Belanja Raina Raifa ais krim

Friday, September 11, 2015

Situasi di antara bila tak ada duit dan bila ada duit

Aku pernah terbaca tweet siapa entah dulu berbunyi lebih kurang begini :

Bila tak ada duit masa tu lah rasa nak shopping macam-macam. Bila dah ada duit tak terasa nak shopping pun. Bila tak ada sale terasa nak beli macam-macam. Bila ada sale tak terasa nak beli apa-apa pun.

Aku rasa betul jugak. Contohnya bagi diri akulah. Bila bajet tak berapa nak ada, time tu lah aku rasa nak beli carpet baru kat Ikea, nak beli drawer baru kat Ikea, nak beli handbag baru, nak beli jam Fossil idaman, nak beli shawl kat Butik Uyyun dan Shawlbyvsnow, nak beli perfume kat Victoria's Secret, nak beli tix Air Asia, nak shopping kat Kaison, bla bla bla. Kalau nak listkan panjang hoi. Semua pun nak. Kehendak manusia. Tak pernah nak puas.

Tapi bila dah ada bajet, ada duit sikit tak terasa pun nak beli semua tu. Pelik kan. Alhamdulilah sekarang ni adalah rezeki sikit. Ibu aku baru bagi sedikit peruntukan ke anak-anak dan cucu-cucu dia. Semua tu rezeki ibu aku. Alhamdulilah. Tapi apa yang aku buat bukanlah shopping barang idaman or bla bla bla. Tapi dua hari lepas aku settlekan semua urusan kat bank. Aku dah transfer sikit peruntukan masuk dalam tabung haji Raina dan Raifa walaupun Tok Wan diaorang dah sediakan peruntukan untuk diaorang. Tapi ini bahagian aku untuk anak-anak. Peruntukan yang ibu bagi untuk Raina dan Raifa, aku buatkan account ASB untuk mereka. Terima kasih Tok Wan. Walaupun taklah banyak mana tapi bagi aku Alhamdulilah ada rezeki untuk kami sekeluarga.

Minggu ni jugak adik aku baru transfer keuntungan meniaga kami masa kat The Strand hari tu. Seronok dan rasa satu kepuasan meniaga bila dapat untung macam ni walaupun tak banyak mana. Tapi kepuasan meniaga tu aku dapat rasakan. Memang sekarang kalau tengok account sendiri rasa nak klik sana sini shopping. Tapi entahlah nafsu shopping semua tak ada dalam diri aku sekarang ni. Terasa nak beli tix Air Asia sebab tengah ada promo sekarang ni. Tapi tak beli jugak fikir sayang duit. Nak beli handbag baru tak beli jugak fikir sayang duit. Serius nafsu membeli tak ada dalam diri aku buat masa ni. Semuanya rasa sayang duitlah. Cuma untuk nampakkan barang aku main kutu emas. Walaupun hakikatnya aku tak suka barang kemas. Tapi fikir masa depan dengan nilai duit makin jatuh, dengan keadaan ekonomi tak stabil maybe ini jalan terbaik untuk aku. Ibu aku pun setuju aku beli emas. So ikut cakap ibu aku. Berkat. InsyaAllah.

Macam tadi, lunch hour jalan sorang-sorang kat Setia City Mall. Ingat nak window shopping. Jalan-jalan dok belek itu ini tapi tak beli pun. Jangan orang salesgirl tu maki dalam hati sudah. Budak ni belek-belek tapi tak beli pun. Hahaha. Akhirnya aku cuma pergi FOS beli baju anak-anak berharga RM5 sehelai. Aku top up lagi baju basahan anak-anak. Pastu masuk Daiso sebab nak cari bekas untuk isi bekal anak-anak ke rumah babysitter. Jimat duit. Kesimpulannya duit bukan segala-galanya bila hati tengah berserabut.

Mungkin. Jawapan ada pada diri setiap orang bagaimana mendifinasikan nilai duit

No comments:

Post a Comment