Belanja Raina Raifa ais krim

Monday, March 28, 2011

Dari hati (5) : Mengeluh atau tidak bersyukur?

Sejak kebelakangan ini, setiap waktu aku asyik mengeluh apabila memikirkan tentang kehidupan. Orang tua-tua kata tak elok mengeluh. Tetapi aku tetap mengeluh dengan tiba-tiba saja apabila ada perkara atau benda yang tidak dapat memuaskan diri aku ini.

Atau aku sendiri tidak rasa bersyukur dengan apa yang aku miliki sekarang? Orang tua-tua kata bersyukurlah dengan apa yang kita miliki sekarang ini. Tapi aku masih tidak puas dengan apa yang aku miliki sekarang ini. Entah kenapa aku masih rasa diri aku ini belum betul-betul berjaya dalam kehidupan. Banyak benda dan perkara yang aku ingin adakan dan ingin lakukan masih tidak dapat aku capai.

Contohnya aku target tahun ini aku akan dapat pekerjaan yang lebih baik dan lebih dekat dengan rumah aku. Tapi sampai sekarang aku belum betul-betul jumpa tempat kerja yang aku inginkan. Aku sangat cerewet dan lebih berhati-hati. Tapi sikap ini juga buat aku mengeluh hampir setiap waktu apabila target itu lambat dicapai oleh aku.

P/s : Mahu terus cuba berusaha tanpa rasa jemu.

19 comments:

  1. sabar ye nurul, kita perlu pandang kesusahan org barulah kita rasa bersyukur, tapi keinginn utk lebih berjaya tu tak salah, cuma perlu kurangkan mengeluh..ehehehe

    ReplyDelete
  2. as : tu lah ada gak org nasihatkan aku mcm tu kena tgk org yg lebih susah kehidupan mereka tu baru kita akan rasa lbh beryukur tp aku nak lbh berjaya dr ini

    ReplyDelete
  3. semoga berjaya mencapai apa yang diinginkan nurul..chaiyok2..

    ReplyDelete
  4. sabar bebnyk nurul..kengkadang kite memang susah nk dpt ape yg kite nk...bile smpi satu mase kite akn redha....lylie doakn yg terbaik tuk nurul....

    ReplyDelete
  5. sabar ye Nurul.Doa bebanyak.

    jom join contest aida..mana tahu leh gembirakan ati tu:-D

    http://aida-mawi.blogspot.com/2011/03/you-are-my-lucky-follower.html

    ReplyDelete
  6. Nurul, memang itulah kita sbgai manusia,
    Keadaan sekeliling, keadaan diri kita, byk faktor yg buat kita rasa rendah diri dan cepat mengeluh,
    kita takkan sama mcm org lain kan? tapi kita boley berusaha, kalau kita tak bahgia dan happy sekrang, insyaalaah Tuhan akan bagi akan datang, kalau akan dtg pun masih rasa tak bahagia dan cukup, insyaalaah kalau kita redha dan yakin bahwa ini ketepan Tuhan, kita pasti bahgia di Dunia SANA nurul...insyaallah...AMIN!
    ;-)...
    Sya pun pernah rasa keadaan yang sama, kerna kita manusia yang sama, hanya Allah yg sempurna..;-D

    ReplyDelete
  7. bagusnya Nurul ada target dlm hidup. mcm kite nie jenis cepat berpuas hati. org kata x bercita2 tinggi pulak. huhuh.

    klu rasa susah, suke ingat pd org yg lebih susah. so sllu jgklah bersyukur dgn apa yg ada skrg =D

    ReplyDelete
  8. owhh..zuris dah jemu cari kerja lain tak dapat2.sekarang dah malas.tunggu masa nak berenti je sikit masa lagi :)

    ReplyDelete
  9. adakah dgn mengeluh itu bermaksud diri kita tidak mensyukuri dgn apa yg ada? hurmm. rasanya tidak.coz mengeluh tu lain.tak bersyukur tu lain.kan nurul.so dlm issue ni nurul adalah mengeluh.bkn tak bersyukur :-)

    ReplyDelete
  10. kak long....

    itulah kt sebagai manusia. ssh btul nk puaskn hati sendiri. mengeluh tu x bape elok cuma better kt tukarnya sbg motivasi utk diri. klu tak dapat capai mesti set +ve.

    ReplyDelete
  11. same la kite nurul,
    na asik mengeluh & tanye bile nk dpt kije goment ni :(

    tp hr ni na mengeluh sbb buat kek xmnjadi smlm
    :p

    ReplyDelete
  12. biasalah tue nurul...bersabar jelah..mun pon mcm nurul jugak..bnyk lagii benda yang belum tercapai.kdg2 mengeluh jugak...tp tak baikkan mengeluh nie nurul..kalau TERmengeluh cepat2lah ingatkan diri semula dan bersykurlah apa yang ada sekarang nie

    ReplyDelete
  13. lylie : thanks lylie bg support


    aidanordin : wah ada contest thanks ye awak




    sya : hrp2 nurul akan dpt apa yang nurul ingin capai sya. thanks sya bagi support


    ena : tah lah ena aku selalu fikir aku belum berjaya sepenuhnya. aku hrp aku akan dpt apa yg aku impikan


    zuris : oh ye ke zuris? jgn putus asa zuris


    yun : iye ke yun? keliru sikit nurul yun


    aj : yeah motivasi diri ye aj. thanks aj


    na : laaa buat kek tak menjadi? sila jgn putus asa na. cuba dan cuba lagi


    mun : yeah hrp2 nurul akan sentiasa ingatkan diri supaya kurang2kan mengeluh. thanks mun

    ReplyDelete
  14. saba nurul.insyaallah rezeki nurul akan sampai =)

    ReplyDelete
  15. bila kita tak dapat apa yang diidamkan mulalah mengeluh..
    bila dah dapat tak bersyukur pula..

    itulah sifat manusia..
    yang kadang-kadang kita tak sedar..
    yang sebenarnya kita dah buat..
    kid pun begitu juga..

    cuma kita banyakkan muhasabah diri ya..
    InsyaAllah rezeki ada rezeki tu..
    cuma lambat dengan cepat je..

    macam kid juga..
    sampai sekarang tak bekerja lagi.. :(
    apalah nasib kid ni...
    hah kan dah mengeluh tu.. :P

    ReplyDelete
  16. afni : mudah-mudahan afni


    kid : hrp kid tak putus asa cari dan terus cari ye

    ReplyDelete
  17. Nurul, rasanya setiap yg jadik mst kna ada pengorbanan. Cthnya saya dulu dapat berkije di KL sebuah account firm idaman para2 accountant tp memikirkan anak2 sy n suami berbincang n sy mngalah berkije dekat dgn rumah untuk memudahkan sy sampai awal n uruskan ank2 dulu memandangkan suami lagik kukuh. Kalo ikutkan sedih sbb kerjaya n gaji yg ciput jek tp pujuk diri sendiri sbb saya kerja pon untuk anak2...saya pon ada jugak mengeluh. No body perfect Nurul... :)

    ReplyDelete
  18. jeilita : yeahhhh manusia selalu tak lari dari mengeluh kan?

    ReplyDelete