Belanja Raina Raifa ais krim

Thursday, September 17, 2015

Ummie Ngah Raina dan Raifa

Aku ada dua orang adik, angah dan Bani. Disebabkan jarak antara aku dan angah cuma setahun, jadi kami memang rapat antara satu sama lain. Dengan Bani rapat jugak. Sama je dah kata adik-beradik. Cuma dengan Bani ni, sebab dia lelaki dan Bani pun jenis tak banyak bercakap, jadi tak banyak perkara aku boleh kongsi cerita dengan Bani. So apa-apa hal pun aku memang suka cerita dengan angah selain ibu aku. Aku bersyukur mempunyai adik-adik yang sangat mengambil berat dan sayang terhadap anak-anak aku terutamanya angah. 

Angah dah kahwin lebih kurang dalam 6 tahun usia perkahwinan dia. Aku kahwin tahun 2008 dan angah kahwin tahun 2009. Tapi sampai sekarang angah belum dikurniakan rezeki anak. Kadang-kadang aku turut simpati bila adik aku down pasal hal ni. Selalu kami sekeluarga bagi semangat kat angah. Alhamdulilah sekarang angah nampak lebih ceria. Sebab tu angah sibukkan diri dia dengan meniaga kat booth pada hujung minggu dan macam-macam yang dia buat untuk sibukkan diri dia. So dengan siapa lagi dia nak menumpang kasih sayang dengan anak-anak kecil kalau tak dengan anak-anak aku. Anak-anak aku panggil angah dengan panggilan 'Ummie Ngah'. Moden sikit bunyinya. Cehhh adik aku ni nak yang bunyi moden je. Hahaha. Tapi aku pun suka dengan panggilan tu nama tu. Taklah nampak skema sangat. Ye dak? Hahaha. Angah yang bahasakan dirinya dengan panggilan tu. Macam Raifa yang masih dalam proses belajar bercakap, Raifa panggil angah dengan panggilan 'ngah'. Hihihi.

Gambar semalam di KLCC, angah, Raina dan Raifa

Gambar semalam time nak ke Petrosains. Terima kasih angah belanja pergi Petrosains. Tengok gambar ni, selamba je adik aku pakai selipar pergi KLCC. Dia ni memang sempoi orangnya. Tapi percayalah sebenarnya dia lagi pandai bergaya dari aku. Tapi kalau keluar jalan bersantai, dia memang selamba pakai selipar. Nantilah kalau rajin aku cerita kat entri lain pasal cerita semalam. Kalau rajinlah ye. Hahaha

Angah rajin bawak Raina dan Raifa berjalan. Tapi perangai angah dia tak berapa suka bawak budak-budak kecik pergi mall. Bukan langsung tak bawak pergi mall. Pergi je mall lagi-lagi lepak pergi Ikea. Hei Ikea sesaja kau ni Nurul. Dah aku suka pergi Ikea. So bila angah ajak keluar sebab bosan, laju je aku kabo jom Ikea. Hahaha. Layankan aje perangai kaklong ko ni ye angah. Angah paling suka bawak Raina dan Raifa tempat yang boleh belajar sesuatu macam Pusat Sains Negara dan Petrosains contohnya. Angah cakap better bawak budak-budak pergi tempat-tempat yang boleh belajar dari pergi mall. Kadang-kadang angah ajak pergi muzium tapi sampai sekarang tak bawak lagi Raina dan Raifa pergi muzium. Nantilah next time maybe boleh bawak Raina dan Raifa pergi muzium.

Macam semalam, angah ajak aku, ibu bawak Raina dan Raifa berjalan ke Petrosains, KLCC. Suami masing-masing kerja. Duduk rumah bosan. So jomlah kita ke Petrosains. Aku ajak pergi Pork Dickson atau Melaka, angah tak nak. Dia nak jugak pergi tempat yang boleh Raina dan Raifa belajar sesuatu. Lagi bagus katanya. Nantilah kalau rajin aku cerita. Malas nak transfer gambar dalam hp. Hahaha.

Angah ni pemurah orangnya. Bukan nak puji adik sendiri. Tapi memang kenyataan perangai dia memang tak kedekut. Kalau keluar dengan dia, selalunya dia sendiri nak bayar itu ini. Dia paling suka belanja makan. Kadang-kadang dia belanja macam-macam. Maybe dia belum ada anak, duit tak tahu nak buat apa. Mungkin kot. Senang kata, adik aku ni jenis tak berkira dan jenis tak kisah pasal duit. Dia selalu kabo, jangan kedekut, rajin sedekah kat orang, InsyaAllah murah rezeki kita. Selalu sangat dia pesan dengan aku macam tu. Kalau hari raya, tiap tahun biasanya dialah orang paling banyak bagi duit raya kat anak-anak aku. Terharu sangat. Hari tu birthday party Raifa dan majlis aqiqah Raina dan Raifa pun dia yang sponsor candy buffet dan beberapa menu sampingan. Terkejut jugak dia nak sponsor macam-macam. Terima kasih angah.

Aku doakan angah dimurahkan rezeki anak. InsyaAllah. Untuk angah, terima kasih atas segal-galanya. Terima kasih sebab layanan baik kat Raina dan Raifa. Terima kasih sebab menjadi Ummie Ngah yang best terhadap Raina dan Raifa

5 comments:

  1. Comel anak2 akak ya :) InsyaAllah pasti ada ganjaran buat orang2 yg baik macam ummie ngah hehe.

    ReplyDelete
  2. lamanye tak datang blog nurul..rasa ade 3 tahun akak tutup blog..dah 2 dah anak nurul..comel2 nye:))

    ReplyDelete
  3. Maya : Aah lah lama sangat tak baca blog awak. Kenapa tutup blog. plis aktifkan balik menulis blog

    ReplyDelete