Belanja Raina Raifa ais krim

Monday, July 26, 2010

Aku tidak berbohong

Teknik bergambar cara aku menampakkan diri ini sedikit kurus :D

Aku tidak berbohong tentang bentuk badan aku. bila aku mengatakan aku telah gemuk itu bermakna memang aku gemuk. mungkin tidak gemuk mana. tapi pada pandangan mata kasar dan pemikiran aku ini aku tetap merasakan aku seorang perempuan yang sudah gemuk.

ramai yang mengatakan aku tidak gemuk mana. tapi mungkin ada segelintir mereka hanya mahu sedapkan hati aku saja. mungkin. tapi mungkin juga mereka bercakap secara jujur. tidak mengapa. aku tahu hakikat sebenar tentang diri aku.

jangan tertipu bila melihat gambar-gambar aku. ini kerana aku suka bergambar dengan posisi mengiring, posisi bercekak pinggang bla bla bla bagi menampakkan aku kurus. itu semua hanyalah teknik bergambar saja.

sejak akhir-akhir ini aku asyik memikirkan bagaimana cara untuk menguruskan badan secara cepat. bagus bukan jika ada jalan pintas dan selamat untuk menguruskan badan? jangan berikan pendapat untuk aku ke pusat-pusat kecantikan yang menawarkan pelbagai plan menguruskan badan. aku sudah serik. stop. jangan tanya aku mengapa. aku ada cerita tersendiri di zaman student dulu.

aku sudah muak mahu memakai belt besar-besar itu bagi menampakkan bentuk pinggang aku yang tidak ramping mana. aku mahu seperti dulu. segala jenis fesyen pun masih boleh aku bantai pakai. rindu sungguh.

tetapi persoalannya bagaimana? ada ke jalan pintas dan selamat untuk aku mendapatkan bentuk badan juga berat badan ideal? jika ada aku mahu. wei, tak lama lagi raya. aku pun nak melawa jugak. idea please jika ada.

29 comments:

  1. nurul.shima. pun gemuk..org kata tak gemuk.tp ku tau diri aku ni mcm mana..pinggang mmg takde dh..haha

    ReplyDelete
  2. Breakfast like a king. Lunch a normal people. Dinner like a no money.

    Klu boleh dinner tue skip terus jer kak. =) Insyallah boleh turun sikit2 berat akak.

    ReplyDelete
  3. shima : dilema diriku sama sepertimu shima :)


    zuris : ke gym? baby sapa nak jaga zuris?


    asna : idea yg hebat nie. harus dipraktikkan. thanks asna bg idea tu

    ReplyDelete
  4. Nurul, bln Ramadhan yg akn dtg nie amekla kesempatan utk kuruskan badan. Sahur, mkn mcm biasa. Time berbuka tu elakkn nasi. Mkn ringan2 jer. Kompem turun punye berat tue =) (nk aplikasi pd diri sndiri jugak heheh =p)

    ReplyDelete
  5. nurul, berat ziela naik 2 kg lps kawin..xsmpai sebulan lg usia perkahwinan ok? waaa nk nanges..

    ReplyDelete
  6. sherena : mari kita sama2 praktikkan . hehe :)


    zielalala : normal tu kawin je mesti naik sikit berat badan. dulu nurul pun mcm tu tau

    ReplyDelete
  7. hehe mmg nampak lain nurul dulu dan skrg kalau nk bezakan..
    tp klu ikotkan skrg ni xla gemuk pun??
    ntahla..hehe

    ReplyDelete
  8. nano : lain ke na? hehe. lain mcm mana tu ye. berisi sikit kan?

    ReplyDelete
  9. akak manade gemok.. slim je tuh, berat bape??
    reen tgh selera mkn, muke da bulat blik, arghh geram!

    ReplyDelete
  10. nurul tak gemuk la..berisi saja kot..memang la bila dah jadi mak orang ni badan wajib ada isi-isi lebih kot..

    aku serious weh, baju time zaman anak dara dulu memang kalau pakai dah nampak macam ikon tayar yang bulat-bulat tuh..

    plan yang baru berjalan semalam ialah - aku baru try jusmate 5 dan diet plan yang dia bagi..memang sengsara walaupun baru baca..hahaha! sebab nasi is heaven! dan nasi lah sebab aku tembun la ni!!

    ReplyDelete
  11. reen : sedikit berisi dr dulu awak. tp dah rasa gemuk diri ini


    raina : nasi penyebab utama? ungkin jugak. kita pun tgh kurangkan pengambilan nasi

    ReplyDelete
  12. kak long, kite pernah tanya dietician.. tiada jln cpt utk kurus walaupun byk produk2 kecantikan spt SDII, jusmate5 kata boleh kurus cpt.. itu semua tidak sihat.. yg penting, senaman.. biar kurus secara konsisten dari drastik tp xsihat..

    p/s: kite tgk kak long xlah gemuk pun!

    ReplyDelete
  13. erm, try kurangkan mkn karbohidrat. pastu, buat senaman skit2..mcm aerobik kat rumah ke? sambik disaksikan oleh baby hehee. insyaallah, ade jln tu nnt

    ReplyDelete
  14. tiqa : ohh ye ke? ingatkan amik produk mcm minuman tu ok. senaman n kurangkan makan jugak jalan berkesan ye tika. thanks info tika tu ye



    hanie : nak bersenam tp bila balik umah rasa malas. hehe. wat skipping pun kejap je dah tak larat

    ReplyDelete
  15. sama lah kita.. dalam gmbar memang nampak hana kecik ..tapi kita yang menyarung seluar baju segala ni, alahai dah sendat..hwaa!!

    tp sekarang dah turun balik sb pulun jogging hari2 ..letih tp berbaloi2 :P

    ReplyDelete
  16. ermmmm pakai premium beautiful? :D

    ReplyDelete
  17. nak kurus gakkkk! bada makin di pam-pam. skang naik timbang pun rasa macma timbang tu nak meletop! huwaaaaaaa!

    http://twinkywinkystars.blogspot.com

    ReplyDelete
  18. nnti dh puasa kurus skit la badan tue nurul.. klu blh kurangkan mkn nasi..utamakan b'fast..

    ReplyDelete
  19. ai pn nk kurus gak tapi tak tau la nk try produk apa...tapi ingt nk try bulan posa ni la..mana tau leh kurus betul...hehhe

    ReplyDelete
  20. bawak baby jln2 kaki tiap petang.mesti cepat kurus

    ReplyDelete
  21. daku jua tdk berbohong tentang kegemukkanku ini..owhh tidakk..terigin memakai baju2 zaman2 anak darasss..

    ReplyDelete
  22. owh ... nak kurus biar kurus yg sihat ... diet yg btol ... elakkan makan malam ... kurangkan pengambilan nasi ... exercise ... 30 min pun dah cukup satu session ;)

    ReplyDelete
  23. biasa la tu bdn mengembang lepas beranak heheh

    ReplyDelete
  24. hana : rajin hana jongging ye


    fiza : korset? daku pun pakai korset :)


    drama mama : mari kita berusaha untuk kurus :)


    dyla : itu yg nurul lakukan kurangkan makan nasi. tp sejak akhir2 ni nurul tak sentuh nasi pun lagi


    mummyar : bulan posa ni mari kita cuba untuk berdiet :)


    cupcakemummy : saya balik kerja pun dah lewat mcm ner nak bwk baby jalan petang2 kecuali weekend


    lip : nurul tgk lip kurus jer


    fareast : bagu info awk tu. skrg ni tgh try tak mkn malam. kalu amkn pun mkn epal ke yg ringan saja


    antalya : tu la pasal yun. hehehe. nak badan mcm dulu nie. hehe

    ReplyDelete
  25. hmmm..berat nad pun dah naik..rindu ok kat raina..dah lame xjenguk sini

    ReplyDelete
  26. nads : hehe rindu? meh la dtg kl jumpa raina. eh nads dh tak zktif berblogging ke? lama tak baca penulisan nads

    ReplyDelete
  27. nurul..
    oklah ni, kalau dlm gamabr nampak gini. realitinya takde la gemuk mana
    tapi yelah
    kita org pompuan mmg kalau teringat zaman gemilang dulu
    mesti nak dpt kan yg dulu kan
    puasa ni manfaatkan sepenuhnya

    nurul,nanti join gathering eh
    tgh plan lagi ni

    ReplyDelete
  28. dayu : akan nurul cuba manfaatkan puasa nie. InsyaAllah. hrp dpt kurus.

    InsyaAllah kalu free leh join gathering tu

    ReplyDelete