Belanja Raina Raifa ais krim

Thursday, September 20, 2012

Geng otai zaman sekolah

Aku sebenarnya tak tahu nak update pasal apa. Dari tadi asyik terjah blog kawan-kawan tapi empunya blog bersawang tak sudah-sudah. Ok fikir punya fikir, jadi aku buat keputusan nak update pasal aktiviti minggu lepas. Daripada cerita ni jadi basi baiklah aku update. Hahaha.

Aku ada beberapa kawan paling aku rapat tau. Kami berkawan dari zaman sekolah tadika lagi. Kebetulan rumah kami dekat-dekat. Bayangkan macam mana akrabnya kami bila dah berkawan dari kecik kan? Dari zaman sekolah tadika membawa kepada zaman sekolah rendah dan jugak sampai ke zaman sekolah menengah. Walaupun sekarang dah ada haluan hidup masing-masing, kami tetap berkawan. Serius aku rindu semua kenangan tu.

Tapi sejak dari zaman sekolah menengah, Aku dah kurang menghabiskan masa aku bersama kawan-kawan otai aku ni. Sebab bila aku masuk form 2, aku terpilih masuk kelas 'atas' sikit dari kawan-kawan otai aku ni. Sampaikan kawan-kawan otai gelarkan aku 'budak kelas pandai' mana layak kawan dengan diaorang. Serius time tu aku sedih wei. Ikut hati aku nak cakap kat cikgu aku nak jugak satu kelas dengan kawan-kawan otai aku tu. Jadi bermula dari titik permulaan kisah itulah aku rasa macam tak best je bila nak datang sekolah. Rasa kurang otai bila satu geng kamcing aku tak satu kelas dengan aku.

Masalah ini berlarutan sampai aku form 4. Bila aku sorang je antara mereka mengambil jurusan prinsip akuan. Aku minat sastera. Tapi ibu aku tak bagi aku ambil aliran sastera. Jadi berlarutan lagi dilema aku bila semua kawan-kawan otai aku ambil jurusan sastera tapi aku sorang boleh tercampak dalam kelas prinsip akaun. Dahlah time tu aku tak minat gila subjek ni. Kiranya macam kes dalam keterpaksaan kerana menurut arahan keluarga. Hahaha.





Tapi luka aku terubat bila lepas saja habis exam SPM, aku bertekad nak ikut kawan-kawan otai aku pergi cari kerja. Kerja apa? Mestilah kerja kilang. Itu antara kerja yang layak sementara menunggu result SPM. Gaji pun masyuk. Hahaha.

Sebenarnya ibu dan ayah aku tak bagi green light tau masa aku bagitahu nak kerja kilang. Tapi aku tarik muncung sedepa siap merajuk bagai. Akhirnya ibu dan ayah aku pun bagi green light. Masa tu macam nak melompat bintang beb. Hahaha.

So kami bekerja satu tempat dan kilang yang sama. Masa tu bangga beb jadi minah kilang. Belajar make up tebal-tebal dengan harapan kot-kot ada mamat kat kilang tu tersangkut dengan kitaorang ke. Di tambah bila dapat gaji masing-masing senyum lebar pergi shopping sama-sama. Perghhh semua kenangan tu memang bestlah. Kami kerja sampai result SPM keluar. Bila result SPM keluar, aku sekali lagi menurut perintah keluarga menyambung pelajaran aku ke form 6. Akan tetapi semua kawan-kawan otai aku meneruskan kerja. Masa tu ada yang dah bertukar kerja kat kilang lain tak silap aku.




Dan nak di pendekkan cerita, (ni sebab aku dah malas nak taip panjang-panjang. Haha) sejak aku masuk form 6, kami mula ikut arah tujuan masing-masing. Tapi walau sesibuk mana pun, kami tetap berjumpa bila ada kelapangan. Masa aku dah habis form 6 tu, aku kerja sekejap then terus aku sambung belajar kat UiTM. Dan macam kawan-kawan otai aku yang lain ni, rezeki diaorang tau sebab masing-masing dapat offer kerja goverment. Kalau nak tahu antara diaorang ni ada 2,3 orang je kerja private termasuk akulah tu. Yang lain semua kerja goverment. Rezeki kan?

Aku pun tumpang happy. Walaupun kebanyakan kawan-kawan otai aku ni decided tak nak sambung belajar, tetapi mereka dimurahkan rezeki kerana masing-masing dapat kerja gomerment. Sekarang pun diaorang dah hebat-hebat. Ada rumah besar, kereta besar dan ada side income sendiri. Serius aku bangga dengan diaorang. So siapa kata orang tak belajar tinggi tak boleh berjaya? Semua tu tak betul okehhh! Bagi aku apa yang penting ada usaha nak berjaya. Kan?




Ok gambar-gambar dalam entri ni semuanya adalah aktiviti Ahad lepas. Kami jarang berjumpa bila masing-masing dah berkahwin. Diaorang pun duduk dan kerja jauh-jauh memasing. Taklah jauh mana. Tapi kalau sorang kat Ampang, sorang kat Shah Alam, Sorang kat Bangi dan sorang kat Banting pun still susah nak set satu date untuk berjumpa kan? Jadi aku sedaya-upaya nak jugak plan ni menjadi. Sebab lama gila tak jumpa diaorang ni. Ni pun ada lagi 2,3 kawan aku yang lain tak dapat join. Aku harap next aktiviti, kami dapat berkumpul semuanya. Masa tu barulah meriah.

Bila dah berkumpul ramai-ramai macam ni, mulalah macam-macam cerita keluar. Cerita bagai nak rak. Al-maklumlah masa tu suami masing-masing tak join. Apa lagi masing-masing keluar tanduklah. Haha. Oh ye ada sorang lagi kawan aku ni belum kahwin lagi. InsyaAllah ada rezeki dia nanti. Macam aku, Saiful bagi green light kat aku habiskan masa bersama kawan-kawan aku ni. Terima kasih Saiful kerana memahami jiwa daku ni. Cewahhh.

Gambar-gambar ni kebanyakan di ambil  kat Gold Coast Morib. 1st time tau aku jejak Gold Coast Morib ni walaupun rumah family aku dekat dengan Pantai Morib tu. Tu yang muka aku dalam gambar-gambar ni macam jakun sikit. Hahaha.

Oklah dah panjang benau entri ni. Nak keluar lunch.
Jom makan :D

11 comments:

  1. betoolll
    saye sokong
    tak semestinye,
    x sambung blajar,x dpt keje best
    kadang diorg lg hebat dr yg samb blajar ni

    ape pon
    raina comel sgt...!!!!
    geraaaaaaammmm

    ReplyDelete
  2. Cha : Betul : Nurul ambil contoh life kawan2 Nurul ni. Diaorang kerja goverment dalam masa sama ada bisnes sendiri. ada yang dah beli rumah, kereta lebih dari sebijik. Memang salute dengan diaorang

    ReplyDelete
  3. Cha : Thanks Cha. Bila nak jumpa ni kan. Kalau turun KL habaq ye

    ReplyDelete
  4. Best kan bila sekali sekala buat gathering camnie,jumpa kawan2 lama

    ReplyDelete
  5. Zuris : Tu lah best dan meriah dengan pelbagai cerita bila berkumpul macam ni

    ReplyDelete
  6. dh lost contact abes dgn semua kekawan skolah huwaaa

    ReplyDelete
  7. Yun : Oh ye ke Yun? Harap2 lepas ni akan ketemu kawan2 sekolah tu kan

    ReplyDelete
  8. oh kat gold coast
    patut la tempat macam kenal jer
    bestkan bila jumpa balik geng lama

    ReplyDelete
  9. princess momoy : pernah pergi gold coast morib ye? ye best sgt jumpa kwn lama

    ReplyDelete