Belanja Raina Raifa ais krim

Monday, December 17, 2012

Kisah semalam : Tentang Raina Evaqairina

Raina sekarang dah besar. Dah masuk 3 tahun umurnya. Walaupun dia baru saja menyambut ulangtahun kelahirannya yang ke 3 tahun bulan lepas, tapi aku rasa dah macam-macam perkara baru yang dia belajar. Walaupun anak aku tu dah meningkat besar, aku tetap nak anggap anak aku tu macam baby. Walaupun dia dah boleh buat macam-macam dengan sendiri tapi aku tetap nak pantau setiap gerak-geri dia.

Aku nak cerita pasal semalam. Kisahnya begini, semalam aku busy sikit dengan aktiviti mengemas rumah, membasuh dan melipat kain, memasak dan macam-macam kerja rumah yang lain aku buat. Sebabnya hari Sabtu tu adalah hari bermalas-malasan aku kat rumah. Punyalah malas aku nak buat kerja-kerja rumah hari Sabtu tu. Jadi hari Ahad semalam aku terpaksa jugak merajinkan diri buat semua tu.

Macam biasa, Raina bangun pagi, aku akan suruh dia mandi. Sambil aku buat kerja-kerja rumah tu, aku akan tengok-tengokkan dia dalam bilik air. Bila aku rasa dia dah puas main air barulah aku akan tanya dia dah berus gigi belum, check gigi dia, mandikan dan bersihkan dia apa yang patut. Selalunya macam tu lah aku kalau hujung minggu. Bagi peluang kat anak dara aku tu main air puas-puas. Lepas mandi, aku pun pakaikan Raina diaper. Jangan terkejut ye, kadang-kadang Raina masih pakai diaper di kala mama dia malas nak potty train anak dara tu. Hahaha. Tapi kalau datang mood rajin, aku memang tak pakaikan Raina diaper pun. Ok berbalik cerita tadi, lepas aku pakaikan Raina diaper, aku biarkan dulu Raina. Sebab aku nak habiskan sidai kain.

Aku bagitahu Raina, suruh tunggu aku kejap. Nanti lepas habis sidai kain aku akan pakaikan dia baju. Macam tu lah aku kelang-kabut terkejar sana sini nak buat macam-macam walaupun hujung minggu. Lepas beberapa ketika, aku pun toleh ke arah anak aku. Punyalah aku terkejut tengok dia dah siap pakai baju, dan seluar. Baju dan seluar tu pun dia yang pilih dan ambil sendiri. Siap dah pakai bedak dan sikat rambut sendiri. Raina terus datang kat aku bagitahu, "Nena dah siap". Terharunya aku bila tengok anak aku dah boleh buat macam-macam dengan sendirinya.

Aku memang perasan sekarang Raina banyak belajar perkara baru dan dia banyak cuba lakukan sendiri tanpa bantuan orang lain. Contohnya kalau dia rasa nak minum air masak. Kadang-kadang dia sendiri pergi dapur bukak freezer ambil air masak sendiri. Dah banyak kali aku tegur kalau nak air bagitahu aku. Sebab aku punyalah risau kalau dia senyap-senyap pergi dapur bukak freezer sendiri. Tapi bila dah 2,3 kali dia buat perkara yang sama, lama-lama aku pun terpaksa ajar dia dengan cara yang betul macam mana nak ambil air sendiri. 

Kadang-kadang bila aku fikirkan balik, bagus jugak kita ajar anak kita perkara-perkara baru macam tu. Alhamdulilah setakat ni Raina masih boleh ikut apa yang aku ajar. Cuma sesekali tu kalau dia rasa tak boleh nak buat sendiri baru dia panggil aku. Tapi aku taklah biarkan macam tu je. Aku tetap pantau. Aku pun kena terima hakikat bahawa anak aku bukan baby lagi. Jadi banyak perkara yang kadang-kadang Raina nak cuba buat sendiri. Jadi aku kena bagi galakan bila dia nak belajar mencuba sesuatu perkara baru.

Anak dara saya yang dah macam-macam perkara baru yang dia belajar dan nak buat sendiri

14 comments:

  1. mya pon dh pandai pakai baju suar sendiri. part sikat rambut n berbedak failed

    ReplyDelete
  2. alahai...
    comel nyeee...
    pelan pelan la yee..
    eh, nurul..
    agak2 .. bile ye bole ajar ank x pakai pampers.. ?

    ReplyDelete
  3. sekejap je kan masa berlalu..tau2 anak kite dh pandai berdikari, walaupun tk sempurna hasil nye...

    ReplyDelete
  4. hadoi...bile baca entry ni lg skali, terus rasa rindu kat anak2... :=(

    http://jalanjalan-makanmakan.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. pandainya NENA!!! eh comel la Raina gelar diri dia...

    ReplyDelete
  6. same perangai macam zhariff suke buat cmtu...

    ReplyDelete
  7. mirza pun sama dah takmo pakai pampers...dah boleh mandi sendiri...pakai baju sendiri....makan sendiri...nak minum air pun amik sendiri....now tgh nak train dier minum susu pakai cawan hehehe...cepat betul anak anak kite membesar kan nurul...

    ReplyDelete
  8. Yun : anak kita dah besar kan yun mcm2 dah boleh buat

    ReplyDelete
  9. icha : nurul dah start ajar raina potty train masa umur dia dua tahun lebih tak silap tp sampai skrg belum sepenuhnya potty train

    ReplyDelete
  10. zura : tu la sekejap je anak dah membesar

    ReplyDelete
  11. intan : dia panggil diri dia nena. kalau tanya nama penuh dia jawab nena efa ena

    ReplyDelete
  12. eita : oh sama ye? tu lah budak2 selalu mcm tu kan

    ReplyDelete
  13. mun : tu lah terasa mcm diaorang baby lg tapi dah besau dah


    farhana : kan? sekejapan je membesar

    ReplyDelete