Belanja Raina Raifa ais krim

Tuesday, January 17, 2012

Terbaru dari Bani Jamian

Bani Jamian

Dah lama aku tak cerita pasal adik aku si Bani tu kan? Sekarang ni dia dah tahun akhir kat UiTM tu. Aku tengok sekarang ni dia busy bukan main lagi. Biasalah tu student. Aku dah rasa semua tu dulu. Aku rasa tak sia-sia adik aku ambil jurusan photography ni. Sebab aku tengok itulah minat dia. Aku nampak minat dia tu makin menjadi-jadi dalam diri dia. Sekarang ni aku tengok dia lebih suka ambil gambar yang berunsurkan journalism.

Alhamdulilah berkat minat dan kesungguhan adik aku tu, dia menjadi pelajar terbaik dalam batch dia untuk semester lepas dan dua kali dia dapat Anugerah Dekan. Macam tak percaya je adik aku tu dinobatkan best student. Sebab kalau dia balik rumah, aku tengok kerja dia adalah makan je. Hobi dia ialah makan sepanjang masa kot. Lagi-lagi menu roti. Apa yang sedap dengan roti tu, aku pun tak tahu. Suka benar dia dengan roti. Heeeee.






Hari tu sebelum bulan puasa yang lepas, aku ada daftarkan nama adik aku untuk menghadiri course yang diseliakan oleh Photographer Saiful Nang. Itupun atas bantuan Xeea. Thanks Xeea. Aku tengok adik aku suka sangat dengan couse tu. Aku sanggup hantar dan ambil adik aku kat Kajang semata-mata untuk dia tambah ilmu. Tak kisahlah penat mana pun yang penting adik aku dapat ilmu baru kan?

Sebelum ni ada jugak dia pergi course under Kuku Besi. Selain tu dia jugak suka pergi menjelajah tempat-tempat baru. Lagi-lagi tempat yang pelik. Sebab tu aku tengok koleksi gambar-gambar dia pun banyak gambar-gambar yang pelik. Entahlah aku pun tak berapa faham jiwa dia berinspirasi dengan kemera dia tu. Heeeee.






Sejak adik aku belajar dunia photography ni, banyak perkara yang aku belajar dari dia. Sebenarnya bukan mudah nak ambil gambar menggunakan kemera besar gedabak tu. Memang tak dinafikan sekarang ni ramai orang ada kemera besar gedabak tu. Aku tengok sekarang ni dah macam satu trend. Budak sekolah pun ada kemera kan? Tapi tak semua yang tahu teknik untuk mengambil gambar dengan cara yang betul macam nak control color, control cahaya, ambil gambar guna lensa yang betul dan macam-macam lagilah yang aku pun tak tahu. Dulu aku ingat kalau nak ambil gambar ni main redah je. Rupa-rupanya banyak perkara dalam dunia photography ni yang kita kena ambil tahu supaya kita dapat hasil yang cantik dan memuaskan.

Adik aku pun masih peringkat belajar lagi. Masih banyak perkara yang dia kena belajar. Tapi Alhamdulilah masih ada orang mempercayai hasil kerja dia dan dari situ adik aku dapat banyak job luar. Dari situ adik aku belajar perbaiki apa yang patut. Aku jugak nak ucapkan terima kasih kepada semua client yang pernah menggunakan khidmat adik aku.

Sekarang ni, adik aku ada buat part time dengan satu butik Mak Andam kat Melaka. Itu pun lecturer dia bagi peluang. Alhamdulilah rezeki adik aku. So dapatlah adik aku duit poket sambil kumpul pengalaman. Aku selalu pesan dengan dia jangan memilih sangat yang penting pengalaman. Lagi satu aku lebih suka dia berusaha cari duit sendiri time belajar ni. Biar dia tahu macam mana susahnya cari duit tu. Maklumlah adik aku ni anak bongsu dalam family aku. So apa yang dia nak selalu kami akan tunaikan. Jadi bila dia dah mula belajar cari duit sendiri, aku adalah orang paling setuju sebab aku tak mahu dia terlebih manja.


Adik kesayangan :D

Untuk Bani,
Along harap kau akan dapat result yang terbaik untuk semester akhir ni. Jangan dok layan cintan je. Study smart okeh. (Oh adik aku dah ada girlfriend tau. Bukan main lagi).

Sesiapa yang mahu menggunakan khidmat adik aku bolehlah email aku di ainiee_overmars@yahoo.com. Adik aku selalunya tak meletakkan harga yang tinggi. Semua harga adalah normal mengikut harga semasa. InsyaAllah adik aku akan cuba berikan yang terbaik.

Thursday, January 12, 2012

Kasih seorang anak

Ini entri kedua aku untuk tahun ni. Tiba-tiba sebelum balik kerja ni, aku rasa nak menulis pulak. Jadi bila mood tengah ada tu aku cepat-cepatlah taip apa yang patut. Nanti bila mood menulis nan ado bersawang berminggu-minggu pulak blog aku ni. Kasihan blog aku ni kan?

Dah lama tak cerita pasal Raina kan? Ok entri kali ni aku nak cerita sikit pasal Raina. Raina dari kecil sampai sekarang, dia sangat rapat dengan Saiful berbanding dengan aku. Aku pernah dengar orang cakap keadaan ni normal. Kalau anak perempuan selalunya memang akan lebih rapat dengan ayah berbanding dengan emak.

Keadaan tu memang aku akui. Sebab anak aku sendiri memang rapat dengan Saiful. Kalau Raina merajuk ke, Raina nak perhatian ke, Raina nak sesuatu benda ke memang tempat pertama yang Raina tuju adalah Saiful. Kecuali bila Saiful tak ada kat rumah sebab kerja ke baru Raina akan datang kat aku. Mula-mula dulu aku memang terasa kecil hati. Iyelah aku yang mengandungkan dan melahirkan dia tau. Tup-tup bila keluar dari perut aku anak aku rapat dengan papa dia.

Contohnya, soalan pertama yang selalu Raina akan soal selepas dia bangun dari tidur tiap-tiap pagi ialah :


'Mama, papa ne?'


Hah dari situ dah tahu kan Raina ni anak bapak. Dahlah fotostat habis muka papa dia. Sabar je lah aku ni.

Tapi sebenarnya tak adalah Raina langsung tak mahu dengan aku. Kalau Saiful tegur Raina dan Raina merajuk sebab papa dia tegur dia, automatik Raina akan datang kat aku jugak. Sebab dia tahu aku akan pujuk dia. Raina pun rajin borak-borak dengan aku lepas aku ambil dia dari rumah babysitter. Dari situ aku cuba merapatkan hubungan aku dengan anak aku. Lagi satu selalunya Raina nak makan masakan aku je tau. Contohnya mihun goreng. Raina selalunya akan makan masakan mihun goreng aku berbanding masakan mihun goreng Saiful. Jadi dari situ tetap ada kasih seorang anak terhadap mama dia.

Tapi bila aku kenang-kenangkan balik masa aku kecil-kecil dulu, aku memang rapat gila dengan ayah aku berbanding dengan ibu aku. Aku suka ayah aku sebab bila aku nak apa-apa ayah aku mesti akan belikan. Lagi satu ayah aku suka bawak aku jalan-jalan naik motor. Boleh dikatakan tiap-tiap malam ayah bawak aku naik motor. Best wooo. Dulu aku tak rapat dengan ibu aku malah aku takut dengan ibu aku sendiri sebab ibu aku sangat garang. Lagi-lagi time ibu ajar aku mengaji Al-Quran. Kalau salah sikit bab tajwid kadang-kadang ibu aku akan cili mulut aku. Ini serius tak main-main ye. Aku pernah beberapa kali kena cili mulut aku ni sebab salah tajwid time mengaji Al-Quran. Tapi aku tak pernah salahkan ibu aku. Sebab aku tahu ibu aku buat semua tu bersebab. Hasilnya aku khatam Al-Quran beberapa kali.

Tapi bila aku meningkat dewasa, automatik aku tak rapat dengan ayah aku. Sebabnya aku rasa segan dengan ayah sendiri. Hehe. Jadi zaman remaja aku dulu, aku lebih rapat dengan ibu aku. Sebab aku rasa ibu aku lebih memahami kehendak aku. Mungkin golongan perempuan sesama golongan perempuan jadi ibu aku lebih faham apa kehendak aku berbanding ayah aku. Contohnya hal hubungan aku dengan Saiful. Ibu aku lebih banyak tahu cerita kami berbanding ayah aku.

Dan bila aku fikirkan semua ni, aku rasa mungkin Raina akan rapat dengan aku bila dia dah meningkat dewasa kelak. Lagipun aku lebih faham kerenah anak aku berbanding Saiful. Aku yang mengandungkan dan melahirkan dia. Sah-sah aku lebih faham perangai anak aku kan? Kasih seorang anak tak ke mana. Tetap tumpah kat mak bapak jugak. Percayalah.

Kami : Ciuman dari seorang anak. Raina suka cium pipi aku kuat-kuat.
Mersilau, Kundasang

Tuesday, January 10, 2012

Untuk 2011 yang lepas

Assalamualaikum

Hai semua. Lama aku tak update blog. Rasanya ada dalam dua minggu lebih kot aku tak update apa-apa kat sini kan? Seriuslah aku pun tak tahulah kenapa lately aku malas nak update blog. Mood menulis nan ado. Tapi mood baca blog kawan-kawan tu memang sentiasa ada. Hehe.

Ok ni kira entri pertama aku di tahun 2012. Masih belum terlambat kan aku nak ucapkan selamat tahun baru kepada semua pembaca blog cap ayam ni. Semoga tahun baru ni lebih bermakna buat kita semua. InsyaAllah.

Kalau bercerita pasal tahun baru ni, mesti orang nak tahu apa azam baru aku untuk tahun 2012 ni kan? Macam biasa, aku jenis malas nak tulis pasal azam aku kat sini. Biar aku simpan dalam hati je. Seganlah wei. Banyak sangat azamnya. Harap-harap aku dapat capai apa yang aku inginkan untuk tahun ni. InsyaAllah.

Untuk 2011 yang lepas, pencapaian yang aku rasa boleh aku banggakan ialah aku dapat kerja baru dengan income yang lebih sikit dari tempat lama. Syukur Alhamdulilah. Memang dah lama aku tekad nak buat penghijrahan dari company lama aku tu. Aku nak belajar sesuatu yang baru dalam hidup aku. Alhamdulilah aku dapat apa yang aku nak. Dan kebetulan company baru aku sekarang ni company milik orang Korea. So pergaulan dan cara kerja aku lebih kepada macam cara orang Korea bekerja. Memang stress sikit tapi bila fikirkan dari segi kebaikan tu, aku rasa ok kot untuk diri aku belajar sesuatu yang baru dan lebih mencabar.

Lagi satu pencapaian aku yang aku rasa memberangsangkan pada tahun lepas, aku dapat mulakan perniagaan kecil-kecilan aku. Walaupun hanya perniagaan online secara kecil-kecilan, aku rasa puas hati sebab aku memang minat berniaga dari dulu. Jadi kepada sesiapa yang masih berminat nak order macarons ke apam polka dot ke bolehlah buat tempahan ye.

Tapi dalam banyak-banyak moment yang manis, aku rasa perkara yang paling berharga pada tahun 2011 yang lepas, adalah dapat membesarkan Raina. Alhamdulilah tumbesaran Raina sangat memuaskan. Dia dah boleh hafal number, abjad, dah boleh baca doa makan, dah boleh bercakap sikit-sikit, pandai menyanyi dan macam-macam lagi. Alhamdulilah. Target aku nak masukkan Raina pre-school tahun ni. Tapi terpaksa tangguhkan sebab Tok Wan Raina tak bagi green light. Tok Wan Raina cakap Raina kecil lagi baru umur 2 tahun. Risau kalau nanti van transport yang disediakan oleh pihak pre-school tu hantar balik dari school ke rumah babysitter. Kalau aku suri rumah bolehlah hantar ambil Raina kan? Jadi aku terpaksa tangguhkan dulu niat aku tu. InsyaAllah genap umur Raina 3 atau 4 tahun aku akan masukkan Raina ke pre-school.

Aku sangat berharap tahun 2012 ni lebih bermakna dalam hidup aku. Sebab tahun ni umur aku akan naik lagi satu anak tangga. Sudah tua wooo. Jadi aku mengharapkan lebih baik dari tahun-tahun yang lepas. InsyaAllah.