Belanja Raina Raifa ais krim

Wednesday, October 12, 2011

Terima kasih Tuhan

Pada bulan Ramadhan yang lalu, aku sanggup membuat keputusan meletakkan jawatan aku di company yang aku anggap cukup kukuh pada pandangan mata aku. Ramai yang tak percaya dengan keputusan mengejut aku tu.

Eh Nurul betul ke ni? Kenapa? Kenapa?

Banyak sebab kenapa aku sanggup buat keputusan besar macam ni. Kadang-kadang aku terfikir jugak kenapa aku nak berhenti kerja kat situ sedangkan aku dah cukup selesa dengan kerja-kerja aku kat situ. Ada kerusi meja yang best dan selalu dapat makan tempat yang best-best. Sebab bos aku ni selalu belanja makan. Tapi aku tetap nak berhenti kerja.

Seperti entri aku yang lepas-lepas, salah-satu sebab kenapa aku sanggup berhenti dan melepaskan jawatan aku tu adalah diskriminasi yang melampau. Dan lagi satu, aku gaduh besar dengan bos aku. Masa tu aku tekad aku akan letak jawatan walaupun bos aku pujuk rayu sekali pun. Sebab lain tempat kerja aku tu jauh. Selalu dapat warning dari pihak management. Orang lain datang lambat tak kena apa-apa pun tindakan. Tapi aku selalu je kena warning. Macam yang aku cakapkan kat situ diskriminasi melampau. Dan sebab terakhir adalah aku nak pastikan tahun-tahun akan datang aku dapat mencapai misi tangga gaji yang aku idam-idamkan.

Aku tak nafikan selama aku berkerja kat area Kelana Jaya ni, aku selalu mengeluh traffic jam, thumb print lewat, terpaksa travel dari Shah Alam ke Kelana Jaya. Aku tak nafikan itu semua. Tak baikkan mengeluh? Tapi aku selalu mengeluh. Haih. Tapi jauh di sudut hati aku, sebenarnya aku sanggup travel jauh-jauh kalau sesuatu offer yang aku dapat tu berbaloi-baloi untuk diri aku. Tapi kalau dapat tempat kerja yang lebih dekat tu, aku rasa itu satu bonus buat aku.

Sebelum aku letak jawatan, aku secara besar-besaran dah mencari kerja sana sini. Dan aku selalu berdoa supaya ada rezeki aku dapat kerja yang lebih dekat. Senang balik rumah awal boleh ambil Raina kat rumah babysitter pun awal. Tapi kebanyakan offer yang datang kat aku semuanya jauh-jauh. Kalau ada yang dekat-dekat pun offer tak berapa cantik. Jadi, aku terus ubah pendirian. Ok tak pe kot kalau dapat kerja jauh tapi offer mesti cantik dari company lama aku tu. Dan lagi satu aku nak cari sebuah company yang boleh bagi banyak benefit untuk staff.

Sebenarnya banyak target aku untuk tahun-tahun akan datang. Jadi bila aku mengambil kira semua perbelanjaan dan target aku tu, terpaksalah aku mencari offer yang betul-betul yang boleh mendatangkan kepuasan bagi diri aku. Alhamdulilah akhirnya berkat kesabaran dan doa aku selama ni, akhirnya penantian yang aku tunggu-tunggu selama ni tercapai.

Pagi tadi, aku dapat panggilan dari minah cina yang tegur aku gemuk tempoh hari. Yeahhh aku dah dapat offer yang aku idam-idamkan. Terima kasih minah cina. Walaupun kau tanya aku soalan cepumas yang menjengkilkan hati aku, tapi kau sanggup terima apa yang aku minta tempoh hari. Aku harap, tempat kerja baru aku ni lebih baik dan selesa dari company lama aku tu. Tak pe yang penting aku cuba dulu.

Terima kasih Tuhan. Terima kasih kerana Kau sudi makbulkan permintaan aku. Syukur Alhamdulilah.

22 comments:

  1. eh tahniah nurul..kite tumpang gembira dengan awak....kite pon tengah mencari kerja lain secara besar-besaran niee....doakan kite yeee

    ReplyDelete
  2. rezeki dr Allah, yg penting kita berusaha, berdoa dan bertawakal..insyaAllah,

    ReplyDelete
  3. mun : Alhamdulilah Mun. Untuk Mun good luck ye Mun

    ReplyDelete
  4. dapat kat area mana pulak nurul? all the best yer =)

    ReplyDelete
  5. ena : Area Pandamaran Klang then akan berpindah ke Setia Alam Klang

    ReplyDelete
  6. tahniah nurul smoga berjaya dtempat baru

    ReplyDelete
  7. shema : thanks shema


    intan : thanks intan


    ween : thanks ween. Mudah-mudahan. InsyaAllah

    ReplyDelete
  8. Saya doakan yg terbaik untuk NURUL!

    ReplyDelete
  9. alhamdulillah...bile start keje baru?eh ke dah start?..moga2 dipermudahkan:)

    ReplyDelete
  10. tahniah kak nurul...moga berjaya dan happy ditempat baru

    ReplyDelete
  11. tahniah n gud luck..moga keje baru, suasana baru, semangat baru dan hasil kerja yang baru :)

    ReplyDelete
  12. congrats dear..wahh tu namenye rezeki anak..kadang2 kite tak perasan kan?bile la saya nak dapat keje yag boleh bagi better offer macam sekrg ni..benefit dah ok, tapi gaji plak ciput sangat..

    ReplyDelete
  13. Bilalah kid nak berhijrah macam nurul ek..

    semoga urusan nurul di tempat baru tu dipermudahkan ek..

    biasalah dugaan di tempat baru kan..

    nurul kena kuat ok <3

    ReplyDelete
  14. as : thanks as


    mya : pertghan oct hari tu


    fie : thanks fie


    ann : thanks ann


    mummy azroi : thanks ye :)


    aziyana : hrp2 begitu. thanks aziyana


    mummy sein : tak pe ada rezeki awak nanti. mungkin kot ini rezeki anak saya raina evaqairina :)


    kid : thanks kid. hrp nuruk kuat dan bertahan untuk cari pengalaman baru

    ReplyDelete