Belanja Raina Raifa ais krim

Friday, September 18, 2015

Handbag mak budak dan khazanah anak-anak

Botol susu mainan ni ada dalam handbag aku. Now aku letak je atas meja. Sambil buat kerja sambil tengok botol susu mainan ni. Tiba-tiba rindu kat anak-anak

Pagi-pagi sampai office lepas breakfast duduk je depan komputer, benda pertama aku cari minyak panas. Minyak panas dengan aku dah macam kawan baik dari dulu lagi. Aku ni dah lama sakit tulang belakang. So minyak panas tu memang kena sentiasa ada dalam beg. Bila sapu minyak panas tu rasa lega semacam. Ni lah akibat dulu masa anak dara suka tidur atas simen. Banyak kali kot kena bebel dengan ayah dengan ibu aku. Pasti adik-adik aku pun ada tegur kot. Tapi degil. Sejuk kekdahnya tidur atas simen. Best apa tidur atas simen nyaman rasa sejuk je. Orang tidur atas tilam, kau tidur atas simen. Apa kejadahnya.

Kesan dia aku rasa sekarang ni lah. Sakit tulang belakang. Lama dah kot aku sakit tulang belakang ni. Dari anak dara jugak lah rasanya. Tapi sejak kebelakangan ni agak ketara pulak rasa sakit tu. Aku kalau pergi mall ke atau berdiri lama memang tak boleh. Aku kena cari tempat untuk duduk sebab aku nak bersandar. Bila bersandar pastu sapu minyak panas perghhhh rasa lega bebenau. Haih macam dah gaya orang tua aku ni sakit tulang belakang gini.

So memang setiap pagi, benda wajib aku cari minyak panas standby letak atas meja. Walaupun kerja aku duduk depan komputer je bukan kerja berdiri pun, tapi aku tetap bergantung dengan minyak panas ni. Sebab kadang-kadang kalau aku duduk pun aku jenis tak bersandar betul-betul kat kerusi, so terasa jugaklah sakit tulang belakang tu. Sebab tu aku ada standby bantal jugak. Kadang-kadang tu siap bersandar kat bantal. 

Ok sebenarnya aku nak cerita lain. Melalut cerita sakit tulang belakang apa kejadahnya. Suka sangat melalut dari tajuk entri sebenar. Maklumlah mak kan suka menulis. Bila ada mood menulis tu tangan laju je taip apa yang terlintas. Layankan aje ye. Ok kisahnya masa pagi tadi cari minyak panas dalam beg, ternampaklah botol susu mainan ni. Aku lupa nak keluarkan botol susu mainan ni. Hari tu masa cuti Hari Malaysia kan, aku keluar berjalan ke Petrosains. Haruslah anak-anak aku bawak satu dua toys diaorang masuk dalam kereta.

Doll Raina yang rambut pendek tu. Raina namakan 'Zara'. Tapi Raifa panggil 'Umar'. Yang doll pakai topi tu doll Raifa yang aku baru belikan. Raifa panggil 'Umar'. Tak sudah-sudah Raifa panggil Umar. Nampak baby je dia painggil Umar. Sebab kat rumah babysitter ada baby baru nama Umar. Tapi Raifa tak suka sangat dengan doll aku belikan tu. Dia nak yang doll Raina jugak. Mentang-mentanglah mama belikan yang murah je. Nantilah mama cari yang lain untuk adik ye

Kalau tengok dalam handbag aku ni, ada macam-macam barang khazanah barang anak-anak aku. Mak budak sangat. Kadang-kadang ada diaper, botol susu, sikat, stokin, soother, baju salin, getah rambut dan macam-macam lagilah. Aku ni kadang-kadang main sumbat je semua benda masuk dalam handbag aku tu. Sebab tu selalu kena perli dengan laki aku. Saiful selalu kabo kalau lagi besar beg awak tu makin beratlah beg. Semua benda nak sumbat masuk dalam beg. Hahaha. Well, biasalah mak budak kan. Sebab tu aku suka beli handbag jenis besau gabak. Senang nak sumbat masuk brang macam-macam.

Dulu masa anak sorang, aku rajinlah jugak asingkan barang anak masuk dalam beg sandang belakang. Memang ada beg khas untuk letak barang anak-anak. Bila dah anak dua ni, memang aku malas nak bawak beg sandang belakang tu. Jarang sangat aku bawak kalau keluar ke mana-mana. Semua benda aku sumbat dalam handbag aku. So meranalah aku bawak handbag yang berat kemain tu. Hah tu pun salah-satu punca tu sakit tulang belakang aku makin menjadi-jadi. Semua benda pun nak sumbat utuhlah kau situ bawak handbag berat-berat. Hahaha.

Botol susu mainan tu sebenarnya mainan Raina. Ibu aku baru belikan toys untuk Raina dan Raifa hari tu masa aku mencari carset baru untuk Raifa. Ibu aku suka sangat offer ke budak-budak. Memang laju lah anak-anak aku pilih toys. Hari tu Raina pilih doll. Tak faham aku tau dah besar, dah sekolah dia baru ada keinginan nak main doll. Sebab setahu aku Raina mana suka anak patung tak kisahlah barbie doll ke apa pun. Kalau dia main pun sekejap sangat pastu dah ke mana dia campak. Sebab tu dari kecik sampai dah besar ni rasanya memang aku tak pernahlah belikan doll untuk dia. Kalau ada pun orang bagi as present kot. Bila tok wan offer nak belikan toys, merayu-rayu nak doll berharga almost RM100 tu. Perghhh  apa jadah mahal sangat. Demi cucu ibu aku pun belikan jugak.

Yang Raifa pulak pilih lori mainan. Hah kalau cerita pasal Raifa ni, dia punya minat sama macam Raina masa kecik-kecik dulu. Dia suka main mainan macam motor ke, kereta ke lori ke. Percaya tak? Nama je aku ni anak-anak perempuan. Tapi itulah realitinya anak-anak aku time kecik gini suka main mainan berunsur transport gitu. So ibu aku belikan lori mainan berharga hampir RM50. Memang tak masuk akal betullah mainan budak-budak zaman sekarang. Jadah sangat mahal sangat macam tu. Aku dah kabo kat ibu aku tak payahlah belikan. Ibu aku nak jugak belikan.

Masa ni kat rumah atok dan tok wan tengah bergaduh sebenarnya. Masing-masing buat muka. Pastu adalah adegan menangis. Sabar je lah. Raifa ni tak padan dengan keciknya boleh tahan jugak perangai dia. Tapi pandai pulak tu, tak lama tu siap pujuk Raina. Hahaha
 
Hah itu lah lori mainan Raifa. Masa ni dia leka tengah main lori mainan dia sambil cakap 'vroommm...vroommm'. Kemain lagi

Bila balik rumah bergaduh adik-beradik tu. Dah pulak Raifa nak doll Raina. Mulut asyiklah sebut 'Umar...Umar...Umar'. Dah bagitahu ni gegirl mana boleh nama Umar. Dia tetap cakap itu Umar. Layan je lah. Dah sorang menangis dan sorang tarik muka berebut anak patung. Masa kat kedai adik nak lori. Dah sampai rumah nak anak patung kakak pulak. Pening mak korang nak.

Akhirnya, aku malas nak dengar pergaduhan adik-beradik dalam rumah siap ada babak drama menangis bagai, jadi marilah kita cari doll lagi satu. Tapi dengan syarat cari yang murah-murah je. Mak korang kedek sikit nak beli toy mahal-mahal ni. Membazir okeh. Korang bukan main sangat pun. Bila dah jemu entah ke mana korang campak nanti. Hahaha. So aku belikan Raifa anak patung lain. Harga RM29.90 je. Ingatkan tak adalah drama berebut doll. Rupanya ada okeh. Raifa nak doll mahal je. Yang murah tu dia tak suka. Adoiii pening mak korang. Nantilah mama try cari lain. Pandai pulak budak zaman sekarang memilih.

Itu yang sekarang anak-anak aku tengah kemaruk main doll. Bawak ke mana-mana. Kang adalah aku sumbat toys anak-anak dalam handbag aku ni. Nasib baik aku tak bawak doll datang office. kang orang ingat aku yang main doll ke apa dah tua bangka ni. Hahaha

Nota : Kualiti gambar tak berapa cantik. Aku masih pakai hp ibu aku ni. Hp aku baru bagi ke adik aku Bani malam tadi suruh hantar repair kat Pertama Complex. Bolehlah dari tak tempek gambar, ada jugak gambar kan

4 comments:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete