Belanja Raina Raifa ais krim

Monday, June 30, 2014

Kisah di bulan Ramadhan

Ini budak kuat mengempeng

Salam Ramdhan korang. Rasa macam kejap betul masa berlalu. Rasa macam baru je berpuasa tahun lepas kan? Ni dah berpuasa semula. Bulan Ramadhan tahun lepas, aku mabuk teruk. Bagi aku teruk sebab aku pregnant time Raina tahun 2009, aku tak mabuk tau. Memang rileks je. Tapi tahun lepas pregnant time Raifa memang teruk kemain tahap mabuk aku. Muntah jangan cakap lah. Macam pelik je. Ada je benda yang memualkan sampai rasa nak muntah. Kalau pening dan nak pitam tu memang kerap sangat aku alami. Senang kata masa aku mabuk teruk tu, aku banyak baring je. Boleh dikatakan hari-hari menangis. Tak boleh tahan wei. Lagi-lagi aku kerap sangat rasa nak pitam dan nak jatuh. Tiba-tiba rasa nak jatuh pastu mulalah aku meraba-raba berpaut kat mana-mana pastu aku duduk rehat kejap. Kalau cakap pasal pening kepala memang kalau boleh aku tak nak kenang kesakitan tu. Pening kepala aku memang tahap yang tak boleh tahan sampai aku pun hari-hari menangis. 

Tahun lepas masa puasa, selera makan pun merundum. Aku hanya boleh telan nasi dan serunding ikan. Tabur serunding ikan atas nasi pastu gaul makan. Makanan lain macam tak boleh nak telan sangat. Kalau time berbuka pulak, aku selalu teringin nak makan kuih-kuih melayu. Saiful pun pelik. Sampai menangis-nangis nak berbuka puasa dengan kuih-kuih melayu macam kuih keria, kuih buah Melaka dan macam-macam kuih lah. Sampaikan Saiful terpaksa buatkan aku kuih kalau kuih yang aku nak tak jumpa atau tak ada orang jual. Gigih pulak tu Saiful layan kerenah aku. Hahaha. 

Eh dah melalut aku throwback bulan Ramadhan yang lepas. Ok tahun ni aku rasa bulan Ramdhan aku meriah. Sebab dah bertambah ahli keluarga baru iaitu Raifa. Walaupun anak-anak aku kecik lagi tapi mereka memang menghiburkan aku. Contohnya semalam masa berbuka, aku rasa meriah dengan kerenah Raifa yang terkulat-kulat tengok kitaorang makan. Pastu rasa seronok bila tengok Raina makan banyak apa yang aku masak. Rasa happy lain macam je. Iye lah, bulan Ramadhan tahun lepas, aku tak masak sebab tengah mabuk teruk sampai bau minyak masak pun aku rasa nak muntah. Berbulan-bulan tak masak. Semuanya harapkan Saiful masak atau tapau je. Kalau di ingatkan balik kesian jugak kat laki aku tu sebab tahun lepas dia yang masak untuk berbuka dan bersahur. Tahun ni, macam excited nak masak. Walaupun aku tak hebat sangat memasak tapi bila sesekali masak dan tengok suami dan anak makan bertambah dan berselera rasa best okeh. Batak pulak aku kan? Hahaha. Maklumlah aku jarang masak. Selalu Saiful yang masak. Sebab hobi laki aku memasak katanya. Gittewww. Hahaha.

Tapi semalam, aku dapat rasakan tekak aku haus sangat. Badan pun tak bertenaga sebab menyusukan Raifa. Asal Raifa mengempeng je terus rasa haus melampau dan rasa lemah satu badan. Sebab aku tak ada pengalaman menyusukan anak ketika berpuasa. Jadi, ini pengalaman pertama aku menyusukan anak ketika berpuasa. Silap aku jugak semalam sahur tak minum air banyak. Jadi pagi tadi masa sahur, aku minum air bergelas-gelas. Aku berharap sangat susu badan aku tak merundum teruk. Ya Allah permudahkanlah aku dalam menyusukan anak aku Raifa Evaqaleefa. Sebab aku kena menghasilkan susu dalam 15 ouz untuk stok yang hendak di hantar ke rumah babysitter. Ini disebabkan semua stok EBM, aku terpaksa buang hari tu gara-gara kat rumah tak ada electric sampai cair semua stok EBM aku. Masa tu aku balik rumah family kat Banting. Saiful yang bagitahu aku. Sedih wei kena buang semua stok EBM yang aku kumpul masa dari cuti berpantang hari tu. Dahlah susu aku tak berapa meriah. Jadi, sekarang aku struggle pam hari-hari untuk di hantar ke rumah babysitter. Semoga usaha aku untuk menyusukan anak aku dipermudahakan. InsyaAllah.

Oklah aku nak pergi pam susu ni kejap lagi. Lepas pam susu jom kita fikir-fikir nak masak apa balik kerja nanti. Masak lemak cili api pun sedap jugak ni. Hahaha. Selamat menyambut bulan Ramadhan korang. Semoga dipermudahkan segala urusan kita mengerjakan ibadat puasa ni ye

11 comments:

  1. bestnye saiful pandai masak... untung ko nurl, leh rikuest agak2 bila malas.. ku kalau malas mmg makan luar aje la.. hahhaha

    ReplyDelete
  2. lama mek nurul ni menghilang... selamat berpuasa ye nurul... :=)

    ReplyDelete
  3. comel sangat la Raifa ni. suka betol aku tengok anak dara ko ni Nurul. mmuahhssss

    ReplyDelete
  4. Salamm hehehe nak gak mengomen kat sini .. first time singgah ur blog.. bestnya nama Evaqaleefa! kellasssss sangat! comel plak tu! :-) Selamat berpuasa Nurul!

    -Fara-
    Fara Menulis Tentang..

    ReplyDelete
  5. Pndainya husband nurul masak..kalo ain jwbnya kalo xlrt mmg mkn luar je lah..hehe
    Selamat berpuasa!

    ReplyDelete
  6. adorable sgt raifa... muka soft gitu...smg menjadi anak yg solehah nak... :)

    ReplyDelete
  7. jue : Hahaha hobi laki aku memasak kot jue

    ReplyDelete
  8. zura : selamat berpuasa untuk zura

    ReplyDelete
  9. farra : thanks sudi jenguk blog saya hehehe

    ain : hobi dia memasaka kot ain

    faizah : mudah-mudahan awak

    ReplyDelete
  10. Macam yg sedng ayu alami.. Muntah teruk.hihi. salam kenal sis..

    ReplyDelete