Belanja Raina Raifa ais krim

Friday, August 22, 2014

Cerita hari raya aku


Hari ni dah syawal ke berapa entah. Aku baru terhengeh-hengeh nak tulis pasal raya kat blog aku ni. Nampak sangat malas melampau aku nak menulis kat blog sekarang. Tapi takpe yang penting ada entri raya kan? Hahaha. Tema raya aku tahun ni hijau dan hitam. Tapi more kapada tema hijau sebenarnya. Sebenarnya aku decided nak pilih warna tema baju ni last minute kot. Kemain busy kekdahnya. Hahaha.  

Hantar baju kat tailor pun kira dah lewat sangat hari tu. Paling kelakar, part nak cari tailor yang boleh jahit baju raya anak-anak aku lah. Masa tu tak tahu nak hantar kat tailor mana yang boleh jahit baju raya anak-anak aku. Nasib baiklah ada kawan kepada kawan ibu aku yang kenal tailor yang boleh jahitkan baju anak-anak aku. Alhamdulilah aku puas hati makcik tailor tu jahit. Baju aku macam biasa hantar tailor favourite aku lah. Seorang tailor berbangsa cina. Jahitan memang kemas dan selesa di pakai walaupun harga mahal sikit. Baju Saiful aku suruh mak Reen, makcik Ani yang jahitkan.

Sebenarnya raya tahun ni aku lebih tumpukan pada persiapan baju casual anak-anak aku. Kemain lagi order baju casual anak-anak kat oversea. Pastu asyik order je. Lagi best bila ada geng blogger yang nak join kongsi kos shipping. Apa lagi tak agak-agak memasing order baju dari oversea. Sebab tu baju aku sekeluarga lambat hantar kat tailor. Malas punya fikir aku order je kain cotton dari Lavendersista. Sebenarnya aku dan adik aku Dhila adalah owner Lavendersista. Bisnes kain cotton, pastu beli kain cotton untuk pakai sendiri. Nak order kain cotton yang cun-cun? Pergilah like pages kat FB : Lavendersista. Kemain lagi tu promote bisnes sendiri. Hahaha. Jadi baju aku dengan anak-anak memang pakai kain cotton dari Lavendersista je. Lagipun aku memang nak baju raya yang simple je tahun ni. Tu yang rasa ok kot baju raya kain cotton. Malas nak jahit berlace-lace bagai. Bukan apa dah beberapa tahun baju raya aku ada lace. So tahun ni baju aku nak simple je. Baju Saiful je beli kain lain. Tapi kemain payah nak cari warna yang sama dengan aku dan anak-anak. Penyudahnya kat Nagoya Alam Sentral jugak yang aku jumpa warna sama. Bolehlah asalkan warna tema sama.



Tahun ni aku dan anak-anak buat baju kebaya. Kemain lagi kan. Lagipun senang nak menyusukan Raifa. Ramai yang tegur kemain lagi Raifa kecik-kecik dah pakai baju kebaya. Masa ambil ukuran tu kalau tak silap Raifa umur 4 bulan. Masa tu aku nak jugak buatkan anak-anak aku baju kebaya. Bila dah jadi baju kemain comel baju kebaya tu. Tapi dalam gambar tak nampak sangat baju kebaya tu sebab kemain payah nak ambil gambar anak-anak aku sekarang ni. Lagi-lagi Raina. Payah nak bagi kerjasama bila ajak bergambar.

Tahun ni aku rasa best sebab semua adik-beradik aku berkumpul beraya kat Banting. Pastu ada ahli baru iaitu Raifa. So makin meriah suasana tu. Cuma raya pertama tu adik ipar aku iaitu suami kepada angah je tak ada dalam gambar keluarga. Sebab macam biasa adik ipar kerja. Pagi-pagi raya dah keluar nak buat rakaman solat raya untuk tv Al-hijrah. 

Pastu ibu masak rendang kerang, begedil dan lauk-lauk yang lain. Perghhh sedap sangat. Tahun ni, ada baby, rasa semangat pulak nak beraya sana sini. Tapi asal pergi dua buah rumah je mesti kena balik sebab Raifa dah start meragam kepanasan atau nak tidur. Tak pun dia nak mengempeng. Sabau je lah aku. Hahaha. Tapi gambar raya tak banyak yang best tahun ni. Adik aku Bani salah setting kamera besau gedabak dia ke apa entah so gambar banyak jadi gelap dan berbayang-bayang. Ni pun puas aku edit nak bagi gambar cerah. Pastu jadi cerah kemain. Lantaklah situ dah terlebih cerah pulak hah. Asalkan ada gambar raya. Hahaha.

Ok kat sini aku nak ucapkan selamat hari raya. Dan aku nak minta maaf kot-kot selama aku menulis ni ada yang mengguris hati korang. Mehlah raya rumah aku makan kerepek. Rumah aku ada banyak kerepek. Macam-macam kerepek ada. Hahaha

4 comments:

  1. Selamat hari raya nurul...
    mmg masing2 dah malas nak menulis...hihi!

    ReplyDelete
  2. Selamat hari raye akak! Esok kite jumpe k. HAHA

    ReplyDelete
  3. Reen : Selamat hari raya Reen. Jom Ikea. Hahaha

    ReplyDelete