Belanja Raina Raifa ais krim

Saturday, July 11, 2009

Tidak selesa tetapi bertahan

Lunch time Eastin Hotel

Pernahkah kamu semua rasa kdg2 dlm sesuatu keadaan atau suasana yg membuatkan kamu semua tidak selesa di situ? Tp…kamu semua tetap bertahan di situ w/pun tidak selesa. Mcm tu lah yg aku rasa skrg bahkan bukan skrg tetapi sudah lama sebenarnya.

Aku sgt bersyukur kerana aku tidak seperti kwn2 aku yg lain yg lama menganggur selepas abis study. Bersyukur sgt2. aku cuma berehat lebih kurang sebulan di rumah selepas abis study. Selepas itu aku bekerja di tempat kelahiran aku selama lebih kurang 3 bulan dan selepas itu aku mendapat pekerjaan yg agak baik juga w/pun tidak boleh menandingi keseronokan dan keselesaan pekerjaan aku semasa di putrajaya sebelum aku continue study di UITM dulu.

Eastin Hotel

Peringkat awal…mmg kurang selesa. Tp biasalah tmpt dan suasana baru bukan? Lama-kelamaan aku rasa seronok dan selesa. Sampai satu tahap org yg rapat dan selesa aku bergaul resign seorang demi seorang. Sampai satu tahap aku mendengar mcm2 cerita. Tp…aku cuba bertahan w/pun aku mula rasa tidak selesa.

Kawan paling setia di office Lisa

Westport. Rindu berkasut tumit tinggi

Sebenarnya sebelum aku dapati diri aku pregnant dulu, aku telah berusaha bersungguh2 untuk cuba keluar dr kelompok suasana dan keadaan ini. Alhamdulilah aku mendapat tawaran yg lebih baik cuma ada beberapa faktor terpaksa aku tolak tawaran tersebut. Sampailah aku mendapat tahu yg aku pregnant. Jadi di sebabkan keadaan aku skrg aku terpaksa bertahan w/pun aku sudah mula sgt2 tidak selesa dgn keadaan sekeliling. Malah berasa muak dgn keadaan itu.

Apa yg aku buat, selalunya tiap2 pagi sebelum pergi ke tmpt kerja atau selepas solat aku berdoa supaya di berikan keselesaan di tmpt kerja. Dan kini aku byk mendiamkan diri dari byk berckp. Aku tak mahu berckp lebih. Biarkanlah mereka. Yg penting skrg aku perlu memastikan baby aku membesar dgn sihat. Ohhh ye aku sgt seronok bila mendapati baby dlm perut sudah mula bergerak2 dan ada rasa seperti baby aku ini sudah mula menendang2. seronok sgt :).

InsyaAllah, lepas segalanya selesai iaitu selepas abis berpantang nanti aku akan pastikan untuk keluar dr kelompok suasana dan keadaan ini. Bukan mudah sebenarnya mahu memasuki kelompok government. Org sekeliling mudah berkata2 tp cuba mereka melakukannya sendiri?.

berbuka puasa Tropicana golf & country resort

mesra bukan? happy time dgn budak2 department sebelah

Bak kata lecture aku dulu, better cari pengalaman di peringkat awal dlm private sektor untuk beberapa tahun. Kerana sektor private byk mengajar kita erti susah senang bekerja. Selepas beberapa tahun mendapat pengalaman dan merasa diri sudah ada ketahanan barulah beralih angin ke sektor government.

Aku rasa mmg betul kata2 lecture aku itu. Sbb aku dpt merasakan sektor private ini byk mengajar aku bermacam2 perkara. Semua perkara perlu cepat. Tidak boleh berlengah2 yeah. tiada masa untuk menular sebenarnya. Setiap detik adalah bekerja selagi jam di dinding belum menunjukkan waktu lepas office hour. Ohhh sebenarnya kami di private sektor selalu bekerja lepas office hour. Tidak boleh selalu balik on time. Hebat bukan?

16 comments:

  1. Sabar.. tgh pregnant ni mana company lain nak hire.. tggu pas bersalin nnt ye.. biasalah keje private mmg xde masa ngular.. balik keje pon kul 7 hari2..

    ReplyDelete
  2. noorulaz : betoi tu ckp awak :) kena byk sabar laa saya :)

    ReplyDelete
  3. BERSABAR DUGAAN KERJA MEMANG BEGITU

    ReplyDelete
  4. dayu rasa dok kat private 2 minggu je
    pastu trus dpt offer JKR
    maybe sbb tak rasa lama kat private
    dah terbiasa sgt2 ngan gomen
    tp mmg betul, kat gomen
    kena pandai bermuka2 skit, kena terror membodek
    kena pandai lah nak survive

    ReplyDelete
  5. dayu : mungkin sudah rezeki kamu keja gomen. yeah kena gomen kena pandai bermuka2 mungkin betoi kata kamu tu dayu :)

    ReplyDelete
  6. saya pernah bekerja dgn pakcik sendiri. rasa sungguh tak seronok dan akhirnya cuma bekerja 5 hari saja :D

    ReplyDelete
  7. waaaa dah nmpak skit perot comel nurul,
    heheh

    eh btw, kite skrg 'geng'
    hehe :p

    ReplyDelete
  8. naper tak der gambar ngan akak??? huhu... u dun luv me anymire... *sedih nie*...

    ReplyDelete
  9. nurul org yg tabah..dan semoga terus tabah..demi anak..insyallah..

    ReplyDelete
  10. hidd@susu dlama botol : alangkah seronoknyer hidd dpt bekerja 5 hari smmgu. tp di tmpt saya sayu bekerja secara bergilir2.

    ReplyDelete
  11. kak mira: alahai kak mira main amik jer gmbr. byk gmbr nie time kak mira dah resign.

    ReplyDelete
  12. nano: wahhh nurul ada geng baru nie. tahniah nano:)

    ReplyDelete
  13. anil : thanks anil. semoga Allah sentiasa memberi rezeki utk urul sekeluarga dan suami

    ReplyDelete
  14. dulu saya menganggur 3 hari je lepas grad.hebat kan?
    keje di private 8 bln sblm masuk gomen.suasana keje mmg beza, tapi saya lebih suka gomen :)

    ReplyDelete
  15. ungu violet : seronoknyer kamu dapat kerja gomen :)

    ReplyDelete