Belanja Raina Raifa ais krim

Thursday, May 27, 2010

Magic photoshop

Contoh pertama

Zaman di UITM dulu aku jenis malas nak explore lebih-lebih tentang adobe photoshop ke adobe illustrator ke mahu pun software yang seangkatan dengannya. Cukup malas. Pada aku, asal tahu basic untuk buat assigment juga final project untuk lulus subject itu sudah cukup bagi aku.

Itu keadaan diri aku ketika diploma. Memang pemalas. Semua kerja kalu boleh nak jalan mudah. Masih aku ingat lagi design aku kena kutuk dengan lecturer bernama en.zul. Ada ke patut en zul cakap design aku bengkang-bengkong macam jalan balik banting rumah family aku itu? Buat hati gua panas je time tu.

Terus aku tekad mahu explore semahu-mahunya tentang software-sofware ini. Guru terbaik aku ketika itu tentunya adik aku merangkap senior aku. Thanks ummie ngah raina sebab ajar aku sampai berpeluh-peluh ketiak. Yeah pelik bukan? adik aku dulu senior aku di UITM sebab dia dulu masuk UITM then baru aku. Beza dua semester.

Dan hasilnya aku pernah mendapat markah tertinggi untuk assigment aku. Padahal design aku tu simple, sangat buruk dan nampak kolot. Dan memori paling indah buat aku apabila design untuk job kerajaan negeri terengganu terpilih menjadi antara design terbaik ketika di peringkat degree. Thanks kepada ahli-ahli group aku. Aku rindu gila dengan korang okeh.

Contoh kedua

Mesti orang yang rapat dengan aku terfikir kenapa aku tidak kerja dalam bidang graphic? Kenapa perlu accounting? Aku ada jawapan tersendiri kenapa aku sekarang bekerja menghadap nombor hari-hari. Tapi percayalah aku terus mempraktikkan kemahiran yang aku ada hingga kini. Jika aku rajin aku ada juga membuat freelance. Tapi maklum sajalah sejak ada anak ini masa terlampau cemburukan aku. Ada faham apa yang aku tulis ini?

Gambar yang tidak cantik boleh dicantikkan. Itu prinsip aku. Kita boleh naikkan color dan edit gambar tersebut sampai nampak cantik. Tidak semestinya jika menggunakan kamera DSLR yang mahal hasilnya cantik dari segi color. Jadi jalan penyelesaiannya adalah membuat editing terhadap gambar tersebut. Aku lebih suka menggunakan adobe photoshop. tapi aku masih tahap belajar lagi. Belajar dan terus belajar. Bayangkan sekarang sudah ada version adobe photoshop CS 5. aku masih memakai version CS biasa. Aku ketinggalan rupanya.

Tidak semua gambar-gambar aku di ambil menggunakan kamera DSLR. Kadang-kadang saja. Ada juga di ambil menggunakan kamera digital biasa. Tetapi prinsip aku mudah. Aku tetap mahu membuat eksperimental terhadap gambar yang telah di ambil. Cuma hasilnya bergantung kepada mood aku ketika menghadap computer. Jika mood down hasilnya down juga. Jika mood superb hasilnya tentulah superb. bagi aku tidak tahulah bagi orang lain bagaimana. itulah magic photoshop.

27 comments:

  1. tak pernah guna photoshop ok!
    hahahaha.

    sebab tak reti pon nak edit2 sangat ni.
    almaklumla..org tak kreatif.
    tapi suka je tgk gambar2 yang cantek2.
    :)

    ReplyDelete
  2. nurul, jue tak pernah guna photoshop..senang cite, tak reti langsung la...hahaha!!!

    ReplyDelete
  3. intan : nurul pun masih tahap belajar lg. dulu bljr sikit di itm tp teror mana pun. biasa saja

    ReplyDelete
  4. julia : bole belajar jue. kalu tahu basic agak mudah sikit.

    ReplyDelete
  5. satu hari asna teringin jugak nak belajar guna photoshope nie. klu skrg nie mmg xley ar sbb xde cikgu l nk ajarkn hehe =)

    ReplyDelete
  6. asna : bole beljar melalui buku saja jugak. di time akak kat uitm lecturer ajar basic je then akak expolore tgk buku kat library dan sebagainya

    ReplyDelete
  7. nurul : buatkan kid kurus ok..
    hahahahaha.. :))

    ReplyDelete
  8. kite edit gambo pakai microsoft office jer..lagi kuno kann..kekekke..

    ReplyDelete
  9. hik2 alin pun xreti..tau yg basic2 jew..tp teringin nak belajar..mesti syok..

    ReplyDelete
  10. kid : leh nak wat nmpk kurus tp nati nmpk tak natural kid. tu la nurul pun tgh nak kurus ni


    sharena : ohh iye ke? boleh edit color ke kat microsoft? kalau edit layout tp color nurul tak sure pulak.

    ReplyDelete
  11. alynnz : kira ok lah tu alinnz tahu basic tu

    ReplyDelete
  12. alynnz : kira ok lah tu alinnz tahu basic tu

    ReplyDelete
  13. hanie mmg minat dgn edit2 gambar ni...tp bile nak buat, sure lembap nak buat dan malas nak explore sendiri hehe. tp kalau buat pun, sure tak brape jadi..hehe buruk je nampaknye :P

    ReplyDelete
  14. bagus lah nurul! fiza tak pernah pun nak edit gambar... ahahahahaha.... main letak jek raw picture kat blog ke fb ke...hikhikhik.... :D

    ReplyDelete
  15. nurul,
    kite tak penah pas nak guna photoshop sbb tiap kali buat mesti mataku berpinar. hahha...nak senang je tapi tak puas hati. haha

    ReplyDelete
  16. hanie : eh gmbr2 hanie cantik,terang dan sharp. nurul suka.


    fizamior : kalu rajin je baru nak edit beriya2 fiza :)


    afid : tak pe afid belajar sampai pas. belajar basic je pun ok

    ReplyDelete
  17. nurul, sllu edit tang brightness jerr..xpon crop gambo bile ade scene2 yg x menarik..itu jelah ^_^

    ReplyDelete
  18. pandai la nurul edit gambar
    chantek

    hehehhehe dulu rajin gak berphotoshop

    lama2 berphotoscape jer

    hehehhe

    ReplyDelete
  19. sharena : tak kisah awak edit mana2 asal gmbr yg kita tgk tu kita puas ati kan?


    yanie : oohhh yanie tahu laa jugak guna photoshop :)

    ReplyDelete
  20. dulu prnh jgk beajar.tp skrg,mmg xreti lgsg..

    ReplyDelete
  21. yonna suka sangat main dengan photoshop. padahal tahu basic je T_________T tak reti nak edit lebih2 sebab nanti gambar terus jadik buruk.

    tapi nak edit gambar ni, kena ada mood kan akak? haaaa kalau tgh semangat tu, tak hadap lain pun takpa. kalau tgh serabai2 pun nak edit, mmg jahanamlah gambar hahaha.
    lagi 1 photoshop berat T___T tension je kdg2 nak bukak.habis semua benda jadi slow hahaha.

    kat internet banyak gilaaa tutorial kan akak? yonna rasa kalau sape2 minat edit2 gambar ni, gunalah PS ni :D kalau yang xde passion sgt dlm edit2 gambar ni, guna photoscape je :D time malas mmg yonna guna photoscape je. bukan apa, utk yonna photoscape tu macam tak mencabar utk yonna. HAHAHA ceh statement tak leh blah padahal guna PS pun yonna hegeh2 lagi T___T

    ReplyDelete
  22. cik fasya : oohh penah belajar ye


    yonna : oohhh yonna ada bakat dlm photoshop. bagusnya. patut gmbr pun cantik2 juga. tak pe beljar slow2. akak dulu belajar kdg2 pinjam buku kat library time study dulu tp lbh byk explore sendiri :)

    ReplyDelete
  23. that's the reason gambar kamu cantik2 aje.. :)

    ReplyDelete
  24. laaaaaahhh mama raina budak ad jugak ek? hehe mesti super duper senior nih. atau badge same ngan tommy?

    huh, skill maseh ade tu babe. pasni leh asah lagi skill ngan gambo2 raina chomel >.<

    alololololoooo dah pandai sengih2 nih........ grrrr!!!

    ReplyDelete
  25. hana : tu kalu mood ok mcm tu je la nurul edit tak superb mana pun


    linda : sapa tommy tu linda? tak kenal la. tq linda :)

    ReplyDelete
  26. Photoshop best, gambar pakai camera phone pon boleh nampak nice!!

    Anyway saja tengah jejalan, terserempak blog ni. I like! Adding you to my list. ^_^

    ReplyDelete
  27. sue anna joe : ya allah thanks awak sbb komen blog saya. saya mmg suka betul tgk blog awak gmbr2 awak. cantik sgt

    ReplyDelete