Belanja Raina Raifa ais krim

Thursday, March 10, 2011

Kisah di klinik

Jom teriak :D

Entri ini sepatutnya di buat pada 2,3 hari yang lalu. Tapi disebabkan aku agak sibuk sejak kebelakangan nie, jadi aku hold dulu untuk menulis tentang entri ini. Isi cerita biasa saja. Cuma rasa seperti mahu di kongsi cerita ini.

Isnin hari tu, aku dan Saiful ambil cuti sebab mahu membawa Raina ke klinik untuk check up bulanan. Kiranya ini check up untuk Raina bagi umur setahun 3 bulan. Oh sudah besar kan anak dara aku?

Apabila sampai di klinik Saiful tanya aku.

Saiful : Nak keluarkan stroller tak sayang?
Aku : Tak payah kot. Nurul dukung je Raina.
Saiful : Larat ke nak kejar Raina? Kalau larat sayang jaga ye. Saiful tak larat nak kejar Raina.
Aku : (Aku terdiam sebab terfikir eh betul juga cakap Saiful. Tapi tak pelah dukung je lah).

Melangkah masuk klinik, tak payah tunggu 5 minit lah, Raina terus memulakan hobi dia iaitu mengukur jalan. Ke hulu ke hilir. Bila aku dukung Raina, dia meronta-ronta nak turun. Bila dengar Raina mula keluarkan suara nyaring terpaksalah aku turunkan jugak Raina dan layankan saja dia ke hulu ke hilir.

Berpeluh ketiak aku. Tudung aku pun dah senget dan berseribai je aku rasa sebab Raina akan tarik tudung aku kalau aku dukung dia tanda protes. Saiful yang bergilir-gilir kejar Raina pun aku tengok dah berpeluh-peluh. Haha.

Paling aku tak sangka anak aku nie dah pandai berlakon. Bila kita mula tarik tangan dia nak dukung, dia cepat-cepat baring terlangkup atas lantai pastu buat-buat tidur. Hah percaya tak? Depan orang ramai dia buat macam tu. Malu sekejap aku dengan perangai anak dara aku tu. Tapi buat-buat jugak control ayu sopan tahan sabar dengan perangai si anak.

Dan sekarang nie dia dah agak mahir panjat tangga. Habis tangga kat klinik tu dia panjat. Saiful yang rajin layan. Aku tengok je dari jauh. Raina panjat tangga sambil panggil aku.

"mama...ma...ma..." (Agaknya Raina suruh aku tengok nak tunjuk yang dia dah pandai panjat tangga).

Orang kata anak lelaki lagi lasak dari anak perempuan. Tapi kalau sesiapa yang dah pernah jumpa Raina tahulah kot macam mana lasaknya Raina yang sama lasaknya seperti anak lelaki. Percayalah cakap aku. Sebab doktor pun cakap macam tu.

Tapi aku memang dah agak Raina akan lasak macam ni sebabnya semasa aku mengandungkan Raina dulu pun dia memang aktif sangat tendang sana sini. Perut aku pun selalu je senget sebelah dulu. Aku pun dulu memang jenis aktif semasa mengandung. Jenis tak suka duduk diam. Hah bila anak dah keluar rasakanlah ye Nurul.

P/s : Kejar anak hari-hari tapi aku tak kurus-kurus pun :D

32 comments:

  1. kita kena lari saing ngan dia nurul baru kurus kowt..hikhik..

    comel sungguh tang raina berlakon tu..

    siyes, tgk muka Raina mmg sangka yang raina sangat sopan dan ayu, innocent..hahaa.. tapi.. boleh tahan juga ye lasaknye. elokla nurul. biarkan dia aktif. sebab tgh umur2 cam ni pangai anak mmg stress dibuatnya. nurul pun tau lah kan..:)(melalui pembacaan)

    raina aktif2 dia pun mulut tak bising.. oklah tu... gerammm ngan mulut dia yg terkunci rapat masa last sunday..:) bila mau ketemu lagi ni..=p

    ReplyDelete
  2. kannnnnnn...
    kenapa selalu kejar anak tapi tak kurus jugak?
    ni kat rumah tokmak ni..
    sehari berpuluh kali naik turun tangga..!!

    syabas raina..
    kamu mmg bijak..
    pandai ek acting supaya tak didukung..!!

    bilalah nak jumpa si sepet ni :(

    ReplyDelete
  3. tak sudah2 si raina mengukur jalan, mmg super active budak nie...hahaha!!!

    mmg kan nurul..igt dok kejar2 dgn anak dpt la kurus...tapi nan hado...hahaha!!!!

    ReplyDelete
  4. hihii..tengok mak ayah gak kot.cam kysha pun lasak gak.atuk opah kata lasak cam laki.ikut mommy kecik2 dulu ;P

    ReplyDelete
  5. CUBAAN : TU LAH TOK WAN RAINA PUN CAKAP BIAR LASAK DR DUDUK DIAM TP KADANG2 TU TAK LARAT NAK KEJAR HEHE


    KID : HEHE ADA REZEKI KITA JUMPA YE TIME TU KID BARU TAHU AMOI BANTING NI LASAK . HEHE


    JULIA : TU LAH DOK KEJAR2 ANAK TAK KURUS2 PUN. HAIYA

    ReplyDelete
  6. raina nampak mcm behave. tp ligatnya mmg tak menahan tengok. hehehe...suka berjalan saja kerjanya..hihih..

    pandai dia berlakon kan? kecik2 da bijak mcm tue..huhuh

    ReplyDelete
  7. nurul,
    saya jadik tak sabar pulak nak tgk wafiy berjalan ;-)

    ReplyDelete
  8. mungkin betul, anak terikut tabiat kita masa mengandung. Yaya pon aktif, so tgk auf mmg aktif la sekarang. hehe. :P

    ReplyDelete
  9. zuris : oh mommy dulu lasak kah? hehe



    ena : tu la nmpk je mcm behave tp lasak bukan main ena


    umie : hah tggu wafiy jalan nanti penant nak kejar tau umie tapi kdg2 tu seronok gak


    yaya : betul tu auf pun lasak kan sama mcm raina

    ReplyDelete
  10. dapat bayangkan raina hee~
    ala dia sedang membesar tu macam tulah..parents kenalah tahan sikit.. nanti dah besar raina dah pandai duduk diam-diam.. ^^

    dulu masa qa jaga adik2 qa yang lelaki2 pun lagi lah nurul.. tapi ikut je laa dia..nak marah pun tak bole.. sebab ibu qa cakap klu marah boleh rencatkan tumbesaran dia.. sekarang adik qa yang dulu lasak2 dah besar jadi baik gitu.. ^^

    ReplyDelete
  11. nanges pun comey la ank dara ni, hahaha
    p/s yg xtahan tu nurul
    dah ditakdirkan lemak2 kite ni spesis degil kot nurul,
    tawakkal je la.. hahahhaa

    ReplyDelete
  12. nurul my fb : Syazana Zulkifli,
    add tau!
    :_)

    ReplyDelete
  13. hihihi kelakar lah raina belakon buat2 tido tu..

    tp mmng betullah klu dlm perut camtu lahirnye dia pun camtu jg cam Qayyum jg, klu petang mmng aktif time dlm perut sampai zura drive pun menyenget...

    mmng x kurus walaupun ank lasak camne pun..abg zura siap kate klu dia dh kawen dia nk ank perempuan sbb x larat nk tgk Qayyum yg lasak..

    ReplyDelete
  14. alahai comeinya dia belakon buat2 tido atas lantai tu.xperlu malu la nurul.bila kt public ank melasak gitu tak terasa diri glamer ke? ekeke

    ReplyDelete
  15. erm perbualan suami isteri pasal nk bawak stroller/baby carrier mmg selalu terjd antra kami laki bini..last2 habi cakap anak kecik skali jer, biar dia dukung. ok pasrah walaupun tahu bukan dia yg dukung sepanjang masa

    ReplyDelete
  16. huh.. anak lelaki ke prempuan ke sama je lasaknye skrg nih... iris ni lg lasak nurul oi.. ketegori nakal dah.. skrg dah pandai auta menangis.. kkdg tebal muka aku n ady.. tp control.. n bangga je la dpt anak aktif..

    ReplyDelete
  17. hihihih anak2 ni kan drama queen Nurul..pandai berlakon..hihihi

    elly belum lagi ni kejar kejar isya..eh ada gak..kejar dia dari merangkak n memanjat sofa @ meja laptop tu..hihih itu pun da pengsan..

    ReplyDelete
  18. wahhhhhh...nurul nak kurus stakat mana lagik yer? biasa la rania dah dapat 'kaki', macam kita ni Aus dah la dekat 13kg, kita pulak 34weeks...rasa macam nak luruh perut sbb kena dukung...bila la nak dapat kaki... :)

    ReplyDelete
  19. wahhhhhh...nurul nak kurus stakat mana lagik yer? biasa la rania dah dapat 'kaki', macam kita ni Aus dah la dekat 13kg, kita pulak 34weeks...rasa macam nak luruh perut sbb kena dukung...bila la nak dapat kaki... :)

    ReplyDelete
  20. heheheehhe
    raina mmg tak boleh duduk diam
    oklah tu nurul
    anak aktif
    heheheh..camne la rupa raina berlakon pura2 tido atas lantai

    ReplyDelete
  21. atiqah : oh ye ke nanti dah besar nanti dia baik gitu ye? hrp2 raina pun akan baik sopan ayu bila dah besar nanti. hehe


    na : tu lah na tawakal je lah ye. hehe


    umie sya : ok thanks sya :)


    zura : anak perempuan pun sama lasak zura. kalau jumpa raina zura mesti akan ckp lasaknya raina




    yun : hehe gelemer sekejap yun ala2 artis gitu :)


    aziyana : kdg2 budak kecik tak suka duduk dalam stroller kan pastu elok lah di dukung tp bila dah pandai jalan tu kdg2 fikir eloklah letak dlm stroller. kalau tak melasak ke hulu hilir

    ojel : aku rasa iris pun lasak gak ye aku tgk kat splash park hari tu


    elly : kira elly kejar isya tgh merangkak ye hehe


    jeilita : nurul nak kurus mcm dulu jeilita :)

    ReplyDelete
  22. dayu : tu lah hari tu kat klinik tu 1st time raina berlakon buat2 tido atas lantai :)

    ReplyDelete
  23. raina makin lasak ye nurul..affique lbh dr tue..lelaki nie lasak dia lain mcm tau..bkn setakat xdok diam je tp kasar..
    tp kan nurul..tgh umur2 gitue mmg tgh lasak n byk buat keje..hehe

    ReplyDelete
  24. raina mmg lasak da dapat kaki hehhe tapi mmg pun org cakap budak lelaki lasak nie terbalik plak anak perempuan yg bukan main lasak ligat cam hayfa tak ummi dia nie hehhe

    ReplyDelete
  25. uhhh...mun sudah boleh bayangkan kalau mirza dah pandai berjalan,...mau jadik macam nurul kot...tkpe nurl..orang kata budak kalau aktif dier bijak...means raina budak bijak lah tu

    ReplyDelete
  26. selalu budak aktif ni bijak nurul :)

    ReplyDelete
  27. sgt comel bab belakon tu...jap je dah besar kan...cumil lak tu.. :)

    ReplyDelete
  28. sgt comel lah yang bab belakon tu...:)

    ReplyDelete
  29. anak saye pun sgt2 lasak..seme benda nk usik..kalo bg dia jalan harussss pusing 1 mall!! kdg-kdg terpk anak kite nie lasak mcm laki..hehehe

    tp betul kan, anak lasak tp mak xkurus pun..haha

    ReplyDelete
  30. hehehe
    raina ni....

    isshh tak sabar nk jumpe dia

    baca pn dh bleh bayangkan
    comel dia tue

    takper lah awak
    bdk2 ni
    kdg2 kena bg dia explore skit

    biar dia belajar

    ReplyDelete
  31. dyl : Raina pun agak kasar dyla. kalau jumpa raina baru dyla tahu tau



    mai : hayfa lasak ke? nurul tgk hayfa boleh duduk diam je mai masa jumpa kat spalash park tu



    mun : mudah2an lah mun hrp2 bijak lah. skrg ni dok melasak je mun


    ederq : ye ke ederq? hrp2 begiru lah :)


    mar : sudah besar itu anak dara mar. dah pandai berlakon. hehe :)


    dak cik : betul tu raina pun sama semua benda dia nak usik n kutip pastu suka nak masuk dalam mulut



    ween : kang kaalu ween dah jumpa raina tak larat nak kejar ween :)

    ReplyDelete
  32. nurul..mmg pun nurul..amni pun lasak..tak mcm abang dia.abang dia

    ReplyDelete