Belanja Raina Raifa ais krim

Monday, August 24, 2015

Aku dan Raina Evaqairina

Aku dan anak sulung

Aku sayang anak-anak aku. Tak ada nak berat sebelah. Apa Raina dapat biasanya Raifa pun dapat. Contoh, kalau aku beli baju untuk Raina, dalam masa yang sama aku beli jugak untuk Raifa. Baru-baru ni belikan diaorang spek mata. Padahal aku tahu Raifa mana reti sangat nak pakai spek mata. Mahu dia patahkan je spek mata tu. Tapi hati mak budak kan, aku tetap belikan untuk Raifa. Walaupun aku tahu nanti mesti Raina je melaram pakai spek mata tu. Walaupun aku beli barang diaorang lain-lain, tapi aku tetap akan belikan jugak walaupun lain sikit. Yang penting dua-dua mesti dapat barang. 

Aku mengaku, sejak aku jadi mak beranak dua ni, aku banyak bagi perhatian kat Raifa. Kurang sikit beri perhatian kat Raina. Sebab Raifa kecik lagi dan dalam fasa melasak. Memang aku kena beri perhatian kat Raifa lebih. Macam Raina, dia dah pandai berdikari sendiri. Dah besar dan boleh buat macam-macam. Senang kata Raina dah boleh di harap. Raina dah boleh mandi sendiri, dah boleh pakai baju sendiri, dah boleh makan sendiri (walaupun datang manja dia minta di suap makan), dah boleh pakai kasut sendiri, dah boleh sidai dan lipat baju, dah boleh bersihkan sinki dan basuh pinggan sendiri. Paling best Raina dah boleh jaga adik walaupun kadang-kadang datang perangai malas dia nak jaga adik dia. Raina dah boleh dodoikan adik sampai adik tertidur. Raina dah boleh suapkan adik dia makan. Senang kata macam-macam yang Raina dah boleh buat. Syukur Alhamdulilah.

Tapi kebelakangan ni, aku perasan yang aku kerap marahkan dia. Bila dah marah mulalah rasa menyesal. Sebab Raina ni kadang-kadang suka buat benda yang menguji kesabaran aku. Contohnya baru-baru ni, dia ajak adik dia main serbuk kunyit dan garam. Habis berterabur bahagian dapur sampai ke ruang makan. Betul-betul menguji kesabaran aku. Itu yang kadang-kadang aku marahkan dia. Pastu Raina merajuk. Sejujurnya Raina ni seorang anak yang agak manja. Mungkin sebab dia dulu solo agak lama. Lebih kurang 4 tahun lebih dia solo then baru dapat adik. Raina paling manja dengan papa dia. Sebenarnya anak-anak aku memang rapat dengan Saiful pun.

Bila Raina merajuk, aku selalunya biarkan dulu. Bagi aku cool dulu. Baru aku panggil dia then aku terangkan kenapa aku marah dia. Kenapa aku buat macam tu. Pastu minta maaf then peluk dia sekuat hati aku. Sebak. Sejak jadi mak budak ni memang aku cepat rasa sebak. Serius aku tak ada niat nak marah-marah. Kalau di ingatkan balik, muhasabah diri, bukanlah perangai aku suka nak marah-marah tak tentu pasal ni. Aku ni nampak je muka garang. Tapi perangai aku bukanlah macam tu. Tapi kenapa kebelakangan ni aku cepat nak marah Raina? Bayangkan aku ni dulu tahap nak jentik anak pun aku tak boleh okeh. Nampak tak perangai aku macam mana? Hati aku ni macam tisu mudah tersentuh. Sensitif orangnya.

Tapi sekarang ni kalau anak-anak nakal kadang-kadang aku terjentik mereka. Kadang-kadang terbabap mereka walaupun kadang-kadang tu acah-acah nak babap je pun. Padahal bukanlah perangai aku macam tu dulu. Maafkan mama anak-anak. Walaupun Raina selalu menguji kesabaran aku, tak boleh ke aku acah-acah cool? Paling terharu dan terkesan kat hati aku, baru-baru ni, Raina tanya soalan kat aku.

Mama, kenapa mama asyik marah Ena. Kenapa mama sikit-sikit adik. Mama sayang adik. Mama tak sayang Ena (Tanya dengan muka sedih. Mata sayu. Raina kadang-kadang bahasa diri dia Nena atau Ena).

Perghhh serius aku terkesan dengan kata-kata Raina. Sebak then terus tarik dia peluk dan cium Raina.

Mama sayang anak-anak mama. Mama sayang Raina. Mama sayang adik. Tapi Raina selalu notty. Mama marah sebab apa? Sebab Raina notty. Raina janji jangan buat lagi. Tolonglah Raina. Mama penat tau. Kasihanlah kat mama (Lebih kurang beginilah ayat aku)

Biasanya Raina akan angguk-angguk kepala. Tapi sekejap je dia dengar nasihat aku. Pastu macam biasa buatlah perangai. Sabar je lah ye Nurul. Anggap je lah cabaran nak besarkan anak-anak. Tapi Raina taklah senakal mana. Biasa dia suka main benda yang di luar jangkaan aku. Macam dia sedaya upaya ambil gunting kat dapaur then gunting rambut sendiri sampai dah nak separuh botak bahagian depan Rambut dia tu. Atau dia main shower gel sampai habis licin satu botol. Padahal shower gel tu baru beli tup-tup tak sampai beberapa hari habis licin. Atau main bedak masuk mangkuk pastu campur air then dia ajak adik dia tempeklah mana-mana bedak tu. Main foundation aku sampai nak habis dikerjakan. Main serbuk sabun then dia teraburkanlah serbuk sabun tu. Macam-macam.

Sekarang ni, kalau aku dah malas nak membebel marah, aku biarkan je. Macam minggu lepas dua beradik ni main serbuk kunyit dengan garam, aku bebel gitu pastu aku diamkan je. Kemas mana aku larat je. Yang aku tak larat aku biarkan je. Aku terbangun tidur tengah malam tengok-tengok Saiful tengah bersihkan semua tu. Thanks awak. Kasihan awak balik kerja tengah malam kena bersihkan lantai semua.

Raina sekarang dah tidur bilik sendiri sorang-sorang. Memang dia request nak tidur sendiri. Sebelum tu, dia biasa tidur depan tv kat ruang tamu sebab dia takut nak masuk bilik tidur sorang-sorang. Dah bertahun-tahun Saiful belikan katil untuk dia, nama nak tidur kat katil tu memang Raina tak nak. Takut katanya. Sanggup dia tidur kat ruang tamu depan tv. Raina kan suka tengok drama. So lepas tengok drama dia akan pandai sendiri tutup tv dan tidur. Sampailah satu hari, dia bagitahu aku dan Saiful, dia nak tidur kat katil dia. Dia kata dia dah tak takut tidur dalam bilik sorang-sorang. Tak silap aku adalah dah 4,5 bulan kot dia dah mula tidur kat bilik dia. Masa ni, aku rasa anak aku dah besar sangat. Sebak. Hah tengok aku ni sensitif. Pasal ni pun nak sebak. Memanglah sebak sebab anak nak tidur bilik sendiri sorang-sorang. Rasa dia dah besar sangat. Raina jugak pendengar masalah aku paling setia. Raina selalu je perasan bila aku tengah sedih. Dia mesti tanya :


Mama sedih ke? Kenapa mama sedih?


Bila aku cerita masalah aku sambil menangis, Raina akan turut sama menangis. Pernah satu hari, aku menangis bagai nak rak dalam kereta. Tup-tup Raina boleh tersedu-sedan ikut aku menangis. Walaupun Raina agak notty, tapi dialah peneman aku paling setia. Kadang-kadang bukan tak nak cerita kat Saiful. Tapi Saiful pun busy sesaja so aku luahkan kat Raina walaupun aku tahu Raina bukan faham sangat masalah aku. Macam semalam, tengah layan tengok tv satu family, Raina datang kat aku bisik kat aku. Nanti Saiful nampak kadang-kadang dia tanya apa Raina bisik kat mama ni? Eh biasalah ni hal perempuan okeh. Hahaha.

Anak-anak aku ni ibarat kawan baik anugerah terindah buat aku. Terima kasih ya Allah atas kurnia ini

4 comments:

  1. hahaha best pren aku rayyan.. sebijik perangai raina.. hati tisu, aku sedih die sedih... tp seronok borak ngn anak2 takde mslh.. bg depa life is simple, takyah nk merepek sgt... how i wish i can think like them.

    ReplyDelete
  2. ahaha tue baru dua neh dah tiga neh rasa mcm berat sblh sampai adik beradik ckp dah dpt ank perempuan ank lelaki mcm ank tiri stresss ahahaha rasa nk bahagi tiga pon ada kihkih

    ReplyDelete
  3. Jue : Kalaulah boleh jadi budak-budak tak payah fikir masalah sangat kan Jue. Anak sulung dah besar. Dah agak faham walaupun sebenarnya depa tak faham mana masalah kita. Dapat luahkan pun dah lega

    ReplyDelete
  4. Annapeje : Hahaha stress ye? Saya yang anak dua ni pun terasa stress kadang-kadang tu. Tapi anak-anaklah penghibur kita

    ReplyDelete