Belanja Raina Raifa ais krim

Wednesday, April 22, 2015

Aku stress bila rumah bersepah

Perangai aku dari dulu memang suka tengok keadaan rumah yang nampak kemas dan teratur. Walaupun rumah aku kecik je ruangnya tapi aku cuba sedaya-upaya nak nampakkan rumah aku sentiasa kemas dan teratur. Perangai aku ni sampai tahap ada secebis kertas atas lantai pun aku dah bising membebel-bebel. Hoi sakit mata tengok atas lantai ada barang tak sepatutnya. Tapi bila anak dah dua orang ni, tak payahlah kau nak berangan rumah tu sentiasa nampak kemas dan teratur. Mungkin boleh nampak cantik elok je berkemas rumah tu tapi tak sampai beberapa jam, rumah akan jadi huru-hara.

Dulu masa Raina kecik lagi, aku malas nak deko rumah. Masa tu keadaan rumah aku pun sempoi je. Perabot pun tak banyak lagi. Bila Raina dah besar sikit, baru aku ada hati nak deko rumah, nak cat rumah dan tambah sikit-sikit beli perabot. Raina pun aku dah ajar apa yang patut. Macam jangan nak usik sebarangan barang dalam rumah atau aku siap warning jangan conteng perabot atau dinding. Mula-mula tu eloklah anak dara tu dengar cakap aku. Tapi dah kata namanya budak kan? Senyap-senyap dia amik pen ke pensil  then dia conteng perabot. Sampaikan breastpump Spectra M1 aku pun dia conteng. Nak menangis ke nak gelak ni? Huwaaaaa Raina kenapa tak dengar cakap mama ni. Dahlah perabot rumah aku banyak warna putih. Mulalah aku jadi tarzan.

Raina, mama bagi masa 5 minit je, padam balik apa yang Raina conteng

Lajulah anak dara tu cari pemadam dan kain basah nak lap hasil mural dia tu sampai hilang. Kalau pakai pen marker? Tak menangis kau kat tepi bucu meja tengok hasil mural anak kau? Nasib baiklah hasil mural Raina tak banyak. Raina pandai tau, dia conteng kecik-kecik je hasil contengan dia. Bajet mama dia tak perasanlah. Dia tak tahu mama dia ni jenis teliti satu-persatu. Hahaha.

Dalam gambar ni memang nampak macam tak teruk sangat tahap sepahnya rumah aku. Tapi reliatinya memang bersepah sana sini. Sebab permainan anak-anak aku jenis bukan bersepah satu tempat tapi merata-rata. Ada sampai satu tahap aku rasa nak humban buang semua permainan dalam bakul merah tu. Sebenarnya aku dah buang separuh permainan dalam bakul merah tu. Sebab dah tak muat permainan nak sumbat dalam bakul. Tapi paling tak berkenan permainan jenis kecik-kecik. Memang aku humban buang. Sorry anak-anak mama kamu ni lain pesen sikit bila berkemas

Dah sepahkan permainan dalam bakul, nak jugak Raifa ni pergi kat corok-corok sudut tu kutip apa entah. Port terbaru Raifa sekarang duduk kat tepi bakul kain baju kotor dalam bilik atau kat dapur area peti ais. Apa yang dia suka sangat pergi kat situ aku pun tak tahu

Bila Raina dah ada geng, adik dia ni lagilah menjadi-jadi perangai dia. Raifa pun boleh tahan perangai dia. Baru-baru ni Raifa conteng dinding dengan kerusi. Disebabkan Raifa kecik lagi aku pun berlagaklah cool. Dalam hati rasa nak menangis tengok hasil contengan anak-anak. Raifa bukan tahu apa pun. Bila tegur dia tahu tersengih-sengih sambil tunjuk hasil contengan dia tu. Tak mengapalah adik. Kamu kecik lagi. Mama layankan je perangai kamu ye. Nasib baik conteng pakai pensil je. Raina pun satu, suka sangat sepahkan barang-barang dia. Itu pasal adik kutip ambik dan main conteng-conteng.

Baru-baru ni Raina main bedak siap campurkan bedak tu dengan air. Habis sofa kena bedak. Siap ajak adik dia main sekali. Aku ingatkan apalah dua orang anak dara ni buat sambil tergelak-gelak. Rupanya ada project baru, main bedak campur air pastu sapu kat merata tempat. Ini yang mama nak jadi tarzan. Bila tegur masing-masing pandai pulak tu senyap je. Hamboi si adik pun sama tak padan umur baru setahun dua bulan tapi perangai dah macam orang besar. Siapa lagi yang ajar kalau bukan Raina.

Disebabkan aku ni cepat stress dan rasa tak selesa bila tengok rumah tak kemas dan teratur, aku akan cuba sedaya-upaya minimakan mana-mana sudut yang bersepah. Sanggup aku tengah malam bangun kemas rumah. Kadang-kadang menyapu dan lap habuk lagi tengah malam pun ada. Aku macam pernah dengar ke baca kat mana entah, menyapu rumah tengah malam tu tak elok. Tapi hatiku tak tertahan lagi bila tengok keadaan rumah bersepah. Terpaksalah capai penyapu dan sapulah aku tengah malam sambil mengemas ala-ala Cindrella. Hahaha.

Longgokan baju yang entah berapa minggu punya longgokan baju. Silap-silap berbulan punya longgokan kain. Tak senonoh punya perangai kau Nurul. KahKahKah. Sorry aku paling tak suka lipat baju okeh

Ok dah lipat sikit. Ada lagi sikit baki longgokan kain tu, tunggu ada mood baru sambung lipat baju. Kira okehlah tu lipat jugak baju dari tadi dah rupa Gunung Kinabalu. Ni dah rupa Bukit Tinggi. Gunung ke bukit tu satu pencapaian yang kira boleh dibanggakan tu kalau nak disamakan dengan longgokan kain. Erk? Layannnnn

Aku ada satu tabiat di mana aku paling tak suka lipat baju. Aku suka basuh baju je. Suka basuh baju tapi tak suka lipat baju. Sebab perangai aku macam ellergic betul tengok longgokan baju kotor. Memang asyik kerja aku nak basuh baju je. Sampai kena sound dengan laki aku okeh.

Sayang ni tak sudah-sudah asyik nak basuh baju je

Maaflah kat bini awak ni Saiful. Dah memang pesen bini awak hobi dia suka basuh baju. KahKahKah. Aku seminggu sampai 3,4 kali basuh baju. Kadang-kadang lebih dari tu. Jenis aku kalau aku rasa mata aku macam tengok semak je bakul baju kotor tu ada isi dalam dia, memang laju-laju aku pergi basuh. Tapi lipat baju aku tak suka. Apa kejadahlah perangai macam tu. Nak ambik mood lipat baju tu kemain susah. Aku kalau nak lipat baju, aku kena betul-betul ada mood. Kalau tak ada mood, aku lipat je baju, tapi nanti aku biarkan je atas katil. Alasan sangat kau ni Nurul. Kasihan laki aku, nak cari baju, kenalah pungguh longgokan baju atas katil. Silalah bertabah ye Saiful pungguh longgokan baju-baju tu. Nanti mulalah dia perli aku.

Katil Raina ni Saiful beli memang untuk letak baju ke Sayang?

Alaaaaa kasi rilekslah. Dah anak dara awak tak suka tidur atas katil tu. Raina sekarang suka tidur depan TV. Bentangkan toto kadang-kadang tu siap berlapis-lapis lagi aku bentangkan toto dengan comforter, bawak bantal busuk dia tidur depan TV. Pujuklah macam mana pun tak mahunya dia tidur atas katil dia. Raina kan ratu drama. Lepas layan drama atau cerita apa-apa kat TV, then dia sendiri tutup TV tu dan tidur. Sebab tu Raina suka tidur depan TV.

Kalau nak cerita pasal rumah bersepah ni banyak sangat. Aku rasa nak kemas rumah ni kalau cuti Sabtu Ahad tu pun tak cukup nak kemas satu rumah. Bajet macam rumah kau besar sangat ke Nurul? Rumah sekangkang kera fefeling rumah besar. KahKahKah. Bukan apa, perangai aku, kalau nak kemas rumah tu jenis teliti. Sampaikan kerusi meja makan pun aku sental satu-persatu bersihkan. Kadang-kadang kalau aku terlebih rajin, aku siap sental bersihkan toilet walaupun tugas bersihkan toilet tu tugas kerja Saiful.

Macam aku bagitahu tadi, walaupun aku dah kemas beriya-iya lepas tu keadaan rumah akan jadi huru-hara semula sebab anak-anak suka sepahkan rumah, tapi aku cuba minimumkan mana-mana sudut yang nampak bersepah. Tapi kadang-kadang tu, aku ada sampai satu tahap aku biarkan je semua bersepah. Bagi can lah kat budak-budak nak sepahkan rumah. Aku biarkan je beberapa jam. Lepas tu, tiba-tiba dengarlah aku bagi arahan.

Ok Raina jaga adik. Semua pergi ke depan. Raina tolong kutip barang-barang kat depan tu. Mama nak kemas rumah sekarang

Masa tu kelang-kabutlah anak-anak aku tolong aku kutip barang-barang diaorang. Ok terus aku zasssss kemas rumah. Perempuan ni senang kata dia mana reti rasa penat. Ada je dalam kepala otak perempuan ni fikir nak buat apa. Macam akulah, walaupun cuti hujung minggu, otak aku ligat je fikir nak buat apa lagi ni? nak buat apa lagi ni? Walaupun kadang-kadang datang mood malas melampau tapi still fikir nak buat kerja apa. Itulah hebatnya perempuan

6 comments:

  1. Yey, dah rajin update blog. Syabbas betti!

    ReplyDelete
  2. Aku pun tak suka tengok rumah sepah. Lepastu balik kerja penat penat nak layan anak lagi, nak masak lepastu nak tidurkan anak, lepas tu ada hati nak sapu mop rumah lipat kain lagi, pastu bila aku penat sangat nanti aku emosional pastu nangis !! Hahahaha laki aku cakap penat tak payah buat. so kadang kadang aku buat tak nampak je la kesepahan ittew ahaha

    ReplyDelete
  3. samalah...tak nyenyak tidur pikir banyak kerja.

    ReplyDelete
  4. samalah kak. saya suka sangat basuh baju. basuh tangan sbb duk asrama tp nak melipat, tunggu ada mood dulu. kih kih

    ReplyDelete
  5. samalah kak. saya suka sangat basuh baju. basuh tangan sbb duk asrama tp nak melipat, tunggu ada mood dulu. kih kih

    ReplyDelete