Belanja Raina Raifa ais krim

Thursday, February 9, 2012

Percutian (1) : Kota Kinabalu, Sabah

Assalamualaikum

Ok kali ni aku nak ceritakan sikit pasal percutian aku sekeluarga ke Kota Kinabalu, Sabah pada bulan lepas. Cerita ni dah basi pun. Dah berlalu lebih 3 minggu pun. Tapi aku baru terhengeh-hengeh nak draft satu entri kat sini. Bukan apa, mood nak menulis tu nan ado. Perangai aku ni kena tunggu betul-betul ada mood nak menulis, baru aku ada hati nak taip sesuatu kat sini. Bila mood tu ada baru syok sikit nak menulis kan? Hehe.

Sebenarnya percutian ke Kota Kinabalu ni di rancang bersama salah-seorang kawan baik yang aku kenal since dari sekolah rendah lagi bersama beberapa orang kawan yang lain pada awal tahun 2011 kot. Aku pun dah lupa. So bila Air Asia buat promo, terus kawan aku si Wawa ni berusaha booking tiket sampai dapat. Sebenarnya, ikut hati nak pergi Kuching Sarawak tapi ramai yang cakap Kota Kinabalu, Sabah lebih best. Jadi kami sepakat memilih Sabah.

Tapi percutian bersama kawan-kawan ni terpaksa bertukar menjadi percutian aku sekeluarga saja. Ini disebabkan Wawa sedang dalam proses berpantang dan seorang lagi kawan menguruskan hal kemasukkan anaknya ke sekolah. Jadi aku terpaksa gagahkan diri jugak meneruskan misi percutian ni sebab tak mahu tiket flight burn macam tu saja.

Aku tak buat persiapan mana pun untuk percutian kali ni. Ala kadar semuanya. Sebabnya beberapa hari sebelum aku ke Sabah, aku super-duper busy siapkan beberapa report kerja. Jadi memang tak fikir sangat pasal percutian kali ni. Cuma sehari sebelum terbang ke Sabah, aku ada ambil time off untuk bershopping ala kadar. Tapi entah macam mana Hp aku tercicir kat Jaya Jusco Bukit Raja. Terus mood nak bercuti tu hilang serta-merta sebab memikirkan hp aku yang hilang. Sedih tau. Terpaksalah aku pergi Plaza Alam Central cari sim card baru sementara aku replacement no sim card lama aku tu kat Maxis Center.

Disebabkan mood bercuti pun dah tak ada sebab Hp hilang, jadi aku pun packing baju dan barang-barang keperluan pun ala kadar. Tengah malam kot baru aku packing apa yang patut. Sedangkan keesokkan paginya aku dah kena gerak ke LCCT. Masa tu rasa macam dah malas nak berholiday bagai. Baik duduk rumah je.

Tapi keadaan tu berubah. Tiba-tiba macam magic bila aku menjejakkan kaki aku kat bumi Sabah. Terus rasa hilang semua masalah. Tiba-tiba jadi happy semacam. Aura bercuti terus masuk dalam diri secara tiba-tiba. Magic betul. Ok untuk percutian di Sabah ni aku hanya sewa kereta Kancil je. Sebab hanya kami 3 beranak, jadi cukuplah sekadar menyewa kereta Kancil. Bayaran sewa hanya RM120 je. Abang Shahril tu cakap kami sewa kira dua hari je sebab hari pertama tu kami sampai Kota Kinabalu dah tengahari. Untung kan? Servis kereta pun ok. Memang puas hati lah.

Mula-mula aku nak sewa kereta dengan orang lain. Aku dapat nombor contact orang tu dari Dayu. Tapi lagi seminggu nak flight abang tu tiba-tiba naikkan harga satu hari RM80-RM90. Terus aku cancell. Nasib baik aku teringatkan Elly pernah pergi Sabah dulu. So minta bantuan Elly dapatkan nombor telefon Abang Shahril ni. Alhamdulilah aku dapat harga yang berbaloi-baloi dengan Abang Shahril ni. Dia cuma cas RM60 je sehari. Lebih jimat lebih bagus kan? Sesiapa nak no telefon Abang Shahril tu nanti bagitahu aku ye. Hehe. Apa-apa pun aku nak ucapkan terima kasih kat Dayu dan Elly sebab banyak bantu aku.

Untuk hotel pulak, aku memang cari harga hotel bawah RM120 sehari. Lagi murah lagi bagus sebab ada buat penjimatan kat situ. Ala, setakat nak tidur melepaskan penat je kan? Sebab kami anak-beranak banyak keluar berjalan dari berada kat hotel pun. Ok ni kira bukan hotel cuma apartment. Tapi view dalaman lebih kurang macam hotel. Kat sana kami duduk kat Promenade Service Apartments. Aku dapatkan info tentang apartment ni dari entri blog Dayu sebenarnya.

Aku booked melalui online je. Tapi nak dijadikan cerita, entah macam mana lagi 2,3 hari nak flight pihak Promenade Service Apartments call aku bagitahu diaorang tak dapat menerima pembayaran aku melalui kad. Diaorang cakap mungkin ada masalah dengan kad atau kesilapan masa aku booked. Memang pelik dan gabra aku time tu. Check kad tak ada apa-apa masalah. Tapi nasib baik diaorang still terima booking aku. So sampai je kat sana baru buat pembayaran melalui kad yang sama. So sebenarnya kad tu tak ada masalah. Maybe ada kesilapan semasa booked atas talian. Harga bilik apartment kat situ kalau atas talian RM80 je. Tapi dalam kes aku ni jadi RM100 sehari. Tapi aku tetap rasa berbaloi-baloi.

Aku rasa Promenade Service Apartments ni value for money. Ada dapur, peti ais, TV, dua buah katil dan tab mandi. Senang kalau nak masak air panas buat susu anak. Kalau nak masak-masak pun boleh. Aku siap beli maggi. Kononnya nak masak maggi kot-kot tengah malam rasa lapar so senang ada standby maggi. Tapi sampai dah nak balik pun aku tak masak-masak pun maggi tu. Hehe. Apartment ni terletak kat Api-api. So tak payah risau tentang bab makan ke apa ke. Sebab kat sekitar apartment ni pun banyak tempat makan. Mc Donalds pun dekat. Nak pergi bank pun dekat. Turun je bawah macam-macam ada. 7 eleven pun dekat jugak tau. Aku siap beli ubat gigi kat 7 eleven tu. Haha. Cuma harga makanan kat sini mahal sikit kot. Sebab Saiful tapau nasi goreng dia cakap sebungkus nasi goreng harga dekat RM8 kot. Aku pun lupa. Tapi memang tak dinafikan kat Sabah harga makanan agak mahal berbanding KL.

Hari pertama

Ok hari pertama tu, aku plan ke Jesselton Point. Lokasi berhampiran kastam di Jalan Tun Fuan Stephen. Nasib kami tak berapa baik sebab time tu tengah hujan renyai-renyai. Kami sampai Jesselton Point pun dah petang. Dalam pukul 4 lebih kot. Masa tu aku punyalah bersemangat nak island hopping. Tapi tak dapat sebab tengah hujan renyai-renyai. Dalam masa yang sama dah petang. Tanya budak kat kaunter tu, budak tu cakap suruh datang pagi keesokkannya. Tapi disebabkan esok paginya kami plan nak ke Kundasang jadi kami batalkan saja niat nak island hopping. Lagipun Saiful berkeras tak mahu bagi Raina naik bot takut Raina tak serasi atau menangis semasa atas bot. Tapi bila fikir-fikir balik, memang betul pun. Anak aku ni dia jenis penakut. Dengar bunyi orang mesin rumput pun dia menangis kaw-kaw. Ni kan pulak nak naik bot. Jadi sampai Jesselton Point tu, kami hanya jalan-jalan sambil lalu je. Nak ambil gambar pun tak boleh sebab tengah hujan.

Lepas tu kami ke satu tempat ni. Aku pun tak tahu apa nama tempat ni. Rasanya tempat ni jalan arah ke Universiti Malaysia Sabah (UMS). Dari tepi jalan dah nampak. Aku teruja sebab cantik sangat pemandangan laut dari tepi jalan. Terus suruh Saiful berhenti kereta kat situ. Lepas puas menikmati keindahan kat situ, kami ke Observatory Tower Of Kota Kinabalu. Lokasi berhampiran Bukit Bendera. Boleh tengok bandaraya Kota Kinabalu dari 'eagle eye point of view'. Kalau pergi waktu senja, lagi cantik sebab boleh tengok sunset .

Lepas ke Observatory Tower, kami meneruskan perjalanan tanpa hala tuju. Kiranya kami main redah je ikut naluri hati kami. Sampai kami sesat ke Istana Sabah ke atau rumah orang kenamaan di Sabah. Lupa dah. Dah kata redah so kami redah je mana-mana jalan. Sampailah kami terjumpa satu tempat ni. Kami ke Kota Kinabalu Bird Sanctuary. Lokasi di Likas berhampiran Bukit Bendera jugak. Tapi bila kami masuk ke dalam kawasan Kota Kinabalu Bird Sanctuary ni, kami tak nampak orang pun. Tempat pun macam sedikit berlalang dan agak scary. Mungkin semasa kami sampai tu, dah tutup atau sebaliknya. Secara kesimpulannya tempat ni tak bermaya. Tapi aku adalah nampak seekor burung. Rasanya burung bangau. Kami tak lama kat situ, sebab tempat pun macam agak scary jadi kami tak turun kereta pun. Cuma tengok-tengok tempat tu dari dalam kereta je.

Lepas ke Kota Kinabalu Bird Sanctuary ni, kami plan nak ke Muzium Sabah. Lokasi Muzium Sabah ni dah termasuk dalam list tempat yang harus aku lawati. Sebabnya aku ni memang minat gila dengan sejarah. Saiful pun sedia maklum bini dia ni memang minat hal berkaitan sejarah, jadi awal-awal lagi dia dah ajak aku pergi Muzium Sabah. Tapi disebabkan kami sampai sana dah lewat petang jadi kami terpaksa batalkan niat tu. Risau pulak bawak Raina masuk muzium lewat petang.

Pada sebelah malamnya kami jalan-jalan kat Pasar Malam Kota Kinabalu, Pasar Kraftangan atau dikenali Pasar Filipin dan Pasar Ikan Masin. Ketiga-tiga tempat ni terletak berdekatan dengan tempat penginapan kami. Ala satu jalan je. Kalau rajin, jalan kaki pun boleh. Hehe. Pada mula asalnya kami nak cuci-cuci mata dulu. Tapi terus shopping gelang mutiara dan ikan masin. Kalau nak dapatkan gelang mutiara air tawar dan gelang mutiara air masin bolehlah ke Pasar Filipin. Tapi aku suggestkan better shopping kat Pasar Malam Kampung Air. Kat situ lagi murah. Tapi kami dah terbeli gelang mutiara kat Pasar Filipin. Kami jugak makan malam kat Pasar Malam Kota Kinabalu tu. Macam-macam ada. Paling best banyak seafood di jual kat situ. Memang rambang mata dibuatnya. Saiful adalah orang yang paling teruja bila nampak seafood. Sebab dia adalah peminat no 1 seafood. Kami ambil ikan bakar, sotong, udang dan siap nasi tambah, budak gerai tu cas harga dalam RM35 je. Murahkan? Makanlah sampai muntah sebab harga memang berbaloi-baloi.

Hari kedua

Aku paling tak sabar tunggu hari kedua ni. Sebabnya aku tak sabar nak pergi Kundasang. Awal pagi lagi aku dah bangun. Kalau kat Sabah pukul 6 setengah pagi dah macam pukul 9 pagi kat KL. Dah terang-benderang. Kalau pukul 6 setengah petang dah macam pukul 8 malam kat KL sebab dah mula gelap. Aku macam jakun jugaklah. Haha. Orang cakap kalau dah sampai Kota Kinabalu, rugi kalau tak pergi Kundasang. Jadi haruslah lokasi ni masuk dalam senarai tempat wajib kami perlu lawati. Mula-mula kami agak risau jugak sebab kami tak ada menggunakan perkhidmatan GPS. Jadi kami hanya tekad dan redah je ikut naluri hati. Nasib baik ada seorang kenalan iaitu seorang blogger si As ni. Aku terus sms As tanya macam mana nak ke Kundasang. Berpandukan sms As dan kesungguhan kami bertanya orang keliling, akhirnya kami sampai jugak Kundasang. Nak ajak As temankan kami tak boleh sebab dia kerja. Hehe. Dari Kota Kinabalu nak ke Kundasang ni ambil masa lebih kurang 1 jam setengah hingga 2 jam macam tu. Jauh gila okeh. Tapi berbaloi-baloi sebab kita akan menikmati udara segar dan permandangan yang indah sepanjang perjalanan.

Jalan nak ke sana lebih kurang macam nak pergi Cameron Highland. Best sebab sejuk. Tak payah pasang air-con kereta pun tak pe. Buka tingkap dan nikmatilah puas-puas udara segar kat situ. Tapi masa on the way ke Kundasang ni hujan renyai-renyai. Haih, dari hari pertama kami sampai Kota Kinabalu lagi dah hujan renyai-renyai. Hujan on off pulak tu. Silap tarikh menjadi pelancong bak kata Saiful. Hehe. Disebabkan hujan on off jadi on the way ke Kundasang ni kami banyak disaljikan dengan permandangan yang berkabus. Walaupun berkabus kami tetap puas hati.

Sebelum sampai ke Kundasang, kami singgah Pekan Nabalu. Kat pekan ni ada jual macam-macam cenderamata. Tapi aku tak galakkan shopping kat pekan ni sebab mahal. Aku dah terbeli key chain kat pekan ni. Agak mahal harganya. Setakat nak cuci-cuci mata tu bolehlah. Tapi kat pekan ni kena hati-hati sikit sebab aku tengok banyak anjing. Aku ni memang takut dengan anjing. Hehe.

Selepas singgah Pekan Nabalu, kami ke Kinabalu Park di Kundasang. Untuk masuk Kinabalu Park ni RM3 seorang dikenakan. Tapi budak umur macam Raina adalah free. Kami tak banyak ambil gambar kat sini sebab hujan on off. Tapi walaupun hujan kami tetap rasa enjoy. Selepas ke Kinabalu Park, kami plan ke Kundasang War Memorial. Sebelum ke sini, kami singgah ke pasar siang di depan Kundasang War Memorial. Sebab masa tu perut dah terasa lapar. Jadi Saiful beli apa yang patut. Ala sekadar untuk mengisi perut ala kadar je. Tapi boleh dikatakan semua makanan yang Saiful beli kat pasar siang di Kundasang tu adalah tidak kena dengan tekak aku. Saiful cakap sedap tapi bagi aku biasa-biasa saja. Entahlah. Mungkin masa tu dah kebulur nasi berlauk tapi tak jumpa nasi berlauk. Macam mana nak kurus nasi jugak yang aku cari. Haha.

Selepas selesai makan, barulah kami masuk ke Kundasang War Memorial. Bayaran masuk sebanyak RM2 dikenakan setiap seorang. Tapi budak umur macam Raina adalah free. Untung Raina kan? Hehe. Kat sini kami ambil gambar agak banyak jugak. Aku tak baca sangat risalah atau keratan akhbar yang ada terpampang kat area Kundasang War Memorial ni sebab sibuk mengejar Raina. Anak aku ni memang pantang nampak tangga asyik nak memanjat je kerja dia. boleh kurus aku macam ni. Jadi aku kurang pasti tentang sejarah Kundasang War Memorial ni. Tapi nak ambil gambar kat sini best jugak sebab ada banyak pokok-pokok bunga yang cantik.

Ok selepas ke Kundasang War Memorial ni, kami ke Fairy Farm di Mesilau. Tempat ni adalah tempat yang aku memang tak sabar-sabar nak pergi. Orang cakap tempat ni macam perkambungan New Zealand. Tapi bila sampai je kat Fairy Farm ni, hujan mula turun dengan lebatnya. Ni bukan hujan renyai-renyai lagi tapi hujan selebat-lebatnya. Nak menangis aku dalam kereta sebab aku nak sangat pergi tempat ni tapi hujan lebat pulak. Eh patutnya aku bersyukur sebab hujan. Ni aku sedih pulak kan? Sedih sebab nak tengok pemandangan yang dikatakan macam perkampungan New Zealand tak dapat sebab hujan lebat. Tapi disebabkan kami dah sampai, jadi kami masuk jugak kawasan Fairy Farm tu. Bayaran masuk dikenakan sebanyak RM3 dan macam biasa budak umur macam Raina adalah free.

Kami kat Fairy Farm ni agak lama. Dalam 1 jam kami lepak kat situ. Tunggu sampai hujan berhenti. Akhirnya penantian kami selama hampir satu jam tu berbaloi-baloi sebab akhirnya hujan berhenti. Dapatlah aku ambil gambar kat situ berlatarbelakangkan lembu New Zealand. Memang macam jakun sikit. Haha. Sebab tempat tu memang cantik gila. Aku rasa macam nak pergi lagi kat Fairy Farm ni. InsyaAllah kalau ada rezeki bolehlah ke Fairy Farm lagi. Bukan itu saja, bila sampai kat sini akan disaljikan dengan pemandangan rumah-rumah yang dikelilingi pokok bunga yang segar. Geram aku tengok pokok bunga yang cantik-cantik kat depan rumah diaorang. Dah macam ala-ala rumah kat oversea berhalamankan pokok-pokok bunga yang cantik.

Selepas ke Fairy Farm, aku plan nak ke Poring Hot Spring. Tapi mengenangkan kena drive lagi beberapa km, aku membatalkan saja niat aku tu. Ikut aku ok je sebab dah sampai Kundasang kan? So alang-alang dah sampai baik pergi je Poring Hot Spring tu. Tapi Saiful cakap dia tak larat nak drive. Disebabkan aku kasihan tengok Saiful, so simpan jelah niat di hati tu. Yang penting dah dapat pergi Fairy Farm. Hehe.

Balik dari Kundasang, sampai je apartment, kami rehat sekejap then kami keluar semula. Kitaorang memang tak reti penat. Asyik berjalan je. Saiful ajak keluar pergi makan seafood lagi. Kan aku dah cakap dia ni memang peminat no 1 seafood. Hehe. Sepanjang kami kat Kota Kinabalu ni, tiap-tiap malam Saiful ajak makan seafood. Aku on je. Sebab ikan bakar kat pasar malam Kota Kinabalu tu memang sedap pun. Ditambah cecah dengan air asam jawa. Fuhhh menjilat jari okeh.

Lepas makan, kami shopping lagi kat Pasar Filipin dan Pasar Ikan Masin. Selepas tu aku ajak Saiful pergi Pasar Malam Kampung Air. Sebab aku dengar barang-barang kat Pasar Malam Kampung Air ni lagi murah berbanding dengan tempat-tempat lain. Pasar Malam Kampung Air ni terletak di Kampung Air Kota Kinabalu. Dekat area pekan Kota Kinabalu tu jugak dan dekat je dengan Pasar Filipin tu. Aku beli key chain harga boleh dapat murah dari harga key chain di Pekan Nabalu. Aku memang banyak borong key chain kat Sabah hari tu. Kalau nak beli gelang mutiara pun aku suggestkan beli kat sini sebab lebih murah dari Pasar Filipin. Jangan jadi macam kami dah terbeli gelang kat Pasar Filipin.

Hari ketiga

Hari ketiga kami tak banyak program. Sebab flight ke KL kami dalam pukul 10 lebih. Cuma plan jumpa blogger dari Sabah iaitu As. Aku kenal As ni kat dunia blogging ni dah lama jugak. Baru sekarang dapat berjumpa. Pada hal As ni selalu turun KL sebab suami dia orang Kajang. Aku holiday ke Sabah ni time As kerja. So tak dapatlah As nak teman aku jalan-jalan kat Sabah ni. InsyaAllah, kalau ada rezeki lagi bolehlah ke Sabah lagi dan minta As jadi pemandu pelancong kami. Boleh kan As? Hehe.

Ok sebelum terbang balik ke KL, kami singgah ke Pantai Tanjung Aru. Tempat ni memang cantik. Kalau aku lama lagi kat Sabah hari tu, mahu aku lepak lama sikit kat Pantai Tanjung Aru ni. Disebakan kami dah nak balik KL, jadi kami hanya singgah sebentar je kat pantai ni. Selepas ke Pantai Tanjung Aru, kami pergi breakfast. Kami singgahlah kat salah-satu kedai yang berdekatan dengan Terminal 2, Sabah. Makan mee goreng je. Harga mee goreng sepinggan tak silap aku dalam RM6 kot. Rasa makanan tak berapa kena dengan tekak aku. Tapi sebab dah lapar, aku belasah je makan mee goreng tu sampai habis. Hehe.

Selepas siap makan, barulah kami pulangkan kereta kat Abang Shahril. Dan dalam masa yang sama berjumpa dengan As. Thanks As sebab sudi datang ke Terminal 2 semata-mata nak berjumpa dengan aku. As ni peramah orangnya dan lagi satu cantik okeh.

Secara kesimpulannya, aku sangat puas hati dengan percutian kali ni. Harap ada rezeki lagi untuk menjejakkan kaki ke bumi Sabah. Percutian yang berbaloi-baloi dan best sangat bah. Sesiapa yang plan ke sini, bolehlah tambahkan 1,2 tempat yang harus dilawati. Yang penting listkan dulu beberapa tempat yang hendak dilawati. Macam aku siap print lagi entri Dayu dan Elly sebagai rujukan aku. Hehe. Apa yang aku nak simpulkan Sabah memang best. Percutian yang berbaloi-baloi.

1. bestnya pergi Sabah!! btw, Nurul cantik lah!

1. Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

2. shinnaz : best sangat shinnaz rasa nak pergi lagi. cantik? kita yang cantik ke atau pemandangan kat sabah cantik? hehehehe

3. yeayy..ade pon n3 sabah. mmg tunggu taw sbb nk pegi bln 5 sok hehehhe..

thanks nurul. maybe boleh ikot itenerary nurul aje. dpt idea hehehhe..ok nk sewa kete kt en.shahril tu jugak la. tq =)

4. nurul!!kita pon berangan nak kesana nanti..cantik kan yg kat padang lembu tu..sbb dulu tgk kat blog Hidd..hehehe...

5. tringin jugak nkg sabah bah! hehe
    tgguuuuu...
    btw raina comey bila pkai jeans labuh tu, nmpak mcm dh bsr sgt, hehe

6. rindunya sabah :(

bestkan sabah nurul :)

7. rindunya sabah :(

8. takpe la tak dpt jalan bersama, yg penting dapat jumpa. Aku baca entry & tgk gmbar pun boleh rasa keseronokan kau kat sabah ni. ehehe... datang lagi sabah ye.

9. ena : sewa kat abang shahril je ena murah gila

10. afid : a'ah afid kat fairy farm tu tempat dia memang cantik gila. rasa nak pegi lagi. best afid :)

11. na : tu lah jeans tu ngam ok dengan raina tapi labuh. tu jeans tok wan ia beli kat bandung. main agak2 je tok wan dia belikan tu yang labuh tu. thanks na. mika pun comel jugak :)

12. Seronok kan sabah?tp...kalu time belajar dulu seafood tu lagiiiiii murah tau :)

13. Bestnya Nurul...memang teringin sangat nak pegi sana...nantilah,bila-bila free blh pegi sana kan...

jeles i tau...hik hik

14. wah bestnya g sabah..teringin sgt nk g Kundasang!! pemandangan cntikkkkk! nurul cntik! raina pun cantikkk..i likeeee =)

15. Tak sabar nak pergi bulan 4 ni. Nnt Fie nak tanya2 sikit kt Nurul ek? Hehe..

16. dina plan nak gi sabah tengah tahun ni..nnt mesti kita refer entry ni..=) more infos please..

17. jue : tu lah saah sagat best jue. urul yag aru alik dari sana pun dah rindu nak ke sabah lagi

18. zuris : oh dulu lagi murah ke dari harga skrg? rm35 ni pun nurul rasa dah berbaloi2 zurai murah betul harga seafood kat sana kan

as : harap ada rezeki aku ke sabah tu lagi then leh ko temankan aku jalan2 kat sabah tu nanti ye as

farhanna : InsyaAllah awak bolej ke sana book tiket tiket promo berbaloi-baloi

19. lynn : hehehe ni pun nurul ke sana beli tiket promo je lynn. tu yg sampai ke sabah tu. heeeeee

ain : wahhhhh kembang hidung nurul ni ain. hahahaha. nurul dah kembang semangkuk lah ain. hehehe

fie : boleh je fie. mana boleh nurul tolong nurul tolong bg info tu ye

deena : wahhhhh nak ke sana ke? nak info lebih byk nanti dina refer entry dayu dan elly. diaorang pun banyak info kat situ

20. Memang cantik sangat lah Kundasang tu bila tengok gambar-gambar Nurul tu.

Psst, mak Raina dah jarang update blog, so bila update sesekali terserlah dah ke anakdaraan Raina. Besar dah dia dan bertambah cantik.

21. ooo baguih gak info kat sini.. dulu pergi sabah sebab nak naik gunung kinabalujer... isyh dah lama tu...
    nampak best...

22. seronok raina dpt pi holiday kann

23. ala.. ruginya tak pegi fairy farm hari tu.. mmg kena repeat pegi sabah ni.. btw, anak dara u comel giler lah :)

24. mmg best view nk naik kundasang kan.. view gunung kinabalu mmg amazing! subhanallah.. sungguh agung ciptaan Illahi.. kami pergi seminggu pon rs x puas nk jln.. kene pergi lama sikit br best holiday..

25. enjoy nye the beautiful scenery...

26. enjoy nye the beautiful scenery...

27. Daku juga ingin ke sana!!wah cool place la nurul

28. ain : skrg ni mood nak berblogging merundum malas nak taip ain. tp cuba sedaya-upaya update jugak ni

29. cho zila : wow dah pernah daki gunung kinabalu ke? hai tu sampai kaki gunung kinabalu je. teringin nak daki jugak tp tak tahulah leh sampai puncak ke tak? sbb lama tak mendaki. hehehe

yun : dia org paling seronok yu. ni pun bwk di pi holiday sempena hadiah besday dia

30. waniez : tu lah hari tu pergi 3 hari je. kalau boleh nak pergi lama sikit. sabah best kan?

lip : harus cuba ke sabah lip. best sangat lip

31. salam.. boleh tak saya dptkan no telefon abg shahril tu.. saya akan bercuti di sana pada jun ni. TQ.

32. anon : boleh nak email ke apa? or awak bagi link blog awak untuk kita bag no kereta sewa tu

33. nurul...

bole x email kt sy no phone utk sewe kete kancil tu?

kete manual ke auto?

email: skeyn_85@yahoo.com

thanks nurul!

34. nurul...

bole x email kt sy no phone utk sewe kete kancil tu?

kete manual ke auto?

email: skeyn_85@yahoo.com

thanks nurul!

35. Hi Nurul..

bole tolong emailkan no phone utk sewa kete ngn abg shahril tu kat skeyn_85@yahoo.com

kete manual ke auto??

thanks ya! muahs
    kiena

36. boleh x tolong emailkan no abg shahril keta sewa tue...nie email saya dhiya_2388@yahoo.com.sg...tq

37. boleh x tolong emailkan no abg shahril keta sewa tue...nie email saya zazilawatizamri@gmail.com..tq

38. boleh emailkan saya no phone kete sewa tu...acieq11@yahoo.com...tq

39. Boleh saya dptkan no abg sharil sewa kereta tu. pls email me ainolb@yahoo.com

40. nurul...blh bg no fon sewa kereta tu.pls email me ainolb@yahoo.com

41. sesiapa yang nak no kereta sewa bolehlah email saya di : ainiee_overmars@yahoo.com atau pm saya di FB : Nurul Jamian

saya agak kebizian lately sorry lamabt reply komen :)

42. hye kak..
    aien pun nak no phone abang sharil 2 leh x??
    mizaien@yahoo.com

43. Salam tuan punya blog,nurul Jamian..
    Blh x emailkan saya juga no tel en shahril pemilik sewa kereta kancil tersebut..

Saya akan bercuti ke Kota Kinabalu minggu depan, 13 Julai ni..

hidir.iq@gmail.com

Thanks a lot..

44. minta maaf lambat reply. sesiapa nak no kereta sewa sila email ke :

ainiee_overmars@yahoo.com

45. baru je follow blog ni masa cari info pasal KK.. tima kasey sbb bgtau harga makanan kat sabah lebih mahal drpd KL ni, blh la prepare ape yg patot...

46. Wow... bestnya.
    Ada tak kamu pergi Mari-mari Cultural Village? Ada Cultural Show di waktu petang.
    Tak sebesar Sarawak Cultural Village, tapi OK jugak.

van

47. WoW, BESTnya...

Ada kah kamu pergi ke Mari-mari Cultural Village? Ia lebih kecil dari Sarawak Cultural Village tapi ok jugak. Ada cultural show pada lewat petang.

ivan,
    see here: https://www.sarawakborneotour.com/P/120/Mari-mari-cultural-village-day-trip

48. Slm nk no abg shahril bleh sis...dh dkk sabah bru plan nk g jln2 hihi...terinspirasi la dgr entry sis nie hihi

49. Slm sis terinspirasi bc blog sis..ni first day kt kk xtau nk jln mane2 hihi...dh bc cm semua tmpt nk g..btw sis bleh x share no abg shahril..kt mail sy mirako_sensei@yahoo.com..tq

50. Slm nk no abg shahril bleh sis...dh dkk sabah bru plan nk g jln2 hihi...terinspirasi la dgr entry sis nie hihi

51. mirako : email saya di : ainiee_overmars@yahoo.com

52. ivan : kita tak pergi cultural village hari tu

53. zura : a'ah sana harga makanan mahal sikit

54. salam.... nak mintak nombo tepon abang shahril tuh...

email saya nurazira.ghani@gmail.com dan loyaliris036@gmail.com

TQ

55. best n3 ni.hihihi...

nk mintak kontek sewa kereta tu.nnt hantar kat emel bleh x?

arshadfahmi@gmail.com

terima kasih...

56. salam...cadangannye, awak patut tidu 1mlm d kundasang tu..br bestt...yg ke-2 pegi kt tempat ikan-ikan kelah yg jinak lagi besar yg akan makan dr tgn korg.tempat tu sebelah sabah tea je..rugi x g.yg ke-3, tgk monyet pelik d beoufort...hehehe..salah eja..semoga dpt dtg lg ke sabah...

57. salam . .
    sy sekar bertanye,,
    agak2 brape bajet yg awk kluarkan tok g sabah slame 3 hari kan??

58. azira dan ummi fazlin : sila email saya di ainiee_overmars@yahoo.com . ok tq :)

59. eddie forhan : tu lah pengalaman pertama memang agak kelang-kabut sikit. InsyaAllah ada rezeki boleh pergi KK lagi

60. Hafiz Farah : Sedia maklum saya suka penjimatan. jadi holiday kali ni memang saya cuba sedaya-upaya membuat sebagai holiday penjimatan

61. Nurul. Nampak macam best jer? Tapi pendek sangat la perjalanan.

Kalau setakat sampai Kundasang jer...tak puas la. Mesti pergi gunung Kinabalu.

Ni hah...ada jumpa pakej yang menarik ni.

62. Nurul. Nampak macam best jer? Tapi pendek sangat la perjalanan.

Kalau setakat sampai Kundasang jer...tak puas la. Mesti pergi gunung Kinabalu.

Ni hah...ada jumpa pakej yang menarik ni.

63. Pendek jer perjalanan? Kalau setakat sampai Kundasang jer, tak best la macam tuu.

Ni nak rekemenkan pakej yang I pernah guna. Pakej ni berbaloi.

64. Pendek jer perjalanan? Kalau sampai setakat Kundasang jer...tak cukup la.

Ni hah, nak rekemenkan pakej percutian yang berbaloi serta susah nak dilupakan.

Kalau dah pijak Sabah, Kinabalu mesti pergi. Jangan tak pergi.

65. Salam,hi nurul.. blh x i nak dptkn contact number abg shahril yg u crita dlm post ni? nk try call utk sewa kreta..;) can email to me? shahadaharsad@gmail.com.

66. Salam,hi nurul.. blh x i nak dptkn contact number abg shahril yg u crita dlm post ni? nk try call utk sewa kreta..;) can email to me? shahadaharsad@gmail.com.

67. Salam...
    Hye nurul..
    Ley x bg no fon abg shahril tuu..
    Kat email sy ya..
    emmasayang16@gmail.com

68. salam...saya cadang nak ke kk + kundasang 3 minggu lg...nak minta no kontek brader shahril tu....bleh email kat saya dak?...sujairi@mbas.gov.my....

69. email saya : rainbowlala_lala@yahoo.com

70. salam sis..sy akn ke sabah bln 3 ni..blh tak bg sy contact no hotel yg sis stay tu?thanks..

71. Salam sis, boleh tak nak dapatkan nom hp yang kereta sewa tu kak?

72. SY PUN NK NO PON ABG SHAHRIL..HEHE

73. Pengalaman yg menarik hehe..sy dah pergi sana cuti tgh tahun lepas..guna tiket airasia jugak.. Masa pergi tuh mmg sy dan isteri tak tau sgt area..tapi mmg dah stanby peta.. Kat airport boleh ambik peta kat tourism centre. Free.. Tinggal kat hotel rm88 depan pasar malam kg Air..berbaloi...sebab pasat malam pun depan pintu...bank plak seberang hotel...ada 7 eleven gak . KFC 24hr cuma 2 block je belakang hotel. Banyak jalan kaki je masa kat KK kecuali nak pergi 1Borneo tu..guna free shuttle.. Kita just register kat pondok dia, limit 20 org tak silap..setiap 1 jam. Khas utk tourist or penginap bilik hotel.hehe.. Free je bus nih tak byar pun. Selesa gak. Kami naik kereta pun masa nak pergi pulau pergi Jesselton tu..tu pun free gak.. Boleh arrange ngan hotel sama agen. Diaorg just caj trip ke pulau.. Nak jauh skit boleh pegi umah terbalik..comel je dia...tapi masuk kena rm10. Kalau nak bergambar kat luar takde apa2 bayaran..hehe..BTW boleh emel no contact mr. Shahril tu tak hehe...manatau nak merasa sendiri gi poring or ladang new zealand asia tu hehe..ransahren@gmail.com

74. Pengalaman yg menarik hehe..sy dah pergi sana cuti tgh tahun lepas..guna tiket airasia jugak.. Masa pergi tuh mmg sy dan isteri tak tau sgt area..tapi mmg dah stanby peta.. Kat airport boleh ambik peta kat tourism centre. Free.. Tinggal kat hotel rm88 depan pasar malam kg Air..berbaloi...sebab pasat malam pun depan pintu...bank plak seberang hotel...ada 7 eleven gak . KFC 24hr cuma 2 block je belakang hotel. Banyak jalan kaki je masa kat KK kecuali nak pergi 1Borneo tu..guna free shuttle.. Kita just register kat pondok dia, limit 20 org tak silap..setiap 1 jam. Khas utk tourist or penginap bilik hotel.hehe.. Free je bus nih tak byar pun. Selesa gak. Kami naik kereta pun masa nak pergi pulau pergi Jesselton tu..tu pun free gak.. Boleh arrange ngan hotel sama agen. Diaorg just caj trip ke pulau.. Nak jauh skit boleh pegi umah terbalik..comel je dia...tapi masuk kena rm10. Kalau nak bergambar kat luar takde apa2 bayaran..hehe..BTW boleh emel no contact mr. Shahril tu tak hehe...manatau nak merasa sendiri gi poring or ladang new zealand asia tu hehe..ransahren@gmail.com

1. sila lihat komen di bawah saya ada beri no telefon encik shahril

75. Pm saya no abh shahril bole? 0127942037

1. sila lihat komen paling bawah ada nombor encik shahril saya berikan

76. Salam TT,

Nak tumpang pomot blog…

Bagi sesiapa yg ingin ke Kota Kinabalu Sabah & memerlukan perkhidmatan penginapan, pengangkutan tuk jalan-jalan di sekitar Kota Kinabalu, Kundasang dll…boleh kunjungi blog saya di http://apartmentkotakinabalu.blogspot.com .

Terima kasih.
    Hani

(kalo tak leh...boleh remove..TQ)

1. silakan promote di sini tp saya tak menjanjikan apa2 sebarang bentuk entri ye. Terima kasih

2. Slm nurul,,sgt menarik n boleh ke dpt contact,,

77. Salam TT,

Nak tumpang pomot blog….

(kalo tak leh pomot...leh remove)

Terima kasih.
    Hani

78. SALAM NURUL. INFO YG BAGUS DAN MEMBUATKAN KEBIMBINGAN SAYA BERKURANGAN SEDIKIT UNTUK PERGI KE KOTA KINABALU PADA BULAN FEBRUARI 2014 ( DA TEMPAH TIKET) KERANA KALI PERTAMA. SALAM PERKENALAN DARI SAYA.

79. info yang bagus, menarik dan padat. membuatkan kebimbangan saya untuk pergi ke kota kinabalu pada bulan feb 2014 ini beransur - ansur kurang. first time nak pi sana nanti. salam perkenalan dari saya, ilya.

80. hai jangan risau kalau kamu ke KK kamu akan rasa nak repeat percutian ke KK lagi. best okeh

81. oleh kerana ramai yang minta no abg shahril kereta sewa dan boleh dikatakan berpuluh2 email saya terima setiap bulan, termasuk pm di fb bertanyakan no telefon kereta sewa jadi saya sertakan di sini ye sebab saya kadang2 lewat membukak check email mahupun fb atau saya takut terlepas pandang.

Encik Shahril : 012-8221685

selamat berholiday.

kalau sudi sila beri link entri tentang percutian kamu di sini untuk saya baca

Nurul Jamian

82. Nurul yg sweet,
    nak no tepon Abg Sharil boleh?

hyde.dea@gmail.com

time kasih.

83. Salam kenal..
    Thanks banyak dapat info kt sblm ke Sabah hari sabtu nie..;p
    Done follow sini jugak..#432

84. Perkongsian yang menarik :)

Boleh saya menumpang iklan di blog puan? Jemputlah datang ke homestay saya kalau datang ke KK ye.. Saya bagi special price untuk puan.. :)

-----------
    - Homestay di Tower A 1Borneo untuk disewa
    - Terletak di Tingkat 17 (High Floor), Pemandangan Gunung Kinabalu yang sangat cantik
    - Akses sangat mudah ke 1Borneo Hypermall (Turun lif terus sampai)

Kemudahan Yang Disediakan :
    - 2 Bilik Tidur dan 2 Bilik Air, Setiap Bilik Dilengkapi Dengan :
    - Set Katil Saiz Queen + Tilam Berkualiti Tinggi
    - Set Meja Solek
    - 2 Unit Almari Pakaian
    - Aircond Dan Kipas Siling
    - Water Heater

- TV Plasma 32 Inci,
    - Pelbagai Movie Yang Menarik (Boleh Request Movie. Hindustan, Cartoon etc)
    - Dekoder + Astro NJOI (Boleh Juga Bawa Kad Astro Anda Sendiri)
    - Set Sony Playstation 2 (FIFA, Pro Evolution Soccer dan Pelbagai Lagi)
    - High Speed Internet Access + WiFi

Kemudahan Lain :
    - Percuma 1 Parking Kereta Berbumbung
    - Security 24 Jam
    - Percuma Set Tilam Extra (Upon Request)
    - Kemudahan Gymnasium Lengkap

Check Out : 12:00 Tengahari

SMS/WhatsApp/WeChat : 016-3377154 untuk Tempahan

85. Assalamualaikum..
    kami akan MeRealisasikan percutian anda bila berkunjung ke sabah,
    Syarikat SUHAZRINAH ENTERPRISE SDN.BHD adalah syarikat 'Taxi Limousine' yang beropersi sejak 5 Tahun yang lalu, mempunyai pengalaman yang mendalam tentang tempat-tempat yang menarik di sabah.
    Kami menjemput anda ke sabah untuk bercuti dengan kadar tambang yang rendah dan berpatutan,
    sila hubungi kami untuk mendapatkan kadar tambang ke mana sahaja di seluruh sabah.
    +6016 8392919 (whatsApp, wechat, Telegram & Kakao Talk)
    email: taxisabahlimo.com

-KEADAAN KERETA YANG BERSIH DAN MEMUASKAN
    -DISKAUN DIBERIKAN UNTUK SEWAAN LEBIH DARIPADA 3 HARI
    -HANYA SALINAN I/C & LESEN DIPERLUKAN

ATOS PRIMA 1.1 (A) RM100 (24HOURS)
    MYVI 1.3(AUTO) - RM100 (24hours)
    SAGA BLM 1.3 (AUTO)- RM100 (24hours)
    SAGA BLM 1.3 (MANUAL) - RM100 (24hours)
    NEW MYVI 1.3 (AUTO) - RM120 (24hours)
    SAGA FLX 1.3 (AUTO) - RM120 (24Hours)
    NISSAN URVAN 3.0 14seater RM250 (24hours)
    ----------------------------------------

UNTUK MAKLUMAT LANJUT,SILA HUBUNGI @ SMS @ WHatsapp @ WeCHAt @ CHATON
    WEBSITE - * www.kkrentacar.com
    EMAIL - * brandon@kkrentacar.com
    SMS/CALL - * Brandon - 013-8999-242

TERIMA KASIH OWNER BLOG KERANA BERI PELUANG UNTUK IKLAN>

87. Selamat Petang, Aku Alfi dari Jakarta,berencana ke KK, blog anda jadi referensi bagus untuk saya , baik tempat menginap maupun interarynya.
    Boleh Tanya 2 hal kah:
    1. No telpon untuk rental mobil??'
    2. Apakah lingkungan sekitar promenade service apartement aman dan nyaman ?
    Terima kasih

88. Assalamualaikum...

Kami menyediakan perkhidmatan sewa kereta dan homestay di Kota Kinabalu pada harga paling murah

1. Viva RM90

Hubungi sy Raziman utk pertanyaan lanjut 0129600702
    0129600702 (Whatsapp)

89. Selamat Datang di SITUS resmi dewa togel
    Izinkan kami membantu anda semua.
    dengan Angka ritual Kami..
    dengan bantuan mahluk ghoib melaui ritual khusus
    Bisa menghasilkan Angka Ritual Yang Sangat
    Menjanjikan. togel yang akan keluar hari ini
    Angka Yang Bakal Keluar Untuk Toto Singapore
    Maupun Hongkong dan malaysia Kami bekerja tiada henti
    Untuk Bisa menembus Angka yang bakal Keluar..
    dengan Jaminan 100% gol / Tembus…!!!!
    Tapi Ingat Kami Hanya Memberikan Angka Ritual
    Kami Hanya Kepada Anda Yang Benar-benar
    dengan sangat Membutuhkan...
    Kunci keberhasilan kami. Anda Harus
    OPTIMIS Angka Bakal Tembus…Hanya
    dengan Sebuah Optimis Anda bisa Menang…!!!
    Apakah anda Termasuk dalam Kategori Dibawah

1. Di Lilit Hutang
    2. Selalu kalah Dalam Bermain Togel
    3. Barang berharga Anda. sudah Habis Buat Judi Togel
    4. Anda Sudah ke mana-mana tapi tidak menghasilkan Solusi yang tepat
    5. Keluarga anda.sdh hampir.berantakan gara2 Judi togel

Jangan Anda Putus Asa…Anda sudah...
    berada Di blog yang sangat Tepat..
    Kami akan membantu anda semua dengan
    Angka Ritual Kami.dengan bantuan mahluk Ghoib..
    Mulai dari CB, AI, SHIO, 2D,3D,4D & 6D
    HUB: MBAH DEWA BHARATA di:( 082-316-555-388 )

Atau klik => BOCORAN TOGEL HARI INI

Trimakasih byk roomNya master
    --------------------------------------------------------------------

NURHAYATI TKW DI MALAYSIA

====================================

Lewat internet ini saya mengutarakan
    ucapan terima kasih saya kepada MBAH DEWA
    yang telah membantu kehidupan keluarga saya
    dulunya saya Cuma seorang buruh kasar yang
    bekerja di salah satu kebun kelapa sawit
    milik : tuan H. BADRUN
    di daerah malaysia penghasilan saya
    perhari Cuma 55ribu rupiah,hanya pas pasan
    untuk mengecukupi kehidupan keluarga saya
    Alhamdulillah sekarang Sejak saya bergabung
    jadi member_ MBAH DEWA BHARATA_
    dan ini. Kemenangan saya yg Ke 3X
    Kemarin Di kasih lagi.4D togel malaysia benar-benar tembus...
    impian saya selama ini sudah jadi kenyataan.
    Alhamdulillah Kehidupan keluarga saya pun
    jauh lebih baik dari pada sebelumnya.
    Buat saudara bapak/ibu yang ingin mendapatkan
    REJEKI melalui jalan TOGEL..atau yg sdh bosan dgn kemiskinan
    Hub: MBAH DEWA BHARATA Di:( 082 316 555 388- )
    atau Klik Situs resmi kami. di bawah ini.....

KLIK-> BOCORAN TOGEL HARI INI

di jamin anda akan bahagia dengan keluarga
    yang punya rumah salam jackpot & damai selalu