Belanja Raina Raifa ais krim

Thursday, October 22, 2015

Pengalaman pertama Raifa masuk panggung wayang

Aku jarang tengok wayang sejak dah ada anak ni. Sejak ada anak ni, aku lagi suka duduk lepak kat rumah ataupun aku balik Banting rumah family. Adalah keluar bawak anak-anak jalan hujung minggu tapi jarang-jarang sangat. Aku bukan jenis yang setiap hujung minggu mesti nak keluar berjalan. Kadang-kadang tu memanglah bosan. Lagi-lagi Raina bila dah besar ni, dah pandai mengadu bosan duduk rumah. Tapi alahai aku ni sekarang bab nak bersiap tu kemain malas. Nampak benau dah tua aku ni. Nak bersiap keluar berjalan pun malas.

Ahad lepas, aku plan nak bawak anak-anak keluar berjalan. Raina pun asyiklah berzikir ajak keluar berjalan. Aku ni ikutkan tak nak bawak anak-anak keluar dalam masa terdekat ni sebab Raifa baru discharge masa warded minggu sebelum tu. Lagipun sekarang musim jerebu memang aku cuba elakkan untuk bawak anak-anak keluar berjalan. Tapi kasihan pulak tengok anak-anak terperap kat rumah. Raina pulak asyik cakap benda yang sama ajak keluar berjalan. So marilah anak-anak kita keluar tapi  dengan syarat mesti indoor aktiviti. Bila Raina cakap nak tengok wayang sebab dia lama tak tengok wayang. Aku mula terfikir macam mana reaksi Raifa bila bawak dia masuk panggung. Sebab Raifa tak pernah lagi masuk panggung.

Bayangkan, masa Raina dulu aku dengan Saiful agak confident bawak Raina masuk panggung masa umur Raina 1 tahun 1 bulan kalau tak silap aku. Masa tu Raina tengah kemaruk berjalan. Tapi macam Raifa ni, aku dengan Saiful asyiklah tangguh-tangguh nak bawak masuk panggung. Sebab perangai Raifa ni lain sikit dengan Raina. Dia kalau jenis meragam perghhh menguji kesabaran. Selain selamber berguling-guling atas lantai, Raifa kalau dah menangis, selagi dia tak puas hati kita pujuk dia, selagi tu dia tak nak berhenti menangis. Raifa ni senang di jaga dan tak cerewet macam Raina, tapi sekali dia dah meragam, memang berpeluh jugak ketiak nak pujuk. Kalau dia dah start berguling-guling atas lantai tu, dia siap protes tak nak bangun. Dia baring je atas lantai. Selalunya Raifa paling senang di pujuk dengan Saiful.



Masa aku bagitahu Saiful nak bawak Raina dengan Raifa tengok wayang, Saiful siap tanya aku boleh ke nak bawak Raifa masuk panggung. Huh laki aku ni tanya macam tu pun, aku dah berdebar-debar. KahKahKah. Berdebar-debar sebab terfikir kalaulah Raifa meragam dalam panggung masak jugak nak handle ni. Tapi aku rileks je yakinkan Saiful walaupun sebenarnya aku tak berapa yakin. KohKohKoh.

Kitaorang tengok wayang kat Aeon Bukit Tinggi, Klang je. Dekat dengan rumah. Ingat nak tengok cerita 'Polis Evo' atau 'Hotel Transylvania'. Tapi tak ada tayangan pulak hari Ahad tu. So kitaorang tengok cerita 'Goosebumps'. Sebelum masuk panggung, kitaorang beli stok makanan dan air. Sebab Raifa ni suka pegang benda yang boleh di makan walaupun dia kadang-kadang tak makan sangat pun.

Bila masuk panggung, Saiful sendiri nak pangku Raifa. Disebabkan anak-anak aku ni memang jenis rapat dengan papa diaorang, so aku pun memang nak Saiful yang pangku Raifa. Mula-mula masuk panggung, aku bajet Raifa menangis sebab keadaan sekeliling gelap. Tapi aku tengok dia rileks je. Aku nampaklah keterujaan Raifa bila tengok screen besar depan dia. Siap goyang-goyang kaki sambil makan sosej. Hamboi.

Saiful asyiklah cuit aku, suruh tengok gelagat Raifa. Saiful siap suruh rakam gelagat Raifa dalam panggung. Eh dia pulak melebih-lebih. Nak rakam apa kejadahnya gelap dalam panggung tu. Hp mak tak canggih. Malas nak layan. Lega bila tengok gelagat Raifa. Siap melopong mulut. Mama tahulah adik 1st time masuk panggung tapi tutuplah mulut tu adik.

Bagi aku cerita 'Goosebumps' ni  sesuai untuk budak-budak. Walaupun ada sedikit adegan seram dan suspen tapi sebenarnya cerita ni kelakar. Bayangkan Raina boleh tergelak-gelak sambil tepuk tangan. Over sangat tau Raina ni. Raifa pulak sebab kecik lagi masih tak faham jalan cerita, aku tak nampaklah Raifa tergelak-gelak macam kakak dia. Tapi mulut kemain melopong. Bila ada adegan seram dan suspen, dia tutup muka dan palingkan muka. Bila tengok cerita 'Goosebumps' ni aku teringat cerita 'Jumanji'. Nak cerita kat sini pun aku tak reti. Tapi kesimpulannya, cerita ni kelakar dan sesuailah untuk budak-budak.

Jadi secara rasminya Raifa masuk panggung pada umur 1 tahun 7 bulan. Ok Raifa dah lulus masuk panggung. Lepas ni bolehlah repeat bawak anak-anak tengok wayang lagi. Yeahhhhh

2 comments:

  1. teringin nak bawak mel tgk wayang tp tu la...tak berani lg..tak tau apa reaksi dia nnt..

    ReplyDelete
  2. haha but aku still xkonfiden nk bwk aneem,
    bukan tkt dia nangis ke ape
    aku takot dia g tawaf stiap lorong yg ade, masakkkk aku nk heret ke dia,
    haha lastly g detim ngn abam mika je tgk polis evo, ngeh ngeh

    ReplyDelete