Belanja Raina Raifa ais krim

Tuesday, July 9, 2013

Peranan anak sulung

Sebagai anak sulung, aku selalunya banyak berfikir tentang keluarga. Aku banyak fikir tentang ayah, ibu dan adik-adik aku yang seramai dua orang itu. Dan sebagai anak sulung jugak, aku cuba buat beberapa cara bagi menyenangkan family aku antaranya mewujudkan tabung family untuk kegunaan hari raya kursusnya. Dan sebagai anak sulung jugak, aku selalunya cuba memberi idea kepada adik-adik aku berkaitan hal keluarga.

Alhamdulilah, setakat ni, kami adik-beradik masih bersepakat bila berkaitan hal keluarga. Aku selalu ingatkan adik-adik aku supaya jaga hubungan sesama kita dalam keluarga. Ini disebabkan aku tak mempunyai adik-beradik yang ramai. Hanya 3 orang adik-beradik termasuk diri aku. Tapi biasalah kalau selisih faham sikit-sikit tu aku rasa normal kot. Dan aku rasa bersyukur sebab antara kami memang rapat antara satu sama lain. Sampaikan kalau aku keluar makan sedap-sedap atau pergi shopping kat mana-mana pun aku masih teringat ayah, ibu dan adik-adik aku.

Sempena hari raya akan datang, aku ada bagi idea kat adik-adik aku untuk menukar langsir rumah family, cat rumah family, betulkan apa yang patut di betulkan kat rumah family aku tu dan macam-macam lagi yang aku cuba buat bagi nak gembirakan hati ayah dan ibu. Alhamdulilah adik-adik aku memberi sokongan atas idea-idea aku tu. Aku tak naklah rumah sendiri punyalah kemain mendeco bermacam-macam tapi rumah family kat Banting tu langsir pun dah bertahun tak bertukar. 

Sejak aku dan adik perempuan aku dah berkahwin ni, ibu aku dah agak malas nak fikirkan hal langsir baru, hal penjagaan segala pokok-pokok bunga peliharaan dia dan apa-apalah yang berkaitan dengan rumah kat Banting tu. Mungkin ibu fikir kami dah tak duduk kat situ sejak berkahwin. Dan aku faham ibu memang kuat bekerja. Ye, ibu masih bekerja. Dia memang gigih nak kerja selagi terdaya sebab ibu jenis tak biasa duduk rumah. Boring katanya. Lagipun bila dah bertahun-tahun kerja gaji pun agak selesa jadi ibu rasa rugi kalau berhenti kerja macam tu je dan duduk kat rumah. Bila ibu kerja memang ibu agak busy dan dia sendiri malas nak fikirkan hal-hal nak mencantikkan rumah macam zaman anak-anak perempuan dia masa belum berkahwin dulu. Nak harapkan adik bongsu aku? Adik bongsu aku lelaki mana minat nak fikir hal nak mencantikkan rumah kan?

Jadi bagi merealisasi idea-idea aku ni, Sabtu lepas aku dan adik-adik aku bawa ibu pergi Wangsa Maju semata-mata nak bagi ibu pilihan untuk memilih corak dan material langsir yang ibu suka. Aku rasa seronok sesekali keluar dengan adik-adik aku. Ayah aku tak ikut. Ayah tak berapa sihat kebelakangan ni. Sakit kaki dan tak berapa kuat nak berjalan jauh-jauh. Jadi aku bawak ibu dan adik-adik serta Raina saja. Aku pun tak berapa sihat sebenarnya ni. Nasib baik ada Bani yang sanggup drive bawak kami jalan-jalan Sabtu lepas.

Ibu pilih langsir tema purple magenta. Boleh tahan jugak ibu cerewet memilih corak dan material langsir. Tiba-tiba teringat zaman anak dara dulu pilih langir dengan ibu. Aku selalu bagi idea nak corak yang nampak moden dan tak serabut. Hal langsir rumah kat Banting dah settle. Dan aku hantar tempahan menjahit langsir tu kat sorang pakcik kat Keramat. Sebenarnya pakcik tu dulu jiran adik aku Dhila @ Angah. Angah dulu kan duduk kat Keramat. Tapi sekarang Angah dah pindah kat Gombak.

Lepas ni nak fikir tema cat rumah dan betulkan apa yang patut kat rumah Banting tu pulak. Rumah tu lah tempat aku membesar. Ayah aku beli rumah tu dan kami duduk dari kecik lagi. So sekarang bila masing-masing dah besar memang jadi tanggungjawab anak-anak untuk tengok apa yang kurang kat rumah tu. Nak bagi harta dan kemewahan memang kami tak mampu. Jadi dengan cara macam ni lah aku dan adik-adik nak bagi ayah dan ibu kami happy.  

Aku berharap ayah dan ibu aku suka dengan idea-idea aku ni. Terima kasih jugak kat adik-adik aku sebab bagi support atas idea-idea aku ni. Oh ye tak lama lagi bulan Ramadhan. Kepada pembaca blog aku yang tak seberapa ni, aku nak ucapkan selamat menjalani puasa di bulan Ramadhan. Semoga ibadah kita di berkati. InsyaAllah

2 comments: