Belanja Raina Raifa ais krim

Monday, December 14, 2015

November paling menyakitkan

November 2015,

Aku suka nombor 11. Sebab tu aku suka bulan November. Sebab tu aku pilih bulan November untuk tarikh aku tamatkan zaman bujang aku. Sebab tu aku paling teruja bila Raina dilahirkan pada bulan November. Masa mengandungkan Raifa, aku pernah bercita-cita nak beranak awal pada bulan November. Walaupun hakikatnya tak mungkin berlaku sebab due date aku masa tu pada bulan Januari. Masih tak putus harap, aku berharap Raifa dilahirkan pada 11hb Januari tapi Raifa lahir pada 23hb Januari. Tapi tak mengapa. Sebab bulan Januari adalah no 1. Aku setkan otak aku no 1 seakan-akan no 11. Boleh je kan?

Bulan paling menyakitkan. Sakit sampai lebam. Sakit sampai rabak.
Rabak macam di siat-siat. Rabak paling dalam.
Kau ingat aku gelak, aku boleh cool?
Kau ingat aku diam, aku boleh cool?

December 2015,

Aku harapkan keajaiban rasa yang baik-baik saja. Masa dan waktu akan sempurnakan semua keadaan yang ada. Aku berharap.

InsyaAllah

Monday, December 7, 2015

Selamat hari lahir Raina Evaqairina


Kelas 6 Madeenah
Genius Aulad Kota Kemuning, Shah Alam

Raina Evaqairina,

Maafkan mama sebab lewat sangat buat entri ni untuk Raina. Mama tak pernah lupa setiap hari lahir anak-anak mama. Cuma kebelakangan ni mama agak malas nak update blog. Selama ni kalau ada mana-mana entri yang mama buat khas untuk anak-anak mama, sebab mama harap sangat satu hari nanti bila anak-anak mama dah besar boleh baca penulisan mama kat sini. Mama ikhlas menulis kat sini sebab inilah minat mama.

Raina dah cukup besar dan faham macam-macam. Raina hari ini bukan macam Raina yang mama kenal masa Raina baru pandai berjalan jatuh pada ulangtahun kelahiran pertama Raina mahupun masa Raina dalam proses nak belajar bercakap segala macam perkataan pada ulangtahun kelahiran kedua Raina dan seterusnya. Raina hari ini yang mama kenal, dah faham macam-macam dan Raina antara orang paling setia menjadi pendengar segala macam cerita mama. Raina boleh ketawa dan menangis sama-sama mama. Raina dah pandai merajuk untuk perkara yang mama tak rasa akan merajuk tapi rupanya anak mama merajuk minta perhatian. Raina dah pandai request apa yang Raina minat dan suka. Raina dah pandai tolong mama macam-macam. Raina dah pandai mengadu bercerita macam-macam. Cepat sangat Raina membesar.

Pada tarikh 19/11/2015, genap umur Raina 6 tahun. Kadang-kadang mama rasa macam mimpi. Lagi-lagi bila mama bila tengok video dan gambar-gambar lama Raina. Kadang-kadang mama rasa sebak. Sebak sebab rasa masa sangat pantas bila mana tengok Raina membesar sangat cepat. Mama rasa terpegun bila Raina request nak buat birthday party kat school. Raina request nak kek tema Robocar Poli. Nak bagi goodies bag kat kawan-kawan. Selagi belum tiba tarikh birthday Raina, selagi tu Raina berzikir dengan mama. Selagi tu Raina tanya mama.

Hari ni dah bulan November ke mama?

Mama rasa anak mama sangat comel bila tiap kali Raina tanya soalan yang sama kat mama. Mama usaha penuhkan semua permintaan Raina. Salah-satu sebab, tahun depan Raina dah darjah 1. Raina dah mula sekolah betul. Raina dah tak sekolah tadika. Raina dah tak boleh pergi sekolah pakai seliper Frozen atau kasut warna pink kegemaran Raina. Tahun depan Raina kena jugak pakai kasut sekolah.

Mama tempah khas kek tema Robacar Poli untuk Raina. Mama belikan macam-macam untuk di isi dalam goodies bag yang Raina nak bagi kat kawan-kawan Raina. Mama sediakan itu ini apa yang Raina nak. Mama buat semua ni sebab mama nak Raina happy. Bila anak-anak mama happy, mama pun akan sama rasa tempias rasa apa yang anak mama rasa.

Mama harap Raina membesar dengan menjadi anak yang boleh menjadi kebanggaan papa dan mama. Malah dapat menjadi kebanggaan atok, tok wan, Ummie Ngah dan Pak Usu. Mama tahu setiap anak-anak mama ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Gunakan segala kelebihan yang ada untuk mencapai apa yang Raina nak nak dalam hidup Raina nanti. Jangan jadikan kekurangan diri sebagai alasan. Sebab percayalah setiap orang ada kebijaksaan yang Allah S.W.T kurniakan. Gunakanlah dengan bijak.

Dalam entri ni mama letak gambar sekeping je. Sebab mama malas nak edit gambar. Hihihi. Yang penting ada gambar Raina dengan kek tema Robocar Poli, teacher kesayangan Raina teacher Seha dan kawan-kawan kelas Raina

Ikhlas
Mama garang tapi baik hati.
Senyum sampai telinga (Pinjam ayat papa kamu). Heeeee :)