Belanja Raina Raifa ais krim

Monday, December 7, 2009

Bulan berpantang

Raina tgk apa tu?

Kini tiba masanya aku melalui proses berpantang. Satu proses yang sangat membosankan bagi aku untuk dilalui. Sebelum ini banyak aku dengar cerita dari kawan-kawan tentang proses berpantang yg membosankan ini. Ketika itu, aku kurang percaya akan cerita kawan-kawan aku itu. Bagi aku, bukankah seronok berpantang kerana dapat bercuti lama dari bekerja sambil melayan baby kita.

Dan kini, apabila aku melalui bulan berpantang, barulah aku merasainya sendiri bagaimana peritnya proses berpantang ini disusuli dengan rasa bosan yang perlu aku lalui.serius aku katakan proses ini sangat memeritkan dan membosankan.

Sudah hampir tiga minggu aku berpantang. Ibu aku amat titik beratkan soal berpantang. Bayangkan sehingga kini aku masih mandi dengan air pelbagai jenis daun yang aku kurang ketahui apa nama daun-daun tersebut. Bila aku bertanya kepada ibu bilakah proses mandi air daun ini akan berakhir? jawapan ibu sehingga habis berpantang dan jika boleh teruskan w/pun selepas habis berpantang. Terkesima aku seketika.

Bab makan pula bukanlah makanan yang sedap-sedap yang boleh kita makan. Pada minggu pertama aku berpantang aku hanya dibenarkan makan nasi panas, ikan bilis, lada hitam berserta kicap sahaja. Sampai muak aku dibuatnya. Sehinggalah aku mengeluh meminta ibu menukar menu lain. Mungkin kasihan melihat aku, ibu menukar menu seperti ikan bakar atau ikan dan sayur yang di masak rebus sahaja.

Paling aku tidak suka adalah memakai bengkung. Hingga kini aku memakai bengkung dan berstokin. Kadang-kadang malas juga mahu memakainya. Tetapi siaplah mendengar ibu berleter itu ini. Akhirnya aku akur memakainya siang dan malam. Lagipun aku masih percaya kata-kata orang tua yang menyatakan jika kita rajin memakai bengkung kita akan dapat mengempiskan bahagian perut dan menegangkan kembali bahagian pinggul kita.

Dari segi pemakanan jamu pula, aku memilih jamu buatan orang kampung. Pada awalnya aku mahu menggunakan jamu buatan moden seperti leesa formula atau mustika ratu. Tetapi ibu menyarankan aku menggunakan jamu buatan orang kampung. Sehingga kini aku masih makan jamu tersebut w/pun baunya sangat busuk.

Sekarang, berat badan aku baru turun 9kg. target aku mahu turun 10kg lagi. Maklumlah semasa mengandungkan raina berat badan aku naik mendadak lebih-lebih lagi ketika usia kandungan aku menginjak 7 bulan. Masa tu bulan puasa memang selera makan melampau ketika itu. Jadi, haruslah aku dengan gigihnya berusaha menurunkan berat badan aku kepada berat badan yang asal.

Pendapat aku, kita bukan saja perlukan persediaan mental dan fizikal semasa proses mengandung dan proses bersalin tetapi kita juga perlukan persediaan yang cukup dari segi mental dan fizikal untuk proses berpantang.

Tak tahu ikut perangai siapa, Raina suka sgt bergambar

Ini kerana kita bukan saja berpantang tetapi kita perlu belajar menjaga anak, menyusukan anak, mengorbankan masa tidur kita pada sebelah malam kerana ketika inilah anak kita selalu terjaga dari tidurnya. Ketika itu, kita akan terasa letih dan kurang tidur.

Pada peringkat awal, aku hampir-hampir berputus asa kerana aku mengakui aku kurang persediaan dari segi mental dan fizikal semasa proses berpantang ini, kerana dalam masa yang sama aku perlu menahan sabar dengan kerenah raina yang berjaga malam dan menangis tanpa kita ketahui sebabnya.

Alhamdulilah, kini aku semakin seronok melayan kerenah raina dan aku seperti sudah terbiasa berjaga malam untuk melayan kerenah raina. Kita perlu tanam azam dalam diri yang anak kita adalah pemberian dan amanah dari Allah S.W.T. jadi kita harus melakukan tanggungjawab kita menjaga amanah Allah S.W.T itu. mudah-mudahan raina menjadi anak yang solehah, mudah menjaganya dan mendidiknya.

P/s : kelakar bila teringat peristiwa malam tadi. Raina pupu (berak) di atas towel apabila selesai jer tok wan mandikan raina. Tok wan minta saiful yang basuh towel tu. Sampai merah-merah muka dan nak termuntah-muntah saiful bila basuh towel tu. Ini mesti kes saiful jijik dengan taik raina. tapi saiful menafikannya. poyo tak saiful tu? :P

37 comments:

  1. alalala sweet pic raina camtue..

    susah juge ya berpantang nie..

    tapi takpe demi lil princess semuanya akan ok kan:)

    ReplyDelete
  2. raina ikut perangai acu yanie gebu la tu

    hehehe suker posing2 manje.....hikhihk

    ReplyDelete
  3. alahai comelnya raina..hihi ikut mak die la kot suke gmbr..erm pantang mmg buhsan..2 minggu pertama pun dh terasa buhsannya..apatah lg kalo nk jengah ke 44 hari..

    ReplyDelete
  4. raina! khalish cop kamu ye. hehehe.

    abis semua anak dara orang aku nak sapu nih. raina dan mamanya sehat ke? memang cemuih nak nunggu abis pantang. tapi, dah ujung bulan pantang tu, orang kata kena lebih jaga.

    jaga diri ye nurul. kiss untuk raina ok!

    ReplyDelete
  5. excited bace citer ttg proses bersalin tuh..rase cam smpi bergenang air mata bile bygkn rasa sakit tuhh tsk tsk...

    x besh ek berpantang? xpelah..utk kesihatan di masa tue..sabar yer :)

    ReplyDelete
  6. mmg sgt stress waktu berpantang. dah la favourite lauk sume yg berkuah je. hihi. sabor je la. ;)

    ReplyDelete
  7. hahaha~ nurul, finally nurul rasa aper yang akak rasa 2 bulan yg lepas ek? Kwangx3...
    Betul aper yg puterikurekure ckp, kita kena lebih behati2 pada hujung pantang nanti, especially hujung kaki kita (naper? entah lahh.. ibu mertuaku yg pesan gitu... )

    ReplyDelete
  8. alahaiii..menggerunkan pulak nak lalui proses berpantang tu.

    zuris pun penggeli juga
    tgk muntah sendiri pun boleh muntah balik.
    harap2 ngan baby sdri,taklah..

    ReplyDelete
  9. congrate akak nurul :-) sedih dan terharu bile baca entry akak semasa nak bersalin tu..sy dpt bygkan kesakitan tu..Ya Allah S.W.T maha besar :-)

    cantek nama bb, raina :-) secantek orgnya nanti.

    mama sy ade cerita,nenek die kate, mase proses berpantang mama sy kene ikat kakinya rapat2..huhu..dan jgk masa buang air besar dan kecil ade caranya.

    sy sudah takut skrg..hehe..insyAllah, setelah membaca entry akak, sy dpt sedikit ilmu walaupun sy masih belum mengalami alam itu,insyAllah.

    moga2 akak sihat dan bb semakin sihat.

    ReplyDelete
  10. sabar ya nurul...sekejap jer masa berlalu (ckp boleh la kan...nanti sendiri lalui...ntah mcm mana...hehehe!!!)...bestnya tgk raina...cpt besar & makin comel :)

    ReplyDelete
  11. aleena : thanks aleena. mmg susah berpantang.

    yanie: kuang2x. ikut perangai yanie ye. betul gak tu. huhuhu


    aziyana : mungkin gak ikut perangai mama dia. mmg bosan nak tggu abis pantang.

    ReplyDelete
  12. puterikurekure : ooohh baru dgr statement mcm nie. nurul cuba berpantang dgn betul.


    sherna : proses bersalin mmg mengerunkan tp bila dh lihat anak kita terus lupa pd kesakitan tu.


    annasuejie : tu laa nurul pun suka mkn yg berkuah

    ReplyDelete
  13. kak mira : tak tnya ke mak mertua kenapa mcm tu? nak tahu gak sebabnya.


    zuris ; tu laa nurul nie pengeli gak tp dah anak sendiri kena terima hakikat itu anak kita kina belajar jd jgn pengeli


    nurulshigim : sampai ikat kaki? nape ye? baru dgr nie. oohh tq nurul mmg suka nama raina tu.


    busuksayang : tu laa ckp boleh laabila kita lalui alahai bosan nyer. tu laa raina dah makin tembam skrg.

    ReplyDelete
  14. anak pengherat hubungan suami isteri.. good luck on your berpantang tewww.. ahaks

    ReplyDelete
  15. raina ikut muka ayahnya ye
    rambut lebat.sure comey besar nnt
    erm,kte pnh pantang.tp takde baby.jaga diri sendiri jelah.bab mkn mmg tak best kan.

    ReplyDelete
  16. hehehe, tuela..terkejut gak bile sy dgr kene ikat kaki mase tido...takut msk angin kot...ye ke? xsure, sbb mama sy pun ikut je pantang tu...

    buang air tak leh 'kangkang' tp mengesot...huhu...kene ade tandas jenis duduk la kan...mcm2 la..

    bab mkn pulak, mama sy kate terpakse la mkn ape yg dimskkan...sy suke amek mkanan mama sy mase berpantang adek sy...makanan itu adalah..ikan bilis ditumbuk dgn halia, mkn dgn nasi panas...wow, byk sedap..hehehe

    ReplyDelete
  17. salam..slmt berpntang..n tahniah lg skali..,i ternmpak u punyer komen ky cbox..xnk komen pn xper..tp kalo komen lg elok..hehehehe..u komen je..ape2..out of topic pn xper...
    Si Raina tu mlm2 kut nangis x??,,bestkan ade ank..jelez la..k la u tk cre..

    ReplyDelete
  18. oh.. ini blog awak rupanya! :)

    congratulations on ur newly born baby! weee~

    ReplyDelete
  19. alhamdullah comelnyer raina hehhe mcm mama dia la suka bergambar heheh.. selamat menempuh dugaan berpantang plak yer Pn.Nurul heheh... dan cepat sembuh ...

    ReplyDelete
  20. semoga tabah lalui tempoh berpantang ye..comelnya raina!

    ReplyDelete
  21. raina byk ikut muka daddy dia
    moomy jgn marah ye..
    tapi raina mmg pandai bergambar.. kecik2 dh reti pose..

    huhuu.. dah byk baca kisah org berpantang ni
    nurul,pakai set apa pantang ni
    share lah nanti ye
    nak buat panduan

    ReplyDelete
  22. raina cute sgt..

    Proses brpantang mmg mmbosankn..
    xper la nurul skrg ms cepat brlalu.
    klip klap klip klap da 2 bln..

    haa..ms tuh cornfirm nurul xnak keje da coz klau bleh sesaat pun xnk brpisah ngan baby..so enjoy this moment tau..

    ReplyDelete
  23. Amalan ikat kaki semasa tido especially pd mrk yg tido lasak itupun klau deliver secara normal..
    ada org tido x sedar diri(brdasrkn pengalamn alin but not me..haha)

    Diakhir masa brpantang kena jaga ibu jari kaki xbley trpijak even trlanggar skalipun..

    Dulu alin lg 2 hr nk abis brpntang, bestfriend kawin ingatkn leh arr pg tp mak alin larang sekeras2nyerr..

    ReplyDelete
  24. nurul seiyes ke bosan dn perit...adoi..buat saya ngeri lah...mmg pantangg btol pkr2 yg mmbosankan ni

    ReplyDelete
  25. UPDATE MAKEUP CLASS:


    20/12 : PERSONAL MAKEUP DI S.ALAM

    15/1 : PERSONAL MAKEUP DI TERENGGANU
    16/1 : PERSONAL MAKEUP DI KELANTAN

    23&24 JANUARY : BRIDAL MAKEUP CLASS WITH EYRA RIZAL & AMY-AMEERA (2 DAYS)
    TO REGISTER EMAIL: EYRARIZAL@GMAIL.COM/INFO@EYRARIZAL.COM
    OR
    SMS FULL NAME + IC AND SEND IT TO 016-2128740

    HTTP://WWW.EYRARIZAL.COM
    HTTP://WWW.LOVESAYSITALL.BLOGSPOT.COM

    REGARDS,
    EYRA RIZAL =)

    ReplyDelete
  26. tomeinye rania..
    mst rimas time b'pantang kan..fuhh..cane la time saya nti..=)

    ReplyDelete
  27. tahniah for the new baby!!^__^

    ReplyDelete
  28. takpe.. dah nak habis dah pantang kan? semua ni pengalaman untuk kita :)

    ReplyDelete
  29. fathiyah : mmg raina byk ikut rupa papa nya :)


    nurul shigim : nurul buang air besar mula2 dulu kena telan pil sembelit bg cairkan taik kita sbb takut kalu taik tu keras kan sbb takut kita kan baru berjahit tang tu.


    putri : ini laa blog kita putri. hehehe :)

    ReplyDelete
  30. hisham : buka tak nak komen tapi susah komen kat blog awak kena guna apa benda tu saya tak bape mahir. hehehe :)


    my's : ikut perangai nurul dan ummie ngah dia yg suka bergambar :)


    zielalala : berpantang proses membosankan tau

    ReplyDelete
  31. dayu : mmg raina byk ikut muka papa dia dayu. mmg nurul nak sgt raina ikut muka papa dia tu. huhuhu. nurul mkn jamu buatan org kmpg.


    alin : oooh mcm tu ye. skrg pun nurul dah kuar ke mana2. tp tak drive laa adik yg jd tukang drive . tak berani lg nak drive.


    anil : serius laa anil bosan tau


    gurluvpink ; thanks. mmg bosan tau


    lip ; thanks awak

    hidd: yeah pengalaman utk kita kan? w/pun bosan hehehe

    ReplyDelete
  32. salam,

    wah!...congrate nurul coz dh dapt baby yg comel..sorry lmbt wish...anyway, nnti klu aku free aku tgk hang ngan baby k...still kat banting lagi kan?

    ReplyDelete
  33. bestnya ada baby.
    sabar ye nurul tak lama je lagi habis pantang :D

    ReplyDelete
  34. yun : aah aku kat banting berpantang. meh laa dtg

    ungu violet : daku cuba bersabar berhabis berpantang

    ReplyDelete
  35. bulan berpantang adlh sgt tak besh kan...tapi maria pantang koboi je..huhu..

    ReplyDelete
  36. maria : hehehe pantang koboi tu mcm ner yeah

    ReplyDelete