Belanja Raina Raifa ais krim

Monday, August 17, 2009

Bila ingat diri betul

Kamu pernah jumpa orang yang ingat diri-sendiri betul dan juga fikir berada di pihak yg benar tapi sebenarnya telah melakukan kesalahan dan tak pernah mengaku kesilapan sendiri? Walaupun secara terang-terangan memang nampak diri-sendiri itu tidak betul dan bersalah, tetapi masih keras kepala tidak mahu mengaku.



Aku benci orang macam nie.



Kalau sudah nampak diri memang bersalah mengaku saja. Bukan kita tidak mahu maafkan. Bukan kita mahu salahkan dia secara terus-terusan. Tapi bila masih keras kepala dan kita pula disalahkan, siapa yang akan sakit hati di antara dua pihak ini? Tentunya sama-sama akan rasa sakit hati bukan?

Susah sangat ke mahu mengakui kesilapan masing-masing dan memohon maaf? keadaan akan bertambah baik kalau ada sikap bertolak-ansur bukan? Tapi tidak guna juga kalau sebelah pihak saja yang mahu bertolak-ansur dan sebelah pihak lagi keras kepala. tidak guna bermain tarik-tarik tali. tiada apa yg kita dpt bukan?

Kes 1

Di dalam sebuah rumah, duduk 6 orang penyewa berkongsi membayar sewa rumah. Hanya ada seorang yg bermasalah di dalam rumah tersebut yang aku gelarkan si kiah (bukan nama sebenar). Mungkin si kiah nie tidak sesuai bercampur duduk dengan orang lain. Mungkin gua atau hutan sesuai untuk si kiah. Mungkin. Satu hari si kiah telah menampar si bidah (bukan nama sebenar) hanya alasan menyatakan si bidah tidak menghormati tetamu si aminah (bukan nama sebenar). Si bidah yg rabun itu langsung tidak perasan ada tetamu yg di bawak masuk ke dlm rumah sewa itu oleh si aminah. Kebetulan si bidah tidak memakai cermin mata ketika itu. Lalu terjadilah adegen drama di situ. Hello…logik ke mahu menampar anak orang hanya alasan macam tu? Itu tetamu si aminah ok bukan tetamu engkau. Si aminah pun tidak cakap apa2 tetapi kamu pula berlebih-lebihan. Selepas adegan drama tersebut si kiah ini dengan selambanya menyalahkan si aminah pula, dengan menyatakan kerana tetamu si aminah ini dia telah menampar si bidah tadi. Hello…ini drama apa yg engkau buat ini?

P/s : Aku kenal semua pelakon-pelakon drama di atas. dan si bidah ini aku sudah menggagapnya seperti adik aku sendiri. Jadi si bidah ini telah menceritakan kes ini kepada aku.

Hello...tolonglah lembutkan hati itu sedikit. Jangan ikut kepala sendiri. Aku sudah muak dgn orang2 macam nie. aku dah banyak berjumpa dgn orang2 seperti ini. ada yg berpangkat boss, berpangkat kuli, berpangkat jiran tetangga, berpangkat suami mahupun isteri, berpangkat sedara-mara dan bermacam-macam orang lagi. Tidak rugi kalu kita mengakui apa kesilapan kita dan kita perbetulkan keadaan bukan? jadi janganlah bermain tarik2 tali yg tiada mendatangkan sebarang kebaikan pun. kan bagus kalu berbaik-baik dan hati pun akan gembira bukan? harapnya konflik di atas dapat diselesaikan.

33 comments:

  1. hai nurul..

    harap bersabar la erk..roy pon benci ngan org mcm ni.selau rase diri mereke tu betul n pandai.x nak mengaku kalah.

    kalau bole die yg tau sume bende..ape2 je la mereka ni..

    ReplyDelete
  2. khairulhaya : betul tu awak. nape susah sgt org mcm nie nak mengaku kesalahan sendiri kan?

    ReplyDelete
  3. menyamfahhh kannns.. ehehe, salamm akak nurul ittewww

    ReplyDelete
  4. >> salam pagi nurul...

    senang cakap la kan...

    EGO yg membuatkan seseorang tu susah nak minta maaf.....

    diorang perasan diorang jer betul...

    [rasa mcm nak hempuk lesung batu jer kat dahi diorang kan?]

    hahhahhaha

    ReplyDelete
  5. en_me : hehehe salam juga utk en_me :)

    ReplyDelete
  6. yanie putrajaya : betoi3x tu yanie. hehehe :)

    ReplyDelete
  7. em...biasalah manusia nih...mcm2 perangai...kekadang kt bleh sabar...tp bila tahap dah meluat, lihatlah apa yang akan terjadi...hehehe

    ReplyDelete
  8. nads : tu lah nads...sabar jer lah dgn org yg berperangai mcm nie.

    ReplyDelete
  9. tu la nama dia ego nurul
    dah terang lagi nyata silap sendiri
    tapi tak nak ngaku
    mesti sebab malu
    so seboleh2 nyer tak nak kalah
    sedangkan, kalau dia buat gitu
    lagi malu jadiknya

    ReplyDelete
  10. tu la nama dia ego nurul
    dah terang lagi nyata silap sendiri
    tapi tak nak ngaku
    mesti sebab malu
    so seboleh2 nyer tak nak kalah
    sedangkan, kalau dia buat gitu
    lagi malu jadiknya

    ReplyDelete
  11. benci org yg dah buat salah tp susah nak ngaku salah..tp potpetpotpet..

    ReplyDelete
  12. huhhh...org2 tu mmg sentiasa kita jmpe walau di mana saja berada...

    kdg2 utk mensecurekan diri drpd org2 yg x sptotnye..saya juga berkedaan bgitu...hehehe

    ReplyDelete
  13. daayu : tu lah dayu dah terang2 salah tapi tak mahu mengaku. biar je org mcm tu.

    ReplyDelete
  14. atty's : ye betoi....nurul pun tak suka org mcm nie.

    ReplyDelete
  15. anil : tu lah anil mana2 ada je jumpa org perangai mcm nie. sabar je lah.

    ReplyDelete
  16. tu laaa, org2 mcm ni mmg kasi letak kat utan je agaknya lebih baik heuhue.
    kite pulak yg susah2 nak pikir pasal die, yg nyusahkan org lain..haih. Manusia2

    p/s: Selamat berpuasa nurul dan suami (dan baby?)hehe

    ReplyDelete
  17. hanie : tu lah hanie. sabar jer lah org mcm nie. selamat berpuasa gak utk hanie dan suami :)

    ReplyDelete
  18. orng cam gitu selalunya ego mesti tinggi..

    pity la orng yg jadi mangsa tue..

    nway selamat berpuasa:)

    ReplyDelete
  19. aleena : tu lah aleena org mcm tu selalunya dikatakan ego yg tggi. selamat berpuasa untuk kamu juga aleena.

    ReplyDelete
  20. eh, kenapa macam tu sekali biadapnya?!!!

    ReplyDelete
  21. soh je si bidah tu tampar si kiah tu pastu sekeh 3 kali huhu xpun report kt pakar sakit jiwa cos si kiah tu mungkin ade pnyakit sawan ayam huhuhu

    ReplyDelete
  22. ungu violet : biasalah laa org tu farah . sabar je kan la.

    ReplyDelete
  23. koklie's : huhuhuhu....tp si bidah nie baik sgt koklie's. lembut hatinya.

    ReplyDelete
  24. nurul, saya selalu berdepan dgn orang macamni. tp saya selalu malas nak layan dah. sebab nanti kita yg sakit hati.

    ReplyDelete
  25. hidd : itu lah hidd nurul rasa better kita tak yah layan org mcm nie.

    ReplyDelete
  26. ::hai nurul..nak buat mcm mana..manusia bnyak ragamnyer..eh i dah link u..keep in touch::

    ReplyDelete
  27. syanaim: yeah manusia mmg byk ragamnya. thanks link blog saya :)

    ReplyDelete
  28. syanaim: yeah manusia mmg byk ragamnya. thanks link blog saya :)

    ReplyDelete
  29. syanaim: yeah manusia mmg byk ragamnya. thanks link blog saya :)

    ReplyDelete
  30. Hye nurul..mcm2 kan manusia ni..rambut same hitam hati lain2..dh terang lg bersuluh pn xmow mengakuu silap lagik..gerammnyee...
    sabo je la Nurul..

    Selamat berpose Nurul wit bb..ok.i link u k..

    ReplyDelete
  31. Asue : tu lah sabar jer lah org mcm nie. thanks yeah link blog saya. selamat berpuasa :).

    ReplyDelete
  32. org cmtu mmg hampeh..dh salah xnk ngaku..pas2 lagi teruk nk salah kn org lain lak..

    ReplyDelete
  33. zielalala : tu lah zielalala. sepatutnya dia tak leh nak salahkan org lain if nmpk sgt dia salah bukan?

    ReplyDelete