Belanja Raina Raifa ais krim

Tuesday, December 28, 2010

Hello kasut-kasut cantik

Makin lama hati aku meronta-ronta mahukan sepasang kasut baru. serius beb aku dah lama tak beli kasut baru. seingat aku, yang terbaru cuma awal tahun ni kot aku ada beli kasut. lepas tu sampai sekarang aku tak pernah beli kasut untuk diri-sendiri.

untuk raina banyaklah. tu lah ada anak, untuk diri-sendiri terabai. oh ye adalah pertengahan tahun hari tu aku beli, tapi selipar je. haha. itu pun sebab kaki aku dah sakit tahap tak boleh blah masa cari laptop dan peralatan kamera di plaza low yatt. so muka selamber je aku pakai selipar dan kasut yang aku pakai tu aku simpan dalam beg. haha.

kalau boleh aku nak beli kasut ala-ala macam gambar-gambar kat bawah ni. cantik kan? ke pada pandangan mata aku je cantik? tapi serius aku suka kasut jenis macam ni. w/pun ramai yang kata aku dah tinggi. tapi kalau boleh aku nak aku nampak lebih tinggi lagi setanding saiful. boleh gitu? dasar isteri tak mahu mengalah. haha.

gambar-gambar ni aku google je. terima kasih encik google. ni contoh-contoh kasut dari nina west dan jimmy choo. kalau nak beli kasut dari jimmy choo tu aku rasa macam dalam mimpi je lah kot. sebab aku ni jenis sayang duit. kasut paling mahal yang ada dalam simpanan aku pun hanya dari guess sajoo. aku memang peminat guess :). silalah kasihankan aku ye. itu pun saiful yang belikan dan aku dah simpan elok-elok dalam kotak. sebab tinggi bebenor.

Nurul, sebenarnya engkau dah gemuk tu yang engkau macam tak selesa pakai kasut tinggi-tinggi kan?.
iyo lah aku mengaku. aku dah gemuk sejak bersalinkan raina. tu yang aku simpan je kasut-kasut tu. tapi sekarang ni macam tak sedar diri nak jugak beli kasut fesyen ala-ala victoria beckham kan? motif tulis nama victoria beckham kat sini? sebab aku minat bangat dengan minah tu selain kimora dan julia robert. haha.








dan di bawah ni kasut kegemaran aku dari dulu lagi. aku pun lupa kat mana aku beli kasut ni. tapi aku beli kasut ni dulu semata-mata nak shoot gambar untuk sesi pre wedding aku dulu. aku tak tahu mana perginya kasut ni sekarang. puas dah aku cari. w/pun kasut tu nampak buruk tapi aku suka sangat dengan kasut ni. yang paling penting adalah keselesaan ketika di pakai. betul tak?

*

*

*

*

*

*

*

*

gambar ulangan : kasut buruk aku :D

Monday, December 27, 2010

Semalam yang hot



Alhamdulilah rezeki makin mencurah-curah lately. kebetulan musim cuti sekolah kot. Terima kasih Tuhan kerana memberi kami peluang menambah pengalaman dan sebagainya dalam bidang ini. syukur Alhamdulilah.

ini kisah semalam,

cuma dapat publish tiga keping gambar saja. aku betul-betul terlupa nak ambil hasil gambar semalam dalam laptop. semalam kami bekerja dalam keadaan panas terik bagi mendapatkan hasil yang lain sedikit dari client-client sebelum ini. kasihan dengan adik aku. tapi dalam masa yang sama aku bangga dengan adik aku sebab dia bekerja keras untuk mencari pengalaman.

terima kasih untuk mar satu family sebab sanggup dan bersetuju untuk pergi ke ceruk pantai ini. ditambah dengan cuaca yang agak hot. iye hot sampai anak dara aku mengamuk semalam. haha. harap mereka berpuas hati.

adik aku akan mula semester baru next week. tapi masih menerima job tetapi pada hari minggu saja. sesiapa yang berminat boleh hubungi aku. InsyaAllah kami akan cuba memberi yang terbaik.

P/s : minta maaf banyak-banyak pada client semalam tak dapat berborak panjang disebabkan anak dara aku raina takut dengan air dan akar-akar kayu yang nampak pelik itu.

Wednesday, December 22, 2010

Dari hati (1) : Perut comel dan anak kecil

Entri ini ikhlas dari hati aku.

kisahnya begini,

semalam aku balik kerja agak awal. dalam pukul 5.30 petang tu aku dah mula kemas-kemas meja aku untuk pulang. seperti biasa menuju ke tempat parking kereta yang di parking di level 3A. apabila aku hidupkan enjin kereta tiba-tiba hati ini terdetik mahu pergi ke sebuah pasaraya berdekatan di area Kelana Jaya ini. plan ini secara tiba-tiba saja tidaklah di rancang dari awal.

tapi aku masih berfikir-fikir dan masih mempertimbangkan sama ada perlu ke atau tidak untuk meneruskan niat tersebut. sebab memang menjadi kebiasaan aku akan mengambil raina dari rumah babysitter secepat yang mungkin w/pun aku tahu aku tak akan dapat berbuat demikian memandangkan aku akan menempuh jalan yang sesak setiap hari.

tapi hati ini meronta-ronta. sebenarnya tiada apa pun yang mahu di beli. aku hanya mahu cari baju baru untuk raina saja. memang peel aku begini aku jenis cepat jemu apabila tengok anak aku pakai baju yang sama berulang-ulang kali w/pun baju basahan di rumah. kadang-kadang baju tu baru di pakai beberapa kali pun aku sudah jemu. tak tahu kenapa peel aku begini.

apabila kereta aku mula digerakkan, tangan aku pantas memusingkan streng kereta menuju pasaraya. jadi apabila sampai di pasaraya tersebut aku tergesa-gesa berjalan ke bahagian yang aku harus tuju. dalam otak fikir 'cepat sikit nurul. raina sedang menunggu'. kebetulan saiful selalu sangat kerja luar minggu nie. selalunya saiful yang akan ambil raina jika dia sampai rumah lebih awal dari aku.

Perut aku yang besau :)


tapi mata aku terpandang-pandang kelibat sang suami yang sedang memimpin tangan si isteri yang sedang sarat mengandung. mata aku kusyuk memandang sambil tertoleh-toleh jugak dibuatnya. haha. dalam hati, 'aku rindu saat itu. comelnya perut kakak nie. rindu tahap gaban nie'.

dan apabila aku sibuk memilih baju raina mata aku terpandang kepada susuk tubuh perempuan yang sedang menolak troli bersama baby yang sangat comel. ada lagi beberapa manusia yang lain yang membawa anak kecil yang comel yang berada di sekeliling aku ketika itu. eh tapi memang semua budak kecil comel kan? 'aku rindu raina ketika baby.rindu tahap gaban jugak nie'. haha :D.

Gambar ulangan : aku tak banyak gambar raina time rambut raina terpacak begini. aku suka dan rindu moment nie :)

adakah keadaan aku ini normal. semua benda dan perkara aku nak rindu? ini ikhlas dari hati aku.

P/s : kadang-kadang aku rindu nak bersanding atas pelamin :)

Tuesday, December 21, 2010

Entri pendek (3) : Kidal atau tidak?

Aku seorang yang kidal. dalam keluarga, aku seorang saja yang kidal. dan mungkin kebetulan kot, saiful juga seorang yang kidal. dulu masa mula-mula kenal dengan saiful kami sama-sama bantai gelak. "eh kidal jugak ke?" haha.

persoalannya : adakah anak aku raina pun akan kidal? kalau tengok dari segi dia mengambil barang ke atau pegang sesuatu barang ke kadang-kadang aku tengok raina menggunakan tangan kiri dan kadang-kadang menggunakan tangan kanan. tapi tok wan raina cakap tengok gaya macam ada potensi raina ni mungkin seorang yang kidal.

aku tak ada jawapan untuk itu. tunggu raina dah pandai menulis, melukis, mewarna semua tu baru aku tahu adakah raina seorang yang kidal atau tidak.

P/s : aku pakai jam tangan sebelah kanan :)

Monday, December 20, 2010

13 bulan Raina Evaqairina

Bak kata atok raina 'ini amoi banting'. ku terima anakku bermata sepet :)

Selamat hari isnin semua :)

ikutkan hati aku malas nak update blog aku hari nie. tapi apabila blog walking ke blog rakan-rakan yang lain, tiba-tiba tangan ni gatal nak menaip. lepas tu bila check akaun nuffnang tengok amount makin bertambah, lagilah tangan nie gatal nak menaip. haha. anyway thanks nuffnang :).

semalam, genap umur raina 13 bulan. mama dia tak mahu letak perkataan setahun 1 bulan tu sebab masih anggap anak dara dia ni baby lagi. haha. tiba-tiba rindukan raina semasa dia baby dulu. oit nurul dulu masa anak engkau masih baby engkau selalu mengeluh bilalah raina ni nak besar . raina, cepat sikitlah besar. senang nak jaga raina nanti. ni bila raina dah besar engkau cakap rindu pulak kan? apa kes? haha.

bila anak dah pandai jalan ni, aku rasa macam makin sukar nak control raina. sekarang ni pulak raina dah pandai berlari-lari anak. lagi sukar nak control. aku dok main kejar-kejar pulak dengan dia. tapi aku tak kurus-kurus jugak. macam ni jugak aku. alahai.

sekarang bila aku marah ke atau tegur raina, raina dah pandai 'babab' kita balik. contohnya last week, aku brain wash raina. eh macamlah raina faham kan kalau aku brain wash raina. haha.

aku cakap lebih kurang macam ni "raina jangan asyik nak menangis je. mama balik kerja penat. mama pergi dapur sekejap pun nak menangis. dah lah papa kerja. habis tu macam mana mama nak sembahyang? nak kemas rumah semua kalau raina asyik menangis je. kan dari dalam perut lagi mama dah pesan jangan notty-notty. raina kena jadi good girl. now raina dah big girl tak elok selalu nak menangis je"

korang tahu tak apa reaksi raina?

dia jelir lidah pastu raina cakap "huh huh" pastu dia 'babab' tangan aku. kadang-kadang raina gigit aku. puaslah aku kena gigit oleh raina. alahai raina oh raina. tapi raina budak kecik manalah raina faham sangat kan apa yang kita cakap.

cuma yang bestnya sekarang raina dah boleh diharap. jika aku suruh ambilkan botol susu ke soothers ke, raina faham apa itu soothers apa itu botol susu then raina pergi ambil apa yang kita suruh.

jika dia menangis kita cakap "raina, stop crying". nanti raina senyap then raina pandang muka kita tapi kang tak lama tu mulut raina akan bising. aku pun tak faham apa yang raina cakapkan. layan je lah ye. haha.

jika raina selesai minum susu ke atau makan pisang ke atau apa-apa je lah then aku cakap "finish already?" raina akan jawab "dah ma ma ma"

itu lah macam orang tua-tua cakap budak-budak sekarang ni makin bijak. ada je akal dia. tak pe lah dah kata budak-budak kecik. macam-macam kerenah dan keletah mereka kan? apa-apa pun aku seronok melayan kerenah dan keletah raina ni.

untuk RAINA EVAQAIRINA,
Happy 13 months. i love u amoi banting (gelaran atok raina) :D


Terima kasih pak usu ambilkan gambar Raina :)

Geng bas sekolah. mereka ini sebaya. Pertandingan lumba lari bersama Insyirah :)

Friday, December 17, 2010

Entri pendek (2) : Goverment atau private?

Sejak dua menjak nie keinginan aku untuk mencuba nasib di sektor gov makin membuak-buak. aku rasa sudah cukup kot pengalaman aku berkerja di sektor private nie.

mana-mana kerja tidak kira gov ke private ke semuanya ada tekanan kerja kan? cuma bezanya mungkin dari segi tekanan tu besar atau kecil saja. aku pun tak mahu komen banyak-banyak sebab aku tak pernah kerja gov. tapi untuk pengalaman kerja di sektor private bolehlah aku ulas panjang lebar.

nantilah next entry jika aku rajin aku ulas panjang lebar. cuma aku nak tanya pendapat korang, aku lulusan SPM, STPM, diploma juga degree. kalau aku nak kerja gov, lulusan mana satu yang patut aku guna? sebab aku dah try semua lulusan aku ni tapi apasal macam payah sangat nak lepas masuk kerja sektor gov ni ye?

ok itu saja.

Wednesday, December 15, 2010

Bilangan anak : kualiti atau kuantiti?

Zuriat aku buat masa kini :)

Pagi tadi semasa aku tengah drive on the way ke tempat keja, dengar satu topik di salah sebuah radio berkaitan anak. berapa bilangan anak yang wajar untuk zaman sekarang? adakah seorang saja? 2 orang? 3 orang? atau mahu lebih dari itu?

topik yang dibincangkan ini memang menarik minat aku untuk terus mendengar. macam-macam jawapan dari pendengar. aku setuju untuk kebayakan semua jawapan yang di beri dan di kongsi oleh pendengar.

untuk memiliki anak pada masa sekarang ini kita perlu mengambil kira dari segala segi dan aspek. bukan hanya nak mengikut orang lain. kita kena fikir dan bertanya pada diri-sendiri dan pasangan kita adakah kita sudah ready dari segi mental dan fizikial? kita juga kita fikir keadaan ekonomi isi rumah, kita juga kena tanya adakah kita mampu untuk membesarkan anak itu dan sebagainya.

dulu semasa zaman sekolah, bila orang tanya aku soalan berkaitan anak, aku mesti cakap nak 2 atau 3 orang saja. tapi jawapan aku itu berubah sejak aku kenal saiful. aku cakap aku nak 4 orang. sebab aku dah merasa tak meriahnya keluarga aku bila tiba masa raya sebab aku cuma ada dua orang adik saja. kami 3 beradik saja. keluarga aku kecil saja. jadi sebab itu aku mahukan 4 orang anak. meriah sikit kan? haha.

tapi apabila aku sudah berkahwin jawapan aku berubah sekali lagi. bila saiful atau orang lain tanya berapa bilangan anak yang aku mahukan? aku akan jawab kalau dapat sepasang pun dah bersyukur sangat. atau kalau dapat 3 orang pun dah ok rasanya. tapi bila aku tanya soalan yang sama dekat saiful, dia dengan pantas akan jawab 6 orang. aku pun terkedu juga bila dengar jawapan dari mulut saiful tu.

sebab apa jawapan aku berubah-ubah? sebab bila aku dah memiliki Raina Evaqairina dalam hidup aku ini baru aku tahu bukan mudah untuk membesarkan anak. kita sebagai penjaga mesti mahukan yang terbaik untuk anak kan? kita kena fikirkan soal susu, pampers, pakaian, makan minum, medical, insuran, saving bulanan dan sebagainya yang semuanya untuk anak. kalau di kira secara kasar aku dan saiful memperuntukkan bajet untuk raina lebih kurang RM700 - RM800 setiap bulan. dan kadang-kadang berlebih.

aku dan saiful dah cuba untuk kurangkan bajet ini contohnya percubaan tukarkan susu yang lebih murah seperti ducth lady dan lactogen tetapi Raina hanya serasi susu dari kumpulan enfa. sekarang Raina minum susu enfagrow A+. aku dah cuba untuk tukarkan jenama diapers Raina seperti drypers dan huggies tetapi raina hanya serasi diapers mamy poko. kulit dia jenis sensitif sebijik macam kulit aku. alahai apakan daya. bukan kami tak cuba untuk kurangkan bajet tersebut tetapi percubaan itu semuanya gagal. jadi demi anak kami tidak mahulah berkira-kira sangat.

ini baru seorang anak. bagaimana apabila ada anak 2,3 orang nanti? tentu-tentunya perbelanjaan makin besar kan? kita kena juga fikirkan nak bayar ansuran kereta, rumah, petrol, toll, loan PTPTN, bla bla bla kan?

jadi apabila aku sudah mempunyai anak sendiri ini baru aku sedar bukan mudah mahu membesarkan anak. aku teringat kata-kata ibu aku "ibu tak kisah anak sikit yang penting kualiti bukannya kuantiti. ibu nak tengok semua anak-anak ibu berjaya". terima kasih ibu. sebab aku rasa ada benarnya kata-kata ibu aku itu. Alhamdulilah aku dan adik-adik aku dah berjaya tunaikan impian ayah dan ibu kami untuk belajar sampai ke menara gading. kami cuba buat yang termampu saja.

jadi pendapat aku untuk zaman yang serba mencabar ini, untuk zaman yang kos sara diri yang tinggi ini, kuantiti anak bukanlah isu yang harus dibanggakan. tetapi apa yang penting kualiti anak-anak itu yang perlu di ambil perhatian dan dititikberatkan.

tepuk dada tanyalah selera anda. jika mampu apa salahnya kan? zuriat itu penghibur hati kita juga kan? semoga anak-anak kita dapat mempamerkan kualiti yang dapat sejukkan perut kita yang mengandungkan mereka ini. InsyaAllah.

Monday, December 13, 2010

Bercerita tentang azam lama dan baru

Untuk azam baru, rasa macam tak best nak nyatakan kat sini beriya-iya kan? biarlah aku pendam dalam hati saja. hehe. cuma ada beberapa perkara yang sedang aku laksanakan. antaranya ialah mulakan bisnes berkaitan apa yang aku study dulu secara kecil-kecilan.

cuma aku berharap kehidupan aku lebih bagus dari sekarang. aku harap dapat capai beberapa target yang aku plan selama ini untuk masa akan datang. InsyaAllah.

Azam baru : untuk tempahan boleh hubungi aku ye. lebih lanjut boleh lihat di di FB untuk permulaan ini :)


Azam tahun lepas boleh dikatakan sudah dapat dilaksanakan. selain perkara-perkara di bawah ini, ada lagi beberapa azam kecil yang dapat dilaksanakan. Syukur Alhamdulilah. Ada jugak beberapa perkara yang tak dapat aku capai. tapi aku akan cuba capai untuk masa akan datang. InsyaAllah.

Untuk semua client, terima kasih. jika berpuas hati bolehlah gunakan perkhidmatan ini lagi :).





Friday, December 10, 2010

Wahai jiwa yang tenang

Betul kata orang tua-tua kita perlu tenang dan sabar dalam apa jua keadaan. Jika kita terasa berat sebelah, terasa teraniaya atau apa-apa saja, kita perlu tenang dan sabar. InsyaAllah keadaan akan berpihak kepada kita.

Tuhan tidak kejam. percayalah. Tuhan masih ada di sisi kita. Tuhan sayang hamba-hambanya. Tuhan ada sebab mengapa kita di beri dugaan. Terima kasih Tuhan.

Ya Allah aku bersyukur kerana mood dan diri aku kembali kepada normal. w/pun tidak sepenuhnya tapi aku tetap gembira. ada lagi insan-insan di luar sana yang lebih susah hidupnya bukan? aku perlu bersyukur dengan apa yang ada. aku perlu bersyukur dengan kehidupan aku sekarang.

semalam,
manager aku memberi pelbagai nasihat dan pendapat. dan setelah dipertimbangkan aku tarik balik resignation letter aku. terima kasih mr.tong.

tetapi keputusan aku ini sebenarnya lebih kepada demi seorang sahabat yang paling aku rapat di tempat kerja aku ini. sahabat aku ini sedang pregnant. hampir 3 tahun aku bekerja di sini, dialah sahabat yang paling aku rapat di sini. aku kasihankan keadaan dia jika dia keseorangan tanpa aku di sini.

aku cuba untuk bertahan selama mana yang mungkin. tapi jika keadaan di luar sana lebih baik aku terpaksa juga melepaskan peluang di sini untuk mencapai peluang yang lebih baik. cuma buat masa ini aku akan cuba sebaik mungkin di sini. apa yang penting rezeki yang halal bukan?

cerita lain yang buat jiwa aku sedikit tenang.

cerita ini adalah salah-satu yang buat aku sedikit gembira. terima kasih untuk client-client yang sudi menggunakan perkhidmatan kami adik-beradik. InsyaAllah akan ada product baru dari aku nanti. aku sedang usahakan. wish me luck :)



P/s : dalam misi promote our product. sesiapa mahukan seperti ini boleh contact aku yeah :)

Thursday, December 9, 2010

Hidup seperti roda

Dari zaman sekolah lagi aku disogokkan dengan ayat ini "hidup ini umpama roda. kadang-kadang kita berada di atas kadang-kadang kita berada di bawah". ayat umpama ini ada relevannya dan boleh digunapakai supaya diri kita ini sentiasa ingat dan sedar diri bahawa dalam kehidupan ini akan ada pahit, manis, masam, masin. semuanya ada.

mood aku ketika ini betul-betul down. perasaan down ini yang kadang-kala buat aku terfikir mampukah aku untuk bangkit semula dan berusaha mencapai segala impian dan plan-plan yang aku sendiri aturkan untuk diri aku ini.

arggghhhhh

hidup ini kadang-kadang kejam bukan? dengan manusia-manusia yang kejam dan tidak berhati perut. tapi aku? cuba juga untuk memberikan senyuman yang paling manis w/pun pada hakikatnya pahit untuk aku berikan. orang tua aku selalu ingatkan aku biar orang buat kita tetapi jangan sesekali kita buat orang. ok fine. aku redha dengan hukuman yang mereka cuba berikan terhadap kesilapan kecil aku itu.

dan aku rasa aku tidak boleh mempertahankan lagi kedudukan aku di sini. kedudukan yang cinonet ini tetapi membawa rezeki halal buat aku selama ini. keputusan ini sangat berat untuk aku lakukan tetapi aku yakin dengan keputusan ini.

sorry to say, i'm stick with my decision.
i'm so sorry.
from yesterday i tender resignation letter.

aku cuba untuk memberi impak baru sempena azam baru untuk tahun baru ini. Alhamdulilah Allah S.W.T memberi dugaan kepada aku tetapi Dia tetap memberikan aku berita gembira. Terima kasih Tuhan. Syukur Alhamdulilah.

Thursday, December 2, 2010

Tentang penjagaan gigi si kecil


Tak silap aku, raina tumbuh gigi seawal umur 6 bulan 3 minggu. Masa aku-mula-mula nampak ada sedikit putih-putih kat gusi raina tu, aku dah excited sebab tak sabar nak tengok gigi pertama raina keluar. Anak sulung memang macam tu kot. Apa-apa perkembangan yang berkaitan dengan pertumbesaran anak mesti excited lebih.

Gigi pertama raina sekali keluar 2 batang di bahagian gusi bawah. Orang tua-tua cakap gigi pertama elok tumbuh di bahagian bawah dulu kemudian baru di susuli dengan gigi bahagian atas. Aku pun tak tahu sebab apa orang tua-tua cakap mcam tu. Alhamdulilah raina tak meragam pun semasa proses pertumbuhan gigi pertama dia.

Selepas tu, tak sampai sebulan, keluar lagi 2 batang bahagian gusi atas pula. Masa nie raina meragam teruk. Sampai demam-demam jugaklah. Aku bagi raina grape water untuk legakan kesakitan pertumbuhan gigi-gigi tersebut. Alhamdulilah kesannya sungguh menakjubkan.

Dan sekarang raina sudah ada 8 batang gigi. Dan aku perasan ada lagi 2 batang gigi yang akan keluar dalam masa terdekat nie yang salah-satunya adalah di bahagian gusi belakang. apa namanya tu ye? gigi geraham ye? aku pun tak pasti.

Aku tak ada apa-apa tips pun nak bagi gigi baby tumbuh awal. Cuma yang aku ingat masa aku mengandung dulu aku memang kuat minum susu annum. sehari dua kali aku bedal minum. Aku juga minum air soya hari-hari dan aku amalkan minum air zam-zam. Aku tak sentuh ais dan air gas pun. Aku cuma minum air suam dan air yang tak berapa sejuk.

Dan aku tak amalkan bagi raina soother. Raina memang hisap soothers, tapi aku tak selalu bagi kat dia. Selalunya aku cuma bagi raina soother time raina nak tido je. Ada orang cakap tak elok amalkan soother kat baby. Sebab akan melambatkan pertumbuhan gigi. Aku pun tak tahu kebenarannya. Nak tahu lebih lanjut kena tanya pakar ye. Hehe.

Tapi dulu masa aku mengandung, aku memang ada buat pemeriksaan gigi di klinik. Aku pergi check, tampal gigi dan cuci gigi. Dan doctor tu ada bagitahu aku, semasa mengandung elok minum susu banyak-banyak tapi jangan terlebih ambil kalsium sebab ada kes ibu melahirkan anak yang keluar-keluar perut, baby tu dah ada gigi. Itu doktor tu yang cerita kat aku. jadi jalan penyelesaian, gigi tersebut akan di cabut sebab tak sesuai dengan usia baby. Itu adalah kes ibu mengandung terlebih ambil kalsium. So kepada ibu mengandung hati-hati ye.




Aku mula ajar raina berus gigi pada umur raina 6 bulan kot. Masa tu raina belum tumbuh gigi lagi. Sebab raina kan tumbuh gigi pada umur 6 bulan 3 minggu. Masa umur raina genap 6 bulan tu, raina dah mula makan solid food dan selepas makan, aku mesti beruskan gigi raina. So masa nie aku cuma berus bahagian gusi dan lidah raina.

Pendapat aku rasanya boleh kot kita berus gusi anak kita w/pun anak kita belum tumbuh gigi. Lagi-lagi anak yang dah mula makan solid food. Tapi kita kena beli berus yang sesuai untuk baby. Aku dulu beli berus khas untuk raina. Aku beli berus yang jenis silicone. Berus jenis nie lembut dan baby tak akan rasa sakit.

Sampai sekarang pun aku masih gunakan berus jenis silicone nie. Ada juga aku belikan raina berus biasa yang sesuai untuk kids tapi aku rasa buat masa nie aku lebih selesa pakai berus dari jenis silicone nie. Lebih mudah. Aku kan nak kerja yang mudah je. Hehe.

Yang bestnya sejak raina dah banyak gigi nie, kerja aku lebih mudah bila nak bagi raina makan biskut ke roti ke. Sebab raina dah pandai gigit dan kunyah makanan tersebut tanpa dihancurkan atau dilenyekkan terlebih dahulu. Cuma yang tak bestnya raina suka mengigit orang. Aku dah banyak kali terkena. Sabar je lah.

Tapi apa yang penting sekarang adalah proses menjaga gigi raina. Aku memang risau bab-bab berkaitan gigi nie dari dulu lagi. Sebab aku selalu terasa gigi aku tak cantik dan buruk. W/pun ramai yang cakap aku pi klinik ratakan gigi aku. Serius aku tak pernah rata atau asah gigi aku. Gigi aku memang dah macam nie dari dulu lagi.

Aku nak sangat gigi anak aku cantik seperti gigi catherine zeta jones.
Aku berangan.

Assalamualaikum.