Belanja Raina Raifa ais krim

Wednesday, September 16, 2009

Syukur kini melepasi trimester kedua - 7 bulan 1 minggu

Hari ni genap kandungan aku 7 bulan 1 minggu. syukur. Kini sudah melepasi trimester kedua. Sekarang sudah masuk ke trimester ketiga. Sekejap saja masa berlalu. Rasanya baru saja aku disahkan hamil oleh doktor hari tu.

Alhamdulilah, sejak pregnant ni aku tidak mengalami apa-apa alahan ataupun morning sickness. Cuma di awal-awal kandungan aku mengalami rasa pening dan mual-mual tapi tidak sampai muntah segala. aku cuba mengikut apa yg dinasihatkan ibu aku supaya jangan terlalu memanjakan diri. jika boleh bertahan cuba bertahan. Alhamdulilah aku boleh mengawalnya di peringkat awal hingga kini.

Yang paling teruk simptom yg aku dapat sejak pregnant ni ialah masalah jerawat. Aku tak pernah mengalami masalah jerawat sebelum ni. Tapi sejak pregnant masalah ini makin menjadi-jadi. Dah bermacam-maca cara aku cuba buat untuk meredakan masalah jerawat ni. tension okeh.

Selain tu aku di landa simptom pemalas. awal-awal pregnant sangat teruk. Sangat malas nak buat segala kerja-kerja rumah, kerja-kerja office segala. Bayangkan Saiful suruh masak tapi aku tak nak buat. Dahlah jarang jumpa memandangkan suami aku ni jenis outstation kerja luar memanjang. Selalunya aku suruh Saiful beli je makanan atau makan kat luar. kadang-kadang jika mood Saiful baik dia yang akan masak. Teruk bukan? Aku bukan mendera tapi itulah hakikatnya sifat pemalas aku yg melampau.

Jika di lihat dari semua simptom-simptom tersebut, semua mengatakan aku bakal mendapt baby boy. Tapi setelah 2,3 kali bertanya dgn doktor mengenai gender baby, doktor telah mengesahkan aku bakal mendapat baby girl :).

Barang-barang keperluan baby dah di beli sikit2. belum cukup sepenuhnya. Mostly barang-barang tersebut berwarna pink. Walaupun semasa membeli tu mata dan hati ni asyik memandang warna biru saja. Itulah penangan fanatiknya aku terhadap warna biru ni. Tapi bila tengok dah banyak barang yang di beli warna pink, suka pula tu.

sekarang nie, aku sudah mula menyanyikan lagu kanak2, berzikir, selawat sambil mengusap perut dan sebagainya kepada baby. yg kerap aku lakukan menyanyikan lagu ABC, lagu 123, berzikir selain mendengar VCD surah2 al-quran dan mengaji. semuanya aku cuba praktikkan dari awal kandungan. cuma kini aku lebih kerap melakukannya. aku cuba mengikut petua dari buku2 yg dihadiahkan oleh sahabat aku wanie di hari perkahwinan aku dulu. thanks wanie.

aku juga sudah mula memperkenalkan suasana gelap dan terang kepada baby dlm perut ini. perkara ini dilakukan supaya baby dpt membezakan suasana. tp apa yg paling utama adalah komunikasi antara aku dan baby. kerana di peringkat ini baby sudah pandai memberi respon apa yg kita bual2kan dengannya. seronok bukan? :)

Bercerita tentang bab permakanan pula, mmg tidak dinafikan aku kerap mkn dan mkn dalam kuantiti yg banyak. cuma aku ingin berkongsi di sini, dari peringkat awal pregnant aku sudah mengamalkan makanan seperti kismis minda, kurma, susu, buah-buahan dan yg terbaru air zam-zam setiap hari.

Debaran untuk bersalin makin terasa. aku berharap kepada Allah S.W.T supaya dpt dipermudahkan proses mengandung dan bersalin. mudah-mudahan selamat segalanya.

40 comments:

  1. wah..kejap je dah 2nd trim kan?mesti awak rasa x saba2 nak tgk baby tu.goodluck..enjoy makan puas2 raya ni..hehe..selamat hari raya nurul n hubby!

    ReplyDelete
  2. dialicious : ermmm mmg rasa tak sabar nak tgk baby. selamat hari raya juga ye :)

    ReplyDelete
  3. ::wah best..akn dpt baby gurl..btw selamat ari raya wak...::

    ReplyDelete
  4. syanaim : aah baby girl. selamat hari raya kat awak gak :)

    ReplyDelete
  5. :)
    kite hari2 main sudoku.
    harap2 dapat anak secerdik adiputra.
    :D

    kalau kite berzikir kan nurul, baby diam je. tapi kalau dari tv, kemain lagi dia gerak. nampaknya, baby lagi kenal sura zikir dari tv dari mamanya. huhuhu~

    baby girl ek? jom tukar baby nak?
    ;)
    hehehe~ ni la penangan nak sangat gegirl. huhuhu~

    ReplyDelete
  6. puterikurekure : hehehehe intan nak baby girl kan? hehehe. rasanya nurul dah syg sgt dgn baby dlm perut nie. tak leh tukar2 dah intan :)

    ReplyDelete
  7. hee seronoknye ;)
    dah buat persiapan sikit2
    kite pulak jd tak sabar nak menunggu kelahiran baby nurul ni :D
    girl pon ok kan, pasni dah ade geng solek-menyolek :D

    ReplyDelete
  8. nurul dah 7 bulan?
    waa..bestnye
    tak lama lagi baby kuar lah
    baby girl ek??best2..
    i wish i dapat baby girl juga.hehee...

    ReplyDelete
  9. hanie : hehehehe nurul pun tak sabar2 tggu baby dlm perut nie kuar. hehehe betoi gak tu ada geng make up2 :)

    ReplyDelete
  10. zuris : aah laa zuris dah 7 bulan dah. kejap jer rasanya. aah baby girl :). oohhh zuris nak baby girl ye? hrp2 dpt baby girl ye.

    ReplyDelete
  11. besnye nurul..
    baby dah bg respond,
    xsbrrrr.. :p

    cpt je kan?
    brape bulan je lg tggl..
    semoga semuanya slamat kan?

    nurul mcm na jgk la..
    xde alahan teruk..
    tp jerawat xpernah berhenti tumbuh..
    lepas 1-1..
    dlu sblm kawen ,
    sbulan skali je naik time nk piyed,,
    ingatkan dah preggy,
    slamat dr mslh tu,
    huhuhu

    ReplyDelete
  12. Nurul tahniah akhirnya u da masuk 3rd timester, debaran makin mule terasa mesti u akan rase mcm2 nk beli da ade je mende yang x cukup hehehe

    ReplyDelete
  13. nano : ooo na pun mcm tu gak ye? tumbuh jerawat gak ye. ooo na pun tak ada alahan. sama kita kan.

    ReplyDelete
  14. koklie's : tu laa kejap jer dah masuk trimester ketiga. tu laa skrg pi mana2 nampak barang baby dah ada hati nak membeli utk baby jer :).

    ReplyDelete
  15. alhamdulillah.
    lega kan.
    nurul elok2 la ye.
    kem salam dgn baby girl tu ya!
    :)

    doa rezeki saya pula ye.
    *sigh*

    ReplyDelete
  16. mrs SyeDiz : InsyaAllah ada rezeki awk ye. Alhamdulilah mudah2han selamat dan dipermudahkan :)

    ReplyDelete
  17. wah sonotnyer bc entry nurul ni..nmpknya xbnyk meragam baby..ader 2 bulan jer lg pastu u'll strt a new world again..
    yg pling sonot dpt plk baby girl..wah blh pkaikan yg comel2..selamat hari raya nurul

    ReplyDelete
  18. mmg terasa mcm sekejap je nurul
    tp nak smpai ke 7 bln tu
    mesti banyak gak halnya kan

    nampak gaya dayu nyer sindrom sama je ngan nurul
    diri adalah sgt pemalas
    malas yg sgt2 punya malas
    terabai kebajikan suami
    kesian sama dia..

    ReplyDelete
  19. Alhamdulillah dah masuk 7 bulan.

    jerawat tu kira alahan jugak tu nurul.nanti pas bersalin hilang kot.

    ReplyDelete
  20. nurul aziyana : tu laa aziyana kalu baby girl leh pakai kan baju yg comel2. dan mestinya byk kaler pink. selamat hari raya :)

    ReplyDelete
  21. dayu : itu laaa dayu sifat pemalas yg melampau2. sian suami nurul. hehehe. harap2 dia faham. selamat hari raya :)

    ReplyDelete
  22. ungu violet : tu laa jerawat nie kira alahan laa kot simptom time pregnant kot. harap2 dpt hilang lepas bersalin nati. selamat hari raya :)

    ReplyDelete
  23. sangat sweet baby gurl:)
    boley beli banyak stuff in pink colour..hehe

    take care ya:)

    ReplyDelete
  24. Sabda Rasulullah s.a.w:
    Maksudnya: ” Bagi orang yang berpuasa ada dua kegembiraan. Pertama, kegembiraan ketika berbuka (atau hariraya) dan kedua, kegembiraan ketika bertemu dengan Tuhannya kelak”. Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim.
    Selamat menyambut hari raya Aidil Fitri dari saya,andai kata tersilap bahasa,maaf dipinta ye..hu3
    Harap boleh tukar link…..lepas nie…(add la saya)

    ReplyDelete
  25. aleena : yeah aleena boleh beli brg yg byk color pink :)

    ReplyDelete
  26. anak pendang sekeluarga : thanks ye awak. selamat hari raya juga untuk awak :).

    ReplyDelete
  27. semoga dipermudahkan semuanya...insyallah...
    seronoknyer jadi preggy mummy...
    take care dear...raya ni banyak kan berjalan...mudah nak bersalin...
    satu lagi, dah bleh mula minum air jus kurma...mudah bersalin...insyallah...

    ReplyDelete
  28. nads : thanks nads. ooohhh minum air jus kurma ye. nanti nurul try cari. thanks nads ye :).

    ReplyDelete
  29. nurul, sifat pemalas kita tu sama.. kelakar gila bila semua tugas umah diambil alih oleh encik suami... tapi kita bukan sengaja kan?? =p

    oh, makan kismis sangat bagus eh??

    ReplyDelete
  30. wahhh bestnye nurul hehhehe mai sekarang baru je masuk 2 bulan 1 minggu tapi alahan mai teruk sgt2 dengan sifat malas amat melampau2 hehhe nak buat cam mana kan muntah pon tak berhenti2 lagi nie asal penuh je perut mesti muntah kalo tak makan kecian plak kat baby nie ... apa2 pon mai tak sabar nak rasa apa yang nurul rasai sekarang hehhehe..

    ReplyDelete
  31. tak sabar la pulak nak masuk 3rd tremester tuh... kite kan nurul time mengandung ni mukaku kelihatan licin...

    ReplyDelete
  32. my's : congrats mai dah pregnant. jaga baby dlm perut baik2 ye. mkn byk2 sikit. selamat hari raya :).

    ReplyDelete
  33. aishah : betoi laa aishah sifat malas tu bukan sengaja dibuat tp tiba2 rasa malas sgt2. harap suami faham :).

    ReplyDelete
  34. chempaka : iye ke chempaka. tp nurul muka pulak naik jerawat. hrp2 lepas bersalin nati licin semula muka nurul nie seperti zaman anak dara :).

    ReplyDelete
  35. Salam Lebaran Nurul & Family

    Mohon Ampun dan Maaf Andai Ada Tersilap Kata Terkasar Bahasa Sepanjang PERSAHABATAN Kita.....(^_^)

    ReplyDelete
  36. yanie : selamat hari raya yanie :)

    ReplyDelete
  37. xsabaar nye along nk rse ape yg along rase...bile la Allah nk ksi rzeki baby ni.

    ReplyDelete
  38. ain : mudah2han ain cpt dpt rezeki ye.

    ReplyDelete
  39. selamat hari raya nurul
    sori lambat wish raya.bz.hehe
    awak,psl jerawat tuh,kte penah baca artikel dlm mag rapi.elok awak tgk dlu kandungan ubat jerawat yg awak nak guna.sbb ada bhn yg boleh effect kat baby tau.take care nurul :)

    ReplyDelete
  40. fathiyah : thanks fathiyah atas nasihat awak ye. selamat hari raya :)

    ReplyDelete