Belanja Raina Raifa ais krim

Friday, October 19, 2012

Hello Atkins diet

Sebenarnya aku teragak-agak nak buat entri ni. Tapi disebabkan aku tengah bosan hadap kerja-kerja kat office ni, baiklah aku menulis sesuatu kat sini. Untuk pengetahuan, sekarang aku dalam proses berdiet secara hebat. Kali ni aku cuba sedaya-upaya untuk lebih serius dan lebih kental. Selama ni aku memang ada berdiet tapi semuanya ke laut. Sebabnya aku diet main-main. Baru beberapa hari diet aku dah mula bosan dan masa tu hati pun tak berapa nak kental.

Ok kali ni aku cuba ikut cara atkins diet. Sekarang sudah hampir dua minggu aku mengamalkan atkins diet. Dan selama hampir dua minggu ni jugak aku tak makan nasi. Kalau ikut cara atkins diet ni dua minggu pertama kita perlu melakukan peringkat "induction". Peringkat ni adalah peringkat paling mencabar dalam hidup aku.

Kenapa aku cakap macam tu? Sebabnya peringkat induction ni kita diharamkan dari mengambil nasi, buah-buahan, roti, segala jenis mee dan bihun dan macam-macam lagi. Dan limit karbohidrat yang boleh aku ambil dalam tempoh peringkat induction ni hanya 20g karbohidrat je. Aku pun masih belajar mengira karbohidrat pada setiap menu. Maybe ada 1,2 hari masa tempoh peringkat induction ni terlebih sikit dari limit yang karbohidrat yang dibenarkan. Tapi takpe kita tak bolehlah terlalu memaksa badan kita masa proses berdiet kan? slow-slow lebih selamat. Nantilah kalau aku rajin sikit bila-bila aku cerita lebih lanjut pasal atkins diet ni ye. Sekarang ni tak berapa nak rajin sangat. Tapi aku tak janji tau. Biasalah aku kan makin malas nak update blog. Haha. Tapi aku mungkin akan panjangkan sedikit peringkat induction ni dari dua minggu ke tiga minggu. Sebab minggu pertama induction aku dah termakan roti dan biskut berkeping-keping. Masa tu aku bajet roti dengan biskut boleh makan. Rupa-rupanya tak boleh daaa.

Untuk elakkan dari makan nasi tu, InsyaAllah aku masih boleh control lagi. Sebab dulu masa belum kahwin pun aku pernah tak makan nasi hampir setahun. Tapi yang paling payah aku nak control seperti menu kudap-kudapan. Contohnya kerepek pisang (Favourite aku no 1) dan bihun. Tapi hari tu dah termakan kerepek pisang. Ini kes tak tahan godaan. Hahaha. InsyaAllah lepas ni aku cuba control nafsu makan sehabis mungkin.

Dalam masa yang sama aku ada buat  sedikit exercise bila balik kerja. Nak pergi gym tapi aku tengok gym area rumah aku ni dipenuhi dengan lelaki-lelaki perkasa. Seram pula aku. So batalkan saja niat nak pergi gym tu. Jadi buat je lah exercise kat rumah. Aku ingat hujung minggu nak pergi jogging. Dah bagitahu Saiful minta temankan sambil jaga Raina. InsyaAllah semoga dipermudahkan semuanya.

Pagi tadi terbeli kuih tiga ketul. Dua ketul kuih karipap dan seketul lagi tu kuih apa entah aku tak tahu nama. Terfikir-fikir aku nak makan ke tak. Sampai-sampai office google sana, google sini nak cari berapa banyak karbohidrat kuih karipap. Sambil google otak ligat berfikir macam-macam. Dan akhirnya dengan tekad, aku pun bagi tiga ketul kuih tu kat nyonya kurus selim-melim kat department aku ni. Redha dalam keterpaksaan.

Doakan program diet aku berjaya ye. Aku tak menaruh harapan tinggi sangat. Kalau dapat kurangkan sikit kg berat aku, dapat kecikkan pinggang, paha, lengan dan punggung aku pun dah bersyukur sangat. Tapi kalau dapat turun lebih banyak kg berat aku, lagi best kan?

Ambil gambar dengan momok montel dengan harapan menampakkan ilusi badan sedikit kurus :D

Wednesday, October 10, 2012

Bila dah suka, jangan lepaskan

Aku bila dah suka sesuatu barang, aku akan setia dengan barang tersebut. Selalunya macam tu. Contohnya baju kemeja hitam kat dalam gambar di bawah ni. Dalam banyak-banyak baju kemeja, baju kemeja hitam ni antara favourite aku. Baju ni baru je beli tapi dah masuk list barang favourite aku. Haha.

Dulu semasa aku kurus sedikit di zaman anak dara, ada 2,3 baju kemeja yang menjadi favourite aku. Walaupun beli baju baru sekali pun, aku tetap akan pakai baju kemeja tu sampai lunyai. Bayangkan semasa dalam pantang nak pergi klinik pun aku boleh sarung baju kemeja favourite aku yang aku pakai semasa pergi kelas zaman di UiTM dulu. Sampaikan macam tu sekali jika aku dah suka dengan sesuatu barang.

Macam tu jugak dengan kasut, handbag, lipstik, eyeliner dan barang-barang yang nampak remeh-temeh di mata. Contoh macam lipstik Matte Berry by Elianto seperti di dalam gambar kat bawah ni, aku suka sangat dengan lipstik ni. Jadi bila dah habis je lipstik ni aku akan beli barang yang sama. Dah tak pandang brand lain. Oh ye selain Elianto ada satu brand yang aku suka jugak iaitu Maybellin. Itu je lah kot dua brand yang aku suka untuk lipstik. Aku tak pakai brand mahal-mahal pun. Memang tak nafikan pernah pakai sekali dua brand yang agak mahal tu pun Saiful yang belikan tapi bila aku rasa tak best dan tak suka aku tak akan beli lagi barang tu walaupun brand mahal sekalipun. Tapi kalau mencuba tak salah bagi aku. Itu je prinsip aku.


Yup! Aku berani mencuba sesuatu yang baru. Tapi bila kita mencuba sesuatu yang baru, dan selepas beberapa ketika kita sendiri tak selesa dengan barang tu pun, ianya tak akan masuk dalam list favourite aku. Contohnya kisah aku jatuh cinta dengan tudung Fareeda di entri yang lepas-lepas. Memang aku jatuh cinta dengan tudung yang mahal berharga beratus ringgit sehelai tu. Tapi itu dulu ye. Sampaikan sanggup aku rembat berhelai-helai. Tapi akhirnya bila aku dah dapat apa yang aku nak, aku rasa tudung jenis awning ni memang tak serasi dengan jiwa aku. Maka aku berbalik kepada keadaan asal iaitu memakai shawl walaupun agak payah sebab perlu melilit-lilit bagai tapi itulah tudung yang serasi dengan jiwa aku sebenarnya. 

Sebab itu aku sanggup beli berhelai-helai shawl. Tak kisahlah walaupun shawl berharga RM10 pun aku rembat asalkan cantik kat mata aku. Aku memang suka pakai shawl. Antara shawl favourite aku adalah shawl leopard design yang aku beli kat Times Square berharga RM10 saja. Jadi jika anda perasan, sejak kebelakangan ni aku banyak tempek gambar aku memakai shawl leopard design ni kan? Itu lah shawl paling paling paling aku suka.

Kesimpulannya, jika kita dah suka sesuatu barang tu jangan kita lepaskan. Pakai je sampai lunyai. Pedulikan apa orang nak cakap. Yang penting hati suka, hati gembira, hati selesa. Itu dah cukup buat hidup ni lebih indah bukan?

Selamat pagi Rabu.
Semoga hari ini lebih baik dari semalam. 

P/s : Hari ni rajin update blog sebab bos tak masuk office lagi. Weeeee :D

Tuesday, October 9, 2012

Aku benci warna kuning

Dalam banyak-banyak warna dalam dunia ni, warna paling aku benci adalah warna kuning. Dari aku kecik sampailah dah ada anak ni, memang aku tak boleh blah dengan warna ni. Bila warna ni berdamping dengan diri aku, secara tiba-tiba mood aku ke laut dan aku akan pening kepala tahap nak marah orang. Aku tak reka cerita tau. Ni kisah benar.

Tapi lately, aku jadi suka dengan warna kuning ni. Tapi bukan warna kuning yang betul-betul terang-benderang macam orang kuning simbol line Digi tu tau. Tapi ni warna 'yellow mustard'. Warna yellow mustard ni taklah terang dan agak dark sikit dari segi  tahap kekuningan tu. Aku jatuh cinta dengan warna ni sejak aku pergi rembat sehelai baju warna yellow mustard kat Times Square beberapa bulan lepas. Nak tengok gambar sila refer entri yang lepas. Ada gambar aku pakai baju tu.

Baru-baru ni aku ada beli beberapa helai essential scarf dari Shawlbyvsnow. Antara warna yang aku rembat beli adalah warna yellow mustard. Serius warna ni lawa. Yang pelik bin ajaibnya aku tak pening kepala seperti yang aku jangkakan. Masa pagi-pagi nak bersiap ke tempat kerja tu, aku dah risau kot-kot bila aku pakai shawl warna kuning ni mood aku akan ke laut dan aku akan pening kepala tahap tak boleh blah secara tiba-tiba. Tapi jangkaan aku meleset. Mood aku happy sesangat hari tu. 

Maaf gambar kat bawah ni agak kelihatan sedikit sengal. Masa ni tengah stress hadap monthly report. Walaupun agak stress tapi aku happy.  Sesekali tempek gambar Mak Jemah takpe kan? Mak Jemah pun nak bergambar jugak. Hahaha.