Belanja Raina Raifa ais krim

Tuesday, July 19, 2011

Menu si kecil (2) : Fruity yellow oatmeal

Ok kali ni menu aku sangat simple. Semudah ABC ok. Cewahhh. Iyo-iyo je kau Nurul. Eh tapi betul menu ni memang simple sangat. Dan yang pasti sangat sesuai untuk si kecil kerana menu ini berasaskan susu.

Bahan-bahan
- Buah-buahan seperti pisang, mangga, epal, prune.
- Oat
- Susu

Cara membuatnya

1) Sediakan bahan-bahan yang di perlukan seperti buah-buahan, susu dan oat.





2) Oat dan susu perlu di masak sekali di dalam satu periuk selama 5-7 minit. Api perlu di kecilkan dan gaul perlahan-lahan supaya tidak melekat di periuk.



3) Selepas itu letakkan oat dan susu yang telah di masak itu di dalam sebuah mangkuk



4) Taburkan buah-buahan yang telah di potong kecil-kecil ke atas oat dan susu tadi. Selepas itu, bolehlah hidangkan kepada si kecil.



P/s : Boleh juga menggunakan susu tepung yang si kecil biasa minum. Contohnya jika si kecil minum susu tepung Enfagrow, bolehlah bancuhkan susu tepung tersebut dan masakkan bersama oat.


Selamat mencuba.

7 comments:

  1. ni resepi kalau-mak-budak-nak-diet pon bleh gune pakai gak ni. :)

    ReplyDelete
  2. sha : boleh jugak sha kalau nak guna untuk diet

    ReplyDelete
  3. Tengok resipi nurul, terus rasa tak sabar nak tunggu Iman Raneeya boleh makan. Haha. =p

    ReplyDelete
  4. ain : nanti bila iman dah pandai makan teruja tau

    ReplyDelete
  5. ain : nanti bila iman dah pandai makan teruja tau

    ReplyDelete