Belanja Raina Raifa ais krim

Wednesday, February 23, 2011

Dari hati (4) : Sejuk perut mengandung

Entri ini bukanlah mahu membanggakan anak sendiri cuma terdetik rasa syukur dalam diri aku yang mengandungkan Raina selama 9 bulan itu. Hati aku ini mudah tersentuh lebih-lebih lagi sejak bergelar mak budak. Benda remeh-temeh pun boleh buat hati aku tersentuh.

Dan semalam Raina telah buat hati aku sedikit tersentuh dengan gelagatnya. Terfikir apakah dengan persekitaran sekeliling membuatkan anak aku jadi begitu atau bagaimana? Aku pun tiada jawapan yang sahih untuk menjawab persoalan ini.

Ceritanya begini :

Sejak umur Raina menginjak setahun ini, aku dapat rasakan anak aku ini dah pandai menjawab apabila kita menegur perbuatannya. Dan dia suka mengikut apa yang kita cuba cakapkan kepada dia. Kalau dia rasa dia boleh ikut setiap patah perkataan itu sedaya-upaya dia cuba ikut. Jadi, apabila aku tersedar tentang ini aku memang berhati-hati bila berkomunikasi takut tersalah cakap dan dia akan ikut apa yang kita cakapkan itu.

Contohnya Saiful suka menegur Raina seperti ini :

"Ya Allah Raina buat apa dalam bilik nie sepahkan barang macam nie?"

"Ya Allah Raina kenapa tak mahu sleep? dah malam esok kan nak pergi school.


Itu adalah cara Saiful menegur perbuatan Raina. Dia suka menyelitkan perkataan 'YA ALLAH'. Mula-mula aku tak perasan. Sejak sebulan yang lalu baru aku perasan suami aku ini begini cara tegurannya terhadap Raina. Terukkan aku tak perasan dari awal lagi?

Dan semalam Raina mengikut apa yang Saiful cakapkan itu. Aku macam tak percaya pun ada. Sebelum ini Saiful ada pernah bagitahu aku yang Raina pernah cuba mengikut apa yang dia katakan tapi aku buat tak endah saja.

Raina akan menjawab balik setiap kali Saiful menegurnya dengan jawapan ini : "Allah... Allah".

Terkejut beruk aku semalam bila tengok anak aku dah pandai menjawab teguran orang dengan jawapan sebegitu. Aku dan Saiful terpempan seketika.

Saiful : "Sayang, tengok anak kita dah pandai menjawab"
Aku
: "Amboi Raina dah pandai menjawab ye. Takpelah sejuk perut mama mengandungkan Raina"

Aku sebenarnya tak tahu nak jawab apa apabila Saiful berkata begitu. Sebab aku masih terpinga-pinga dan begitu tersentuh budak umur setahun 3 bulan dah boleh menjawab apa yang kita tegurkan dengan sebutan perkataan 'Allah' itu.

Mungkin Raina tak faham lagi apa itu 'Allah'. Nanti bila dia besar sedikit akan aku terangkan kepada Raina bahawa Allah itu Tuhan kita yang satu. InsyaAllah.

31 comments:

  1. Teringat hari tu pergi surau kat Empire. Ada sorg budak lelaki mungkin 3 tahun mengeluh mcm org tua. Allah.. sambil lipat sejadah.

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah..sejuk perut :)
    tapi betullah nurul,org tua2 kan slalu kata anak2 cepat mengikut apa yg kita ckp dan buat.sbb tu kena jaga percakapan dpn anak2 supaya baik2 aje.

    ReplyDelete
  3. fad : budak2 skrg ni dia suka ikut apa yg kita cakapkan ye fad agaknya selalu dengar perkataan yang sama dia pun ikut kot

    ReplyDelete
  4. zuris : tulah nurul plg risau kalau tersalah ckp zuris

    ReplyDelete
  5. memang sejuk perut nurul mengandungkan raina tau..dapat raina yang comel dan bijak....

    ReplyDelete
  6. raina skrg dlm proses pembelajaran.so, parents kena jaga percakapan.jgn bg dia ikut menyebut perkataan2 yg tak elok.

    ReplyDelete
  7. mun : Alhamdulilah mun


    yun : betul tu nurul plg risau kalau tersalah ckp yun

    ReplyDelete
  8. mika pun selalu ajuk na ckp gtu,
    hehehe

    ReplyDelete
  9. atiqah : Alhamdulilah qah


    na : hah td nak tulis perkataan 'ajuk' tu tp mcm blur sekejap hehe

    ReplyDelete
  10. Good girl raina.
    Dia sekarang memang macam span. Setiap perbuatan kite dia nak tiru. As parent kena jaga percakapankan,

    ReplyDelete
  11. sbb tu kalau nak cakap dgn anak kena jaga2..em kena kawal percakapan dah pas ni..sy selalu gak ckp lepas wak..huhu

    ReplyDelete
  12. Good job Raina. sejuk perut mama mengandung taw.


    ehem. tunggu pulak kaisya pandai cakap mcm raina. tak sabar. :)

    ReplyDelete
  13. naurah pon sama. dah suka nk mengajuk semua kite ckp.

    kalo kite bersin, dia pon akan ckp 'akem'..ngajok org bersin

    kalo kite batok, dia pon dok 'huk huk' yg di buat buat

    sabo jelah -__-

    ReplyDelete
  14. ank perempuan memeang gitu kot nurul suke ikut ape yg kite selalu sebut...cth perkataan ya Allah tu kn..cepat je lekat kt mulut n kepala diorang...

    ReplyDelete
  15. Raina dah bijak ye, Alhamdulillah. terus rasa penat lelah membesarkan anak berbaloi kan Nurul.

    ReplyDelete
  16. huhu kan

    rase best nyer

    bdk2 umur mcm gini
    sedang belajar

    tutur bahasa
    ngan apa yg dia nonton pn kena kawal

    ReplyDelete
  17. salam..dah kenal lama kot..nyesal pulak tak join u guys ke splash park aritu..segan la kalo first time..hehe :P

    raina dah bijak...so parents kena hati2 la ek..tapi kat umah leh kontrol...kalo kat nursery??? adessss...influence...

    ReplyDelete
  18. sejuk ati org yg mbaca....hope aj pun merasa smua ni

    ReplyDelete
  19. nurul...taim ni budak budak ni tgh belajar.dia org dgr n faham ape yg kita ckp pastu cuba nk ikut..

    ReplyDelete
  20. fahsya : aah kan setiap apa kita buat dia pun nak tiru hehe


    maria : tu yg nurul cuba kawal percakapan tu maria hehe


    ann : tak lama lagi kaisya mcm raina tu ann


    ena : amboi org batuk pun naurah nak 'akem' gak ye cute nya

    ReplyDelete
  21. lylie : tu lah terkejut gak lylie raina sebut perkataan 'Allah' tu


    fie : tu lah org tua2 kata sejuk perut kita mengandungkan anak kita tu hehe


    ween : aah rancangan tv tu pun kena kawal kan


    ayu raza : next time join lah ye ayu. ah kan raina duduk rumah babysitter tak tahu mcm mana pengaruh sana pulak hrp2 ok saja


    aj : InsyaAllah ada rezeki aj merasai semua nie aj

    ReplyDelete
  22. raina..nanti sebut "acu yanie gebu" yer hehehhe

    (^^,)✿

    ReplyDelete
  23. alhamdulillah...
    terang hatinya nurul..
    raina cepat tangkap apa yang disekelilingnya..

    harap-harap..
    raina tak copy benda yang buruk ya sayang.. <3

    ReplyDelete
  24. alhamdulillah...mudah raina ikut. besernya bdk pompuan mmg camtuh..keletah...sronok kan?

    teringat Caca dolu2..hehe

    ReplyDelete
  25. alhamdulillahhh..semoga menjadi anak mithali ya ..

    btw ada educational puzzle kat my blog for raina ..jom cekidout

    ReplyDelete
  26. hahaha..comel la raina...hazim pun suka sebut allah sambil bangun dari duduk tau...

    ReplyDelete
  27. heheh..budak cpt belajar ape yg kite buat dan cakap kan..comel sungguh ckp Allah..hehehe

    ReplyDelete
  28. memang diorg copy cats..akan tiru je ckp kita.emill sekarang duduk dpn tv n follow ckp pelakon2 tu

    ReplyDelete
  29. pandainya Raina ;)

    sometimes ada tau budak2 ni suka ikut apa orang cakap and buat. berhati-hati. tapi benda baik Alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  30. yanie : nanti raina belajar panggil yanie


    kid : mudah2an begitu kid



    jeilita : oh baby girl mcm tu ye



    siti : dah tgk blog siti




    nads : oh hazim pun pandai sebut ye so cute


    maya: aah diaorg ikut apa yg kita ckpkan

    lip : tu lah kita kena hati2 dlm berckp diaorg ni mengikut je


    shinnaz : dia ikut ckp papa dia tu shinnaz. nasib baik ikut ckp benda yg betul

    ReplyDelete