Belanja Raina Raifa ais krim

Tuesday, April 14, 2015

Aku hanya blogger cap ayam

Hari ni manager aku tak datang. Kerja pun tengah tak banyak. Jadi marilah aku update blog dengan selesa. Banyak sangat cerita yang aku tak update. Tapi malasnya nak buat satu-satu entri yang patutnya aku kongsi bercerita dalam blog ni. Mood menulis merundum habis.

Tapi aku agak terkejut bila aku ke mana-mana ada jugak orang kenal aku sebagai blogger. Blog pun blog cap ayam. Dah lah jarang-jarang update blog. Tak femes pulak tu. Tapi bila ada orang tegur aku :

'Ini Nurul Jamian yang blogger tu kan?'

Terkejut aku sambil tersengih-sengih dan tersipu-sipu malu jawab :

'Ye saya blogger Nurul Jamian tu'

Kadang-kadang ada orang tegur :

Awak blogger kan?

Bila kejadian ini berlaku, aku terfikir satu je, ada orang masih sudi baca penulisan aku. Walaupun penulisan aku kadang-kadang carca marba dan kadang-kadang ada entri yang merepek meraban je. Jadi aku rasa aku patut teruskan minat aku dalam menulis. Aku memang minat menulis. Dulu time sekolah, aku suka subjek karangan selain subjek sejarah. Aku akan buat karangan berhelai-helai kertas sampai tangan aku lenguh dan nak melecet. Dulu aku ada satu hobi tau. Menulis ala-ala skrip drama tu. Berhelai-helai kertas aku menulis. Skrip paling aku ingat, jalan cerita yang aku tulis tu, aku dengan kawan-kawan aku bercinta dengan kumpulan KRU. Pengaruh filem 'AWAS' lah kot dulu siap boleh berangan bercinta dengan kumpulan KRU. Pastu aku baca sambil berangan dan simpan jadi tukun. Hahaha. Dulu aku pernah berangan nak jadi pengarah filem. Kau ingat senang Nurul nak jadi pengarah filem? Biasalah budak-budak pengaruh lebih. Dulu aku rasa aku terpengaruh dengan pengarah Yusuf Haslam. Tengok kutipan filem 'Sembilu' kemain banyak, mulalah berangan nak jadi pengarah filem. Pengaruh sangat. Hahaha.

Bila dah suka menulis, automatik akan suka membaca. Aku memang suka membaca. Sebab tu aku suka beli dan kumpul novel. Sampaikan hantaran tunang dan kahwin aku pun Saiful bagi aku novel satu dulang. Tapi bila umur dah makin meningkat ni, aku dah mula jadi pengumpul buku-buku berunsur keagamaan dan kekeluargaan contohnya. Tapi aku masih tetap suka beli novel dan baca bila ada kelapangan. Disebabkan aku suka subjek sejarah, aku jugak suka kumpul hikayat-hikayat sastera lama. Kalau aku nampak kat kedai buku, aku mesti beli. Nampak tak kat situ betapa minatnya aku dalam dunia penulisan dan pembacaan bahan bacaan macam ni.

Laki aku selalu cakap, cuba datang minat beli buku memasak. Ada jugak faedahnya. Hamboi perli ke tu? Hahaha. Kalau nak tahu itulah masalah aku. Aku tak minat sangat nak beli buku memasak. Bila entah nak terbuka hati tu beli buku memasak. Sebenarnya aku memang tak suka memasak tau dulu. Tapi sejak dah berkahwin dan ada anak ni, aku mulalah belajar masak pastu aku suka cuba pelbagai resipi. So adalah minat nak memasak tu tapi taklah minat mana pun. Minat memasak aku tak boleh lawan minat memasak laki aku. Dia memang suka masak. Perangai aku suka gugel je resipi pastu print kat office bawa balik rumah. Tapi nak beli buku memasak tu memang belum terbuka hati lagi. Laki dah perli tu, kenalah jugak aku beli buku memasak nanti. Hahaha.

Aku harap minat aku dalam penulisan ni dapatlah aku curahkan dalam blog macam dulu-dulu. Tapi sekarang mood menulis tu macam biskut chipmore. Tapi aku cubalah jugak nak menulis kat blog cap ayam aku ni. Aku ni berangannya banyak tau. Nak tulis pasal  itu ini. Macam-macam. Tapi apa yang aku berangankan tu hanya berlegar-legar dalam kepala otak aku je. Lagipun aku agak busy sejak kebelakangan ni di tambah aku malas. Hahaha.

Kadang-kadang aku terharu jugak ada orang tanya aku :

Nurul bila nak update blog? 

Ya Allah serius aku terharu dengan orang yang bertanya macam tu. Sebab korang boleh tertunggu-tunggu bila aku nak update blog. Aku ni hanya blogger cap ayam tau. So bila ada orang tanya macam tu, aku rasa macam di hargai. Terima kasih kat korang. Terima kasih jugak sebab sudi baca penulisan aku yang biasa-biasa ni.

Muah sikit. Eh kenapa nak muah sikit je? Ok muah banyak-banyak. Hahaha

Hai geng. 
Nak jugak selitkan gambar. Motif gambar? Saja suka-suka. Hahaha

4 comments:

  1. tah nya.. tak reti2 sehari refresh sampai 6 kali nak tengok kot2 ada update..
    sobs sobs sobs...

    ReplyDelete
  2. Tengku Ana : Meh sini aku sign. Hahaha

    ReplyDelete