Belanja Raina Raifa ais krim

Wednesday, May 5, 2010

Perempuan itu kuno

mengamalkan fasa kuno dalam membesarkan anak kecil ada kebaikannya tersendiri. hello raina :D

Perempuan itu aku.
Yup. Akulah perempuan yang kuno itu.

Kadang-kala. mungkin.
Aku bersifat ala-ala kuno menolak pemikiran dan pendapat yang konon-kononnya moden itu. Semuanya berkaitan dengan anak dara aku si raina itu. Ok, aku mahu cerita sikit tentang bagaimana aku membesarkan peneman paling setia aku si raina evaqairina ini.

mungkin orang keliling nampak aku seperti perempuan yang moden. Konon-kononlah. (ye aku mengaku masih jahil bab berkain batik). Tapi aku masih di fasa kuno dalam membesarkan raina. Banyak sebab. Antaranya :

1) aku masih memakaikan raina barut untuk menutup dada pada belah malam w/pun raina sudah berumur 5 bulan (elok untuk menjaga bahagian dada baby)
2) aku masih memandikan raina dengan air panas
3) aku masih menggunakan minyak telon setiap hari (aku tak suka minyak yuyi yang agak panas itu)
4) aku masih tidak memberikan raina solid food w/pun ramai yang memberikan cadangan begitu (tidak mungkin aku ikut cadangan gila ini selagi raina belum berumur 6 bulan)
5) aku akan menukar pampers raina setiap 3 atau 4 jam w/pun pampers masih elok dan tidak penuh
6) aku masih memberi raina susu setiap 2 atau 3 jam sekali.kadang-kala jika raina sedang tidur pun akan aku paksa raina untuk minum bila tiba masa untuk minum
7) aku masih melakukan sesi berzikir,belajar dan menyanyi setiap hari sama seperti apa yang aku lakukan semasa aku mengandungkan raina dulu
8) aku masih memandikan raina 3 atau 4 kali sehari (orang tua-tua kata elok untuk tumbesaran baby)

kalau mahu senaraikan mungkin banyak. Tapi cukup-cukuplah yang ini saja. Takut ada orang cakap aku lebih kuno lagi dalam membesarkan anak. Yup. Aku mengaku aku kuno dalam membesarkan anak aku itu.

tapi aku puas. Sebab aku tahu itu semua untuk kebaikan raina dalam tumbesarannya. Aku mahukan yang terbaik selagi aku mampu melakukannya. Semua ibu bapa mahukan yang terbaik bukan? Jadi kadang-kala petua dan kata-kata orang tua itu ada kebaikannya.

Tak percaya?
Cubalah :)

44 comments:

  1. mil sha pon mandikan cucu2 die 3-4 kali sehari. sha ingat sbb panas, rupe2nye ade kaitan ngan tumbesaran baby ek? baru tau ni..:)

    ReplyDelete
  2. yang, serius...kite serupa ngan awak. cuma khalish tak berbarut, tapi bila tidor siang, khalish dibedung bagai newborn. hehehe.

    oh. kite lak tak pakai minyak telon, tapi minyak yu yee. dah biasa dari dulu.

    tapi point2 yang lain tu, semua serupa ngan kite. SERUPA ok! hehehe.
    adakah kite di kalangan kuno jugak? wakakakka~

    ReplyDelete
  3. kena belajar dengan nurul nih...
    bab2 penjagaan baby...
    utk persediaan masa depan

    hehehhe

    ReplyDelete
  4. sha : aah sha ada kaitan dgn tumbesaran baby. elok mandikan 3,4 kali


    intan : rasanya kita dlm kelompok yg sama iaitu kuno dlm membesarkan anak. tak pe intan untuk kebaikan anak kita


    yanie : nurul pun budak baru belajar tp kalu nak belajar apa salahnya :)

    ReplyDelete
  5. maria pun masih mandikan aqil dgn air warm n tak bg mkn lg..walaupun sumer dah bising srh bg mkn..

    ReplyDelete
  6. maria : mandi kan dgn air panas masa cuaca tgh sejuk elok. sbb sian kat baby kan kalu mandikan dgn air sejuk pd cuaca yg tgh sejuk

    ReplyDelete
  7. babe, kamu tak kuno le. pd pendapat kite kan, its better utk ikut care lame daripada yang moden ni. even kak long sy pon still ikut care zaman bonda menjage baby. bg sy, lebeh selamat dan berpuas hati.

    p.s. bab kaen batik tu, hehe, sy setuju, tak salah pakai kaen batik kat umah kan *wink*

    ReplyDelete
  8. saya pun kuno jugak dlm bab besarkan emill sebab saya ni oldish sikit..hihi..

    ReplyDelete
  9. linda : nasib baik awak setuju cara kita :)


    lip : sama2 laa kita ye lip :)

    ReplyDelete
  10. anak kita, ikutlah cara mana pun...yg penting, ianya mmg terbaik buat anak kita kan nurul :)

    ReplyDelete
  11. aku pun mengamalkan cara yg sama tuk iris n tmbah lg satu aku tuam perut, tapak kaki n pupu iris stiap kali lps mandi pagi.. smpai umo 6 bulan la jgk. lg kuno... hahaha

    ReplyDelete
  12. betul..buat jek ape yg kite rase terbaik utk anak2 kite.. :)

    ReplyDelete
  13. yerh tak kuno kot
    lagi baik tuk baby2
    apa yg akak buat tu ok la..
    tahniah!

    ReplyDelete
  14. hehe bj raina sama cam bj danish kite sama citarasa..

    alin stuju dgn smua cara nurul mmbesarkan raina..tp pd pendapat alin n ada dr kata xelok kejutkan baby yg sedang lena bgn hanya semata2 utk bg susu coz tumbesaran baby akan terencat kalau tido nyer terganggu..

    mcmaner pun raina maintain cute..

    ReplyDelete
  15. patot la kite tgk Raina membesar sihat & kuat bagai johan :p

    ReplyDelete
  16. itu perkara biasa lar nurul...xkuno lah :D

    ReplyDelete
  17. kalo ummi ngah jaga raina lg best..kompom dia xkan lapo sbb ummi ngah bg susu ikut timing. heheheh...kuno tu zaman batu beb. ko kuno ke atau ikut cara lama. memane pon boleh janji raina sihat n leh cepat pi sekolah sambil pakai baju kurung ketot hehehehe...

    ReplyDelete
  18. owh. perkara kuno yg baik pada hemat saya.


    cuma. ops. curious dgn no. 2. ada ke org yg mandikan baby dengan air sejuk?. tsk. mcm tak patut je. sejuk tu..


    yang lain2 kita still sama unless bab barut tu. Kaisya dah tak pakai. cuma kalau tido biasanya dia masih lg berbedung.

    ReplyDelete
  19. takpe, yang penting kebaikan utk anak u sendiri kan:)

    ReplyDelete
  20. mcm tu kuno ke nurul?itu bukan kuno tapi prihatin utk kebaikkan anak masa akan datang

    ReplyDelete
  21. ada org kata nurul kuno ke wat suma tu?
    takdelah...bagi zuris,baguslah tu kan.
    mestilah kita nk yg terbaik untuk anak sendiri kan.
    takkan nak cincai2 lak.
    zuris pun guna minyak telon.sedap bau die kan

    ReplyDelete
  22. kuno ke mcm tu??
    rasenye xde la..
    itu la dinamakan syg ank..
    layanan yg memuaskan, huhu..
    patotla nmpak chubby sgt2..
    :D

    ReplyDelete
  23. bagus Nurul, buat yang terbaik untuk anak.

    ReplyDelete
  24. alamak! adakah aku juga kuno? sebab most of it memang fiza buat! LOL!!!!

    ReplyDelete
  25. wah nurul, even mlm2 if raina tak jaga u kejut dia jugak?.. i mlm2 kalau dia terjaga baru i susu kan dia. hhehe

    ReplyDelete
  26. xder la kuno nurul..mmg bagus la tu..lengkap penjagaa raina..no wonder la membesar bagai juara..pejagaan rapi dr mak kesayangan

    ReplyDelete
  27. org tua kan makan garam dulu dr kita.apa yg baik,elok kita amalkan =)

    ReplyDelete
  28. abah dan mak haqq : aah awak ikut muka papa dia :)


    julia : betul tu jue


    ojel : sama2 la kita kuno bai


    maya : aku ku buat apa saja demi anak ku itu maya :)


    dewi : thanks dik kerana memahami :)

    ReplyDelete
  29. alynnz : hehehe citarasa kita sama la tu smpi baju anak sama tu alynnz. hihihi. tp ari tu doc n nurse ada suruh kejutkan baby untuk minum susu. tak tahu la mana satu betul



    shaerena : pipi je bam bam tp kalu dukung dh terasa


    niza : ye ke niza perkara biasa. thanks kerana memahami


    angah : ko ni ada2 je komen laa bai. heheh thanks sbb ari tu ko jaga raina superb bg susu ikut timing :)


    ibu alia : ada tau raihan org mandikan baby dgn air sejuk.


    hana : betul tu hana


    suria : prihatin ye mcm tu. hihi nurul tak tahu la suria

    ReplyDelete
  30. zuris : ye mahukan yg terbaik kan. aah minyak telon bau dia wangi sgt


    nano : hi nano selamat kembali ke dunia blogging. hihi nanti anak nano pun akan bam bam ye


    aishah : ye akan buat yg terbaik sha


    fiza : sama2 la kita kuno dlm membesarkan anak :)


    azie : aah nurul akan kejutkan raina utk minum susu


    aziyana : thanks aziyana. penjagaan yg rapi mmg penting untuk anak kita


    fathi : ye kdg2 petua org tua2 mmg bagus di ikut

    ReplyDelete
  31. salam pagi nurul...
    teringin ni nak jumpa rania

    hehhehehe.

    ReplyDelete
  32. yanie : meh la jumpa raina

    ReplyDelete
  33. kuno ker? mungkin ade yg berpendapat yg mcm tu. Tp ramai jgk yg masih amalkannye kan? :) Takpe, demi kebaikan & tak memudaratkan..tak salah kan ;)

    ReplyDelete
  34. petua orang lama2 banyak baiknya :)

    ReplyDelete
  35. hanie : zaman skrg tak ramai yg amalkan hanie


    farah : betul tu farah

    ReplyDelete
  36. haros babe. sebenarnye cara dulu, walaupon kuno, is tetap yang terbaek utk anak2 right? mak kite selalu pesan gitu~

    ReplyDelete
  37. ::nurul..nasya pun rasa akan jadi mcm nurul..hahha..sbb lagi suka penjagaan dulu2 dr skrang..kiss raina untuk unty nasya tau..:D::

    ReplyDelete
  38. linda : biar kuno asal anak membesar dgn sihat kan linda? hihi


    nasya : hihi sokong nurul? thanks :)

    ReplyDelete
  39. nurul...ku pun msh letak minyak telon lg kat baby ku jua...actually dh mcm habit mcm ni.nk tukar pempers kena ada minyak telon..minyak yuyi tak leh pakai..sbb panas minyak tu .tak sesuai utk kulit amni

    ReplyDelete
  40. shima : kan? minyak yuyi panas. minyak telon bau wangi :)

    ReplyDelete
  41. kuno ke??
    tu kan dah diamalkn turun temurun
    dh terbukti kebaikannya
    nape nk kata kuno lak

    ReplyDelete
  42. Hello. And Bye. fr33 pr0n this is it!

    ReplyDelete
  43. KUNO kee..taklah..normalla tuu..
    kita sokong 1/ 2 / 4 / 6 / 7...
    sebab kita bt seperti itu juga...
    sangat tak suka bila orang suka ati ajar kita
    ' bagila anak tu makan..laparla..apelah..urrmmm..sangat tak suka"kan..nurul??...(^__*)

    ReplyDelete