Belanja Raina Raifa ais krim

Monday, May 18, 2015

Malam tadi punya cerita


Gambar Isnin lepas masa nak bawak anak-anak pergi klinik

Malam tadi aku bawak Raifa jumpa doktor kat UMRA. Disebabkan Saiful kerja semalam, jadi ibu aku temankan aku dengan anak-anak ke klinik. Terima kasih ibu. Sebenarnya anak-anak aku baru baik demam minggu lepas. Mula-mula Saiful demam pastu melarat ke Raifa dan selang sehari macam tu Raina pulak demam. Raina dengan Raifa bukan setakat demam je siap pakej batuk dan selsema. Dugaan betul.  Dah bawak pergi klinik kesihatan Seksyen 19 Isnin lepas. Kebetulan nak bawak Raifa check up sekali. Doktor cuma bagi ubat demam je. 

Selalunya kalau pergi klinik kesihatan Seksyen 19 ni, memang jarang sangat dia bagi macam-macam jenis ubat. Selalu satu jenis je. Tapi yang peliknya kalau bawak check kat klinik kesihatan Teluk Datok, Banting siap ada 2,3 jenis ubat doktor bagi. Sebab tu aku sanggup balik Banting check kat klinik sana. Kadang-kadang kalau aku tak sihat nak ambil MC pun aku balik Banting. Kenapa tak pergi klinik panel? Entahlah aku rasa aku lagi suka pergi klinik kat Banting. Boleh gitu? Hahaha. Taklah lagipun aku dah biasa. Kata orang Banting. Aku macam tak berapa berkenan dengan doktor panel. Itu sebab jarang pergi panel.

Berbalik cerita malam tadi, mula-mula aku decided nak bawak pergi Hospital Klang je. Tapi ibu aku cakap bawak je lah pergi UMRA. Sebab hari tu dah bawak pergi klinik goverment. So kali ni ibu cadangkan bawak pergi klinik private pulak. Sebenarnya Raina dengan Raifa dah pun baik demamnya. Tapi Raifa ni pulak batuk dan selsema macam makin teruk pulak aku tengok. Siap ada keluar lelehan kat telinga kiri Raifa. Mula-mula tu aku lap je lah. Tapi biasalah mak budak, gelabah dan risau lain macam. Itu cerita kat ibu. Ibu aku memang perangai cepat risau lagi-lagi kalau dengar cucu-cucu dia tak sihat. Tup-tup semalam ibu aku dah sampai rumah suruh siap-siap pergi klinik.

Bila doktor check, doktor cakap jangan risau. Tak ada apa yang serius dengan telinga Raifa. Lelahan tu pun dah mula kering tapi dalam telinga Raifa sedikit merah dan adalah bekas lelehan yang dah kering kat dalam telinga Raifa tu. Lega dengar penjelasan doktor. Macam-macam ubat aku dapat kat UMRA kecuali ubat batuk sebab budak umur bawah dua tahun mana boleh minum ubat batuk kan. Tapi tak ada pulak doktor bagi ubat macam nak melegakan dada budak akibat dari batuk macam aku dapat kat klinik Teluk Datok. It's ok doktor ada bagi ubat-ubat lain. Kos semua sekali semalam RM124+. Harga boleh tahan tapi normallah kot kos perubatan zaman sekarang.

Kalau cerita pasal kos, memang nampak ketara kos perubatan time Raina dulu dengan time Raifa sekarang. Dulu kalau Raina tak sihat, kalau aku bawak pergi UMRA, kos perubatan dalam RM60 ke atas macam tu. Sekarang jangan harap nak dapat kos perubatan macam tu. Kalau setakat demam biasa pun, kos perubatan almost RM90 biasanya. Jangan kata aku tak bawak pergi klinik atau hospital goverment. Selalunya perangai aku, akan bawak jumpa doktor kat goverment dulu. Pada aku klinik atau hospital goverment bukan tak bagus. Bagus sangat bagi aku. Sebab biasanya diaorang check lagi detail. Kalau budak kecik demam dan batuk contohnya, pengalaman aku, diaorang check memang detail siap ambil darah dan buat pemeriksaan x-ray. 

Lepas beberapa hari kalau masih tak sihat selepas dapat pemeriksaan kat klinik atau hospital goverment, barulah aku ke klinik atau hospital private. Biasanya macam tu lah perangai aku laki bini. So aku ok je mana-mana goverment atau private. Pada aku sama je. Cuma kalau tak sabar menunggu turn nak jumpa doktor jangan pergi klinik atau hospital goverment. Sebab service diaorang memang agak lambat sikit. Maklumlah ramai orang. Bukan kau je sorang nak jumpa doktor. So kena bersabar. Tapi percayalah ianya mengajar kita erti kesabaran. Aku pernah pergi Hospital Klang, tunggu dari pagi around 11 pagi macam tu sampai nak maghrib baru settel dapat ubat semua. Masa tu lambat sebab ada pemeriksaan susulan kot. Kalau orang tak sabar memang dah blah kot. Kiranya aku ni penyabarlah jugak orangnya. Ewah ewah ewah. Hahaha.

Bagi aku mana-mana pun sama je. Goverment atau private pilih je lah mana yang korang suka. Janji anak-anak sihat. Syukur Alhamdulilah

No comments:

Post a Comment