Belanja Raina Raifa ais krim

Tuesday, May 12, 2015

Bila aku kuat makan, marilah berdiet

Gambar masa berniaga kat booth The Strands, Damansara masa bulan March yang lepas tak silap aku. Tengok dalam gambar ni, betapa gemuknya aku. Kemain mengembang badan aku dalam gambar ni. Stress okeh

Kalau nak tahu, masa awal tahun 2013 macam tu, aku dalam proses berdiet. Masa tu dah siap beli nestum pek kecik-kecik tu. Kalau tak siap aku, masa tu aku siap beli stok green tea. Punyalah nak berdiet bersungguh-sungguh masa tu. Entah macam mana, tak lama tu aku demam teruk. Demam teruk  yang betul-betul teruk sampai terbaring hampir seminggu. Rasanya tak pernah aku demam seteruk macam tu sebelum ni. Itulah kali pertama aku demam yang betul-betul teruk terbaring sampai tak boleh nak buat apa-apa. Huh serius kalau ingat balik kesakitan demam masa tu memang seriaulah. Dan rupanya tak lama tu lepas beberapa minggu aku baik dari demam tu, aku dapat tahu aku pregnant. Bila tahu aku pregnant, teruslah aku stop berdiet. Memang tak sangka aku pregnant. Sebab aku dalam proses berdiet masa tu. Rezeki Allah nak bagi. Alhamdulilah.

Masa pregnant kali kedua tu, aku tak kuat makan pun. Lagi pun di awal-awal kandungan, aku mabuk teruk. Nak telan nasi pun payah sangat. Kalau dapat telan sesuap dua suap tu pun dah kira bersyukurlah tu. Lepas beberapa bulan mabuk aku pun hilang. Selera makan dah mula ada dan aku makan macam biasa. Tapi yang pasti pregnant kali kedua aku memang tak kuat makan. Masa proses berpantang pun aku control apa aku makan. Masa tu selera makan aku normal je. Bayangkan berat aku turun dan aku boleh dapat balik berat asal masa sebelum aku pregnantkan Raina dulu. 

Masuk kerja semula lepas habis cuti berpantang, tak sedar diri makan tak agak-agak. Alasan menyusukan Raifa. Masa tu terfikir, alaaaaa rilekslah berat dah turun banyakkan. Apa ada hal nak makan banyak. Ewah ewah ewah kau Nurul tak sedar diri. Aku bantai nasi lemak, nasi kerabu pastu berketul-ketul kuih. Pastu siap ada stok mengunyuh untuk lepas lunch lagi. Senang kata, mulut aku asyik nak mengunyah je. Sampailah aku dapat rasakan badan aku dah mula mengembang dengan ketara. Naik atas mesin penimbang, hah itu dia jarum ke kanan lebih. Menangislah kau kat tepi mesin penimbang tu. Mulalah masa tu stress macam apa je.

Sejak kebelakangan ni, aku fikir hal ni agak serius. Boleh dikatakan hari-hari aku fikir pasal ni. Mulalah aku terfikir, kenapa aku kuat makan kebelakangan ni? Kenapa? kenapa? Padahal boleh je nak control apa yang aku nak makan. Sampaikan aku tanya Saiful soalan cepumas.

'Awak, saya nak tanya ni. Awak tengok saya ni gemuk tak?'

Saiful biasalah jawapan nak jaga hati aku ke apa entah. Sakit pulak hati aku. Cuba bagi jawapan jujur je. Eh eh nanti laki kau bagi jawapan jujur kau pulak stress marah kat laki kau Nurul. Huehuehue.

'Sayang mana ada gemuk. Ok je Saiful tengok'

Hah tengoklah jawapan laki aku. Malas dah nak tanya banyak kali. Jawapan selamat je dia bagi.

Bila berdiri kat depan cermin, tengok diri-sendiri kat depan cermin, mak aihhh gemuknya aku ni. Punggung kemain dah melebar balik. Pinggang pun dah melebar. Huh! Terus rasa sedih dan mulalah cakap sorang-sorang depan cermin. Apa kejadah kau Nurul. Salah sendiri makan banyak tak agak-agak kan. Jadi sejak beberapa hari yang lepas aku mula melancarkan diet semula. Tapi aku taklah diet beriya-iya pun. Cuma control apa yang aku makan je. Ada jugak stok mengunyah kat office tapi aku bawak buah je bukan kuih, jenis kekacang atau kerepek. Marilah kita makan buah. Lebih sihat. Hahaha kemain statement. Pastu aku siap beli botol air saiz besar. Kemain sekarang aku bantai minum air masak banyak-banyak sampai sehari entah berapa kali nak pergi toilet. Aku malaslah nak diet beriya-iya pastu ke laut diet aku tu. Aku nak diet kali ni diet jenis berhemah gitu. Control apa kita makan. Tak nak stress tak boleh makan itu ini. Makan tetap makan. Cuma kita control je apa kita nak makan.

Semoga diet kali ni menjadi. Semoga aku kental control apa yang aku makan

4 comments:

  1. hahahahah...not only u..me too!! hari2 dok fikir nak diet..nak diet...tp ke laut...
    hari2 stalk instagram fitness, bukak youtube senaman2 best...download resipi2 healthy dan fitness.. tp?????? dalam mimpi jek la semuanya..
    hahahah...

    tp serius la..nak start jugak dlm next week..

    ReplyDelete
  2. erghhhh, aku letih dgn word diet ni,
    sudahla, meh la nurul *tarik tgn nurul masuk mekdi* ekekekke...

    ReplyDelete
  3. Cujern : Alaaaaa awak kurus dah. kita ni hah mengembang

    ReplyDelete
  4. Nano : Hamboiii nak ajak aku pergi Mekdi ke? Aku tak nak lah Na. Ewah ewah ewah

    ReplyDelete