Belanja Raina Raifa ais krim

Monday, May 17, 2010

Kasih sayang

semalam. tengok orang berjongging

Ketika pregnant dulu, idea menulis hampir 70% tentang pengalaman aku mengandungkan raina ketika itu. Disebabkan mengandungkan anak pertama jadi excited menulis blog lebih berkisar tentang itu. Kini bila sudah ada anak, hampir 70% idea menulis beralih kepada cerita tentang anak pula. Terus-terang aku tak berniat mahu terlebih publish atau expose anak aku di dalam dunia cyber ini. Sebenarnya aku tidak gemar langsung. Jadi jika aku menulis tentang kisah anak, aku anggap seperti aku sedang menulis diari kehidupan aku saja.

Tapi kenyataannya adalah otak aku sentiasa ingat anak anak anak. Jadi inilah kesannya. Penulisan juga dipengaruhi dengan kisah anak. Kadang-kala aku cuba lari dari bercerita tentang ini. Banyak idea sebenarnya. Cuma mood menulis itu kadang-kala tiada. sebenarnya aku lebih suka menulis tentang keadaan di sekeliling aku.

Terus-terang dulu aku tidak suka budak kecik. Dulu aku anggap budak kecil ni melecehkan. Mahu jaga dia, mahu pujuk dia bila menangis, mahu mandikan, mahu layan kerenah si kecil dan macam-macam. Aku tidak suka semua tu. Aku rasa ianya macam satu komitmen yang maha besar.

aku rasa cepat benar anak dara aku nie membesar

Bila melawat kawan atau saudara selepas bersalin, aku hanya tengok ala kadar saja. Nama nak dukung baby tu maaf aku tolak mentah-mentah. Alasan aku guna pakai takut nak dukung sebab kepala baby tu lembik lagi. Alasan mudah aku ketika itu. Bunyinya kelakar bukan?

Tapi itu dulu. Sekarang ini aku pantang sekali melihat budak kecik. Mesti aku rasa mahu dukung dan cium saja si kecil itu. Ajaib bukan? Semuanya berubah apabila aku mempunyai anak sendiri. Itulah kuasa kasih sayang sebenarnya.

Pantang nampak orang tolak stroller aku mesti akan toleh dan mahu intai budak kecik di dalam stroller tu. Kadang-kala semasa tgh drive pun, mata aku mesti curi-curi mahu melihat kereta sebelah. Mana tahu jika ada budak kecik. Aku rasa macam ada magic kasih sayang terhadap budak kecik sejak aku bergelar mama.

Pak usu raina


Sejak raina lahir, aku gila amik gambar anak. Yang jadi mangsa pastinya pak usu raina. Dia dah semacam photographer official raina saja. Kebetulan dia adalah student bidang tersebut. Aku tak mahu terlepas sedikit pun setiap detik membesarkan raina. Jadi aku cuba mengumpul sebanyak mungkin gambar-gambar raina. Terus-terang aku rasa raina adalah ubat paling mujarab untuk buat hati aku lebih cool bila aku tension. Sifat kasih sayang sesama insan juga makin bertambah dalam diri aku sejak raina lahir. Terima kasih raina. Mama sayang raina lebih hebat dari romeo sayangkan kekasih hatinya si Juliet itu. I love u raina.

mama, banyak serangga atas rumput nie

33 comments:

  1. sama la nurul...jue pun takut nak pegang baby dulu, tapi hubby jue tak...mungkin sebab jue bongsu & dia sulung...tapi bila ada anak nie, perasaan takut tue automatically hilang...terus berganti dgn teruja...sgt teruja nak pegang...hahaha!!!

    dan sekarang, segala2nya utk dia...mama luv u bam2 :)

    ReplyDelete
  2. julia : kan? teruja bila dah ada anak sendiri automatik tak takut dukung baby lagi :)

    ReplyDelete
  3. raina...
    nampak pusat kamoo

    hehehhehe...comey

    yanie dulu memang suker budak2..
    tp tak ada adik..

    skang bila dapat anak buah...penat berperang dengan diorang kat umah

    hehehhe

    ReplyDelete
  4. Pipi dia mkin bam! bam! cedap utk di mamam! hehehe =)

    ReplyDelete
  5. kita serupa nurul.. dulu tak berapa sgt ngan dak kecik.. even anak sedara sendiri pon macam malas je nak layan beria-ia sgt..

    smpai dah kawen pon, planning awal2 ngan husben..tak mahu ada baby dulu smpai kita rasa dua2 dah ready nak ada baby..kebetulan hasben dan saya anak bongsu..so dua2 setuju

    tp selepas 2 tahun kawen ni, rasanya baru semenjak dua menjak ni sukekan baby /budak kecik

    agaknya dah smpai seru kot :P

    doakan saya leh jd ibu juga ye :P

    ReplyDelete
  6. yanie : hihi raina tunjuk pusat tanda protes kepanasan


    asna : tp kalu asna perhati betul2 badan raina tak lah bam bam mana. itu yg jadi kerisauan ku

    hana : hrp anak ada rezeki utk timang anak sendiri ye. InsyaAllah

    ReplyDelete
  7. mama raina..
    sy rasa kebykan perempuan single mesti macam tu kan..
    sy boleh dgn bdk2 tapi bila pegang baby sy tak nak..
    siap nangis sbb takut nak pegang.
    skrang toksah cakap la..
    nampak baby terus nak pegang macam dah ada anak 8 je.. :P

    blog yang sy wujudkan pun mmg sebab haqq..
    sebelum ni ramai kwn suruh buat blog tapi tak nak dgn alasan takde idea..

    sekarang memacam idea,,
    anyway itukan blog mama..
    so curahkan semua pasal raina.. :))

    p/s : si tembam yang sepsi.. :)

    ReplyDelete
  8. hensem gak pak su raina ni erk..hehehhe

    bile la roy bole belanje raina makan aiskrim ni erk..mybe tunggu roy kawen nnt kot..

    ReplyDelete
  9. nurul,
    betul2 kite pon sama dulu tak suka budak2..tak pandai nak buat diorang mcm happy2. Akustatik. haha

    ReplyDelete
  10. raina cumel pakai sepit rambut!!

    ReplyDelete
  11. Samalah kita!

    Suka gambar Raina baring atas rumput, macam professional model lagaknya.

    Mak dia pun gila sporting bagi baring atas rumput! Nak kena try kat Myiesh ni! :D

    ReplyDelete
  12. nurul..setuju bangettt

    ku dulu pun mcm mu jua..hihi.

    ReplyDelete
  13. makin comel lak tgk si raina ni bila dh makin besar...

    ReplyDelete
  14. mak haqq : tak pe mari teruskan berblogging


    roy : bilalah kita mahu ketemukan roy


    afiq : ada anak ppuan begini la afiq mcm2 fesyen nak cuba


    myiesha : try kat myiesha hannah. tp mak sure balik bergambar kena mandikan takut gatal2


    shima : serupa rupanya

    aziyana : thanks aziyana. dh besar anak dara ku ini aziyana

    ReplyDelete
  15. comelnye raina..dala name glamer.yeah!

    ReplyDelete
  16. cantik larr pic nie..cam camerawomen yg professional..

    ReplyDelete
  17. apa rahsia bagi cik raina tembam?
    hee

    ReplyDelete
  18. suke gambar raina atas rumput tu... ada gaya nk jadi model tu...hehehe

    ReplyDelete
  19. irnie : nama anak awak pun best :)

    alynnz : gmbr tu mostly nurul yg amik

    xeea : nmpk tembam tp realitinya tak tembam mana pun awak

    adda : hahaha nurul yg saja test letak atas rumput tu smpi gatal2 laa dibuatnya

    ReplyDelete
  20. wah raina kecik2 dah pandai bergambar, comel2. :)

    ReplyDelete
  21. ajaibkan :) ramai yg mcmtu selain nurul. Alhamdulillah...setiap kejadian, mesti ade hikmah kan ;)

    ReplyDelete
  22. alololo...nak cubit2 pipi si gebu itu. geram sangat!

    kite skang pon suka intai2 stroller org lain tau! hahaha. ingatkan kite je yang buat perangai tak semenggah tu.

    :)

    ReplyDelete
  23. we're on the same boat..:)
    i started to feel this motherly love towards infants and toddlers ni sejak ngandung je..huhu b4 dis mmg tarak, taknah pgg newborn, taknah rasa nak gomol2 pon..

    ReplyDelete
  24. betul nurul...dah jadi ibu nih...hari2 pk anak, anak dan anak...nio tgh pk sambutan hari jadi hazim...seronok utk buat ape saje demi anak..hehe

    ReplyDelete
  25. nurul,kte pon takut nak pegang baby baru lahir.hmm..

    ReplyDelete
  26. hence, our children complete us in many aspects i guess.

    ReplyDelete
  27. hanie : kan? ajaib sungguh


    intan : hehehe tu la perangai semenggah kita tu rupanya ramai gak yg buat :)


    newlifenewbeginning : awak pun sama eh?

    hazim : ohh tak lama lagi beday hazim ye


    fathi : awak pun sama fathi?


    lip : setuju :)

    ReplyDelete
  28. Hehe.. Dulu i pun takut nk pegang baby.. Tp skrg.. Nah.. Mcm pro * perasan* hehe .. Raina, tunggu nnt mya besar kita main sesama ye

    ReplyDelete
  29. oo ini rupanya wajah pak usu raina..

    ReplyDelete
  30. Hee hee, den pon sama gak...dulu2 tak suka budak2 nie.

    Since dah dpt anak nie mmg merubah segalanya...mmg besar sungguh kuasa kasih dan sayang nie kan :)

    Each of them are so adorable!

    ReplyDelete
  31. azie : skrg kira dah pro dr dulu kan? ok tggu mya besar sikit leh main2 dgn cik raina :)

    maria : tiu la dia pak usu raina


    intan : tu lah kan? majic dan ajiab kan? kasih sayang tu makin tebal dlm diri

    ReplyDelete