapat baby da heheheh .. take cake yer ...

    ReplyDelete
  3. congrats nurul!.. warghh bhgia nya kamu...

    ReplyDelete
  4. waa...chomelnye wpong b/w jek...byk2 berehat dan jgn lasak ye nurul...tahniahhh...weee

    ReplyDelete
  5. my's : sama2...alhamdulilah :)

    ReplyDelete
  6. farhanna : thanks farhanan...alhamdulilah bahagia dan hepi dgn rezeki Allah S.W.T ini. syukur :)

    ReplyDelete
  7. ani : hehehe kecik lagi baby tu . hehehe tu yg kecik tu. thanks ye anil :)

    ReplyDelete
  8. heee.. tggu 4blan bb grak, lg la rs sonot n besnyerla pregnant...pastu, da bsa ckit, g ah scan 3d@4d.. lg nampak bb wat pe dlm prot.. hehe ape2pun,, tahniah n slamat k..


    shida

    ReplyDelete
  9. kaklong ko jgn jadi mls nnt baby ko pon mls. ko jgn suke gigit kuku nnt baby ko asyik gigit kuku je kejenye.ape pon be a gud preggy mommy...

    ReplyDelete
  10. angah : aah aku malas n suka gigit kuku. alahai dh tabiat laaa. try laa kawal nanti.

    ReplyDelete
  11. bestnya dah besar..
    take care nurul :D

    ReplyDelete
  12. seronok kan..nanti u tgk baby dah start moving lagi best..mcm i skang baby aktif kicking..sampai nak terkencing dibuatnye..

    ReplyDelete
  13. finally berita gembira ini dikongsikan bersama ngan member2 lain jugak ek~ I will continue pray & doakan untuk nurul agar semua berjalan dengan lancar~ Gigit kuku? Baik jangan, betul aper yg angah cakap tu... Talk abt that, Angah, biler lagi turn Angah pulak? Hehehe~

    ReplyDelete
  14. kak nurul....tahniah tau....
    suke nye.....
    rase ape ekkk.....
    rase perot tu gerak2 x....
    hehehe.....

    ReplyDelete
  15. farah@ungu violet : thanks farah :)

    ReplyDelete
  16. nurulzia: iye ke? wah seronok nyer :)

    ReplyDelete
  17. kak mira : yeah nurul dah bersedia berkongsi citer gembira ini. alahai gigit kuku tu mmg tabiat nurul dr kecik lg :)

    ReplyDelete
  18. yayan : hehehe lum lagi laa yan rasa perut gerak2. tapi kak nurul tak sabar nak tggu baby dlm perut nie gerak2 :)

    ReplyDelete
  19. yang bg komen tu thanks yeah...mmg saya tak sabar tggu baby dalam perut nie gerak2 :)

    ReplyDelete
  20. alhamdulillah! dah lepas 1st stage :)

    ReplyDelete
  21. hidd: alhamdulilah hidd :)

    ReplyDelete