Belanja Raina Raifa ais krim

Tuesday, September 8, 2015

Shopping baju basahan anak-anak



Shopping bantal. Masa ni anak dara dah penat main kat playground so dia minta nak duduk dalam troli. Layankan aje

 Suka betul anak dara ni bila aku suruh pilih-pilih baju dia dan adik

Tajuk kemain lagi. Tak adalah shopping beriya-iya pun. Biasa-biasa je pun. Ini kisah Sabtu lepas. Patutnya Sabtu lepas aku kena pergi The Strand, Damansara berniaga dengan adik aku. Tapi nak dijadikan cerita, kunci kereta boleh hilang pulak. Menggelabah, stress siap menangis-nangis cari kunci kereta. Rasanya dalam masa beberapa minggu yang lepas ni, dah 3 kali kunci kereta hilang sama ada anak-anak buat main atau aku lupa letak kat mana. Aku pun jenis suka letak kunci kereta merata-rata. Salah aku jugaklah. Masa tu kat Banting hantar Raifa minta ibu jagakan sebab aku memang tak nak bawak Raifa ke booth takut nanti payah nak control Raifa time aku meniaga. Cuma plan nak bawak Raina. Itu pun sebab Raina beriya-iya nak ikut. Masa kat Banting ni lah kunci kereta hilang. Dari pukul 10 pagi kot cari-cari tak jumpa. Akhirnya dalam pukul 1 kot baru jumpa kunci kereta tu. Jumpa betul-betul kat kerusi dalam bilik aku. Cisss kat situ pulak kunci kereta terletak.

Laju-laju aku drive balik Shah Alam. Sampai Shah Alam dah dekat pukul 3. Nak sampai The Strand pukul berapa pulak. Barang niaga untuk bahagian aku ada kat aku pulak tu. Dugaan betul bila nak berniaga. Terus bagitahu adik aku, hari Sabtu tu, aku tak dapat datang booth. So adik aku jual barang niaga bahagian dia dulu masa hari Sabtu tu. Aku agak adik aku berbulu jugak kat aku. Hahaha. Sorry Angah. So Sabtu tu adik aku meniaga dengan partner bisnes dia dulu, Erni. Disebabkan dah petang, boring duduk rumah, Saiful pulak kerja. Tinggal aku dengan Raina je kat rumah. So bersiap-siaplah aku dengan Raina nak keluar berjalan. Tapi masa tu dalam hati terfikir jugak nak redah pergi The Strand dulu jenguk booth. Tak sedap hati pulak. Nak jugak jenguk-jenguk booth. Tapi masa dalam kereta elok je drive menuju ke Aeon Bukit Tinggi. Hahaha. Lagipun aku nak guna voucher hadiah yang aku dapat masa masuk contest susu Friso beberapa bulan lepas. Itu salah-satu sebab kenapa aku pergi Aeon Bukit Tinggi.

Lepas tu, bagi Raina main kat playground berbayar dalam Aeon sambil-sambil aku shopping kat situ. Tak shopping apa sangat pun. Shopping bantal kat situ. Jadah entah terasa nak beli bantal. Hahaha. Sebenarnya niat nak beli baju basahan anak-anak. Tapi kat Aeon, baju basahan budak kemain mahal. Baju tidur budak sampai RM30+ tapi material baju macam tak berkualiti. Memang taklah aku nak beli kat situ. Macam tak berbaloi pulak nak beli kalau material baju biasa-biasa tapi harga mahal. Baik aku beli kat Tesco atau Giant. Lepas Raina dah puas main kat palyground, aku ajak dia pergi Giant. Sebab hari tu  masa aku pergi Giant, ada ushar baju basahan budak. Boleh tahan lawa-lawa baju kat situ. Selalu beli kat Tesco je. Ok kali ni kita beli kat Giant pulak.
Terima kasih Tok Wan. Nanti kita shopping bawak Tok Wan dan Atok pulak ye

 
Semua legging dan seluar ni beli kat FOS. Seluar saiz Raifa semua harga RM5 je. Corak seluar tinggal tu je yang ok. Lain-lain warna tak menarik. Seluar saiz Raina harga berapa lupa pulak. RM15 kot. Tapi material seluar best. Disebabkan saiz Raina terhad, aku cuma dapat belikan untuk Raina 2 helai seluar je. Adik dapat lebih sebab pilihan saiz untuk adik banyak. Takpe kira fairlah ye Raina, ikut mama shopping adik duduk rumah dengan Tok Wan. So belikan untuk adik lebih sikit

Baju basahan untuk Raifa. Balik rumah try padan-padankan, eh eh sesuailah pulak. Hahaha. Baju t-shirt tu beli kat Giant Rm.5.99 je

Tapi masa kaki melangkah nak balik tu, terpandang kedai FOS. Masuk sekejap FOS. Eh eh best pulak sebab ada baju dan seluar budak  harga RM5. Design dan warna terhad kena pandai pilih. Tak kisahlah sebab baju basahan je pun. Beli jugaklah beberapa helai kat FOS. Lepas tu terus ke Giant. Kat Giantlah aku banyak memborong baju basahan anak-anak. Sebenarnya dah lama niat nak memborong baju basahan anak-anak. Sebab baju basahan anak-anak yang ada tu, ada yang dah tak muat, ada yang dah mula nak lusuh dan macam-macam alasanlah yang memang patut aku beli baru. Hari tu masa nak raya, adalah jugak beli baju basahan anak-anak tapi beberapa helai je sebab masa tu bajet ciput. Peruntukan memang lebih ke baju raya. So bila bajet ciput tak dapatlah nak memborong banyak mana pun baju basahan tu. Dan beberapa helai sleepwear aku beli kat website oversea. Tapi, Raina tak berapa suka pakai sleepwear yang aku beli tu. Dia pakai ikut mood dia je. So nak tak nak aku memang kena memborong baju basahan untuk anak-anak.

Disebabkan kat FOS dan Giant ni payah nak cari baju sedondon saiz Raina dan Raifa, jadi aku beli ikut warna. Aku biasanya main ambil je mana-mana yang berkenan. Tapi tak sangka pulak bila balik rumah padan-padankan setiap baju, rupanya banyak baju Raina dan Raifa seakan sama ikut warna. Kalau Raina ada baju warna hijau. Raifa pun ada baju  warna hijau. Tak dapat sedondon, sama warna pun takpe. Mana yang tak dapat satu warna, aku pilih design baju yang sama tapi warna lain. Tapi yang penting setiap baju dan seluar tu sesuai dipadankan. Taklah nampak serabut. Kalau legging dah warna peach. Kenalah cari baju yang sesuai dengan legging peach tu. Macam tu jelah cara aku beli baju basahan anak-anak kalau tak dapat sedondon. Asalkan nampak tak serabut, warna menarik dan material best. Cerewet jugak kau ni Nurul. Ok ini aku mengaku. Hahaha.


 Baju basahan untuk Raina. Raina yang pilih baju dan seluar dia tapi kena dapat kelulusan dari mama dia jugak. Hahaha

Set baju tidur anak-anak. Dapat dua helai sorang. Nanti ada rezeki lagi mama top up lagi baju korang ye anak-anak

Kat Giant baju basahan untuk budak murah-murah jugak. Baju t-shirt boleh dapat harga RM5.99 je. Baju tidur budak boleh dapat harga belas-belas ringgit je satu set. Bagi aku berbaloilah. Hasil dari merembat baju kat FOS dan Giant, dapatlah beberapa helai baju dan seluar untuk anak-anak. Ikutkan nak rembat lebih lagi, tapi cepat sedar diri. Teringat pesan ibu. Terima kasih kat ibu sebab semua peruntukan ni pun dari ibu aku. Kebetulan ada rezeki ibu then dia bagi peruntukan kat anak-anak dan cucu-cucu dia. Terharu sangat. Semoga ayah dan ibu dimurahkan rezeki selalu. InsyaAllah. 

Minggu lepas adalah minggu sibuk bagi aku. Minggu nak siapkan monthly report, tergesa-gesa pergi pos barang customer, balik rumah pun asyik malam je. Sibuk siapkan barang berniaga pastu berniaga sampai tengah malam dan macam-macamlah. Kalau cerita pasal berniaga, penat tu memang penat tapi seronok. Alhamdulilah kali ni untung meniaga lebih sikit. Rezeki anak-anak. Nanti kalau rajin aku cerita pasal pengalaman aku berniaga kat booth ye. Eh ini dah lari dari tajuk entri. Adoiii kau ni Nurul suka sangat cerita lari dari tajuk. Ok nanti aku cerita di lain entri. Itupun kalau rajin

7 comments:

  1. Seronok shopping baju anak dara..kat ofis ni tetiap minggu ade jualan kalau pergi mesti nak beli sehelai pun

    ReplyDelete
  2. I suka beli baju basahan kat TESCO. Pun lawa-lawa juga.

    ReplyDelete
  3. Ain : Nurul pun biasa beli baju jat Tesco. Tapi ni macam nak tukar angin beli baju kat Giant pulak

    ReplyDelete
  4. Intandayani : Itu lah kalau dah mak budak ni kan? Kita pun kekadang kalau gaji ada gak beli sehelai dua sorang ke baju basahan baru untuk anak-anak. Tapi ni macam dah lama sangat tak belikan baju basahan anak-anak macam dulu-dulu biasa kerap beli. Tu yang seklai beli tu banyak sikit

    ReplyDelete
  5. Ima Sulaiman : Thanks singgah blog saya

    ReplyDelete
  6. ehehe..seronokkan shopping baju anak..ila pun sama...tiap2 2minggu sekali ila akan beli baju online utk anak...hahaha...utk diri sendiri rela xbeli tapi bab baju anak lajuuuuu jer klik2 online..hahahah..bila tgk anak melaram rasa puas hati kan...mak2 mmg camni...hahaha

    ReplyDelete