Belanja Raina Raifa ais krim

Tuesday, January 12, 2016

Entri basi : Majlis Konvokesyen Raina Evaqairina di Genius Aulad


Lama betul tak update blog. Serius kali ni aku sibuk sangat. Kerja aku ni jenis setiap awal dan akhir bulan memang confirm sibuklah. Pastu bila akhir tahun dengan awal tahun je aku mesti macam akan sibuk semacam yang akan buat aku rasa gelabah ayam gitu. Sebab masa ni lah banyak report aku nak kena siapkan. Report untuk setahun. Report untuk appraisal, bonus (doakanlah ada bonus. Hihihi), Performance sepanjang setahun kerja. Ada peningkatan ke, biasa-biasa je, makin teruk ke ataupun tahap yang sama je. Pastu ada report-report lain selain report untuk audit. Serius aku memang sibuk sangat sekarang ni.

Hari cuti pun aku masuk office buat kerja sampai malam. Kawan aku dah balik. Aku masih kat office sesorang kemain kusyuk buat kerja sampai tak perasan dah malam. Report aku baru je submit ke manager aku semalam. Hari Jumaat lepas, aku dah serahkan report aku ke bahagian lain untuk proses key in pulak. Minta kerani office tolong. Sebab aku memang dah gelabah macam apa sebab banyak benau nak kena buat.

Ok kita terus ke tajuk entri. Kau ni mesti nak membebel dari tajuk asal dulu kan Nurul. Hahaha. Tangan laju je taip. Apa nak di kato. Layankan je lah. Masa bulan November tahun lepas, (Tengok betapa lamanya aku peram cerita ni) school Raina buat masjlis konvokesyen. Masa tahun sebelumnya ada jugak majlis konvokesyen, tapi masa tu Raina baru 5 tahun, masih malu-malu bila dia kat atas pentas. Rasanya aku tak buat pun entri masjlis konvokesyen Raina yang lepas. Sebabnya aku malas. Hahaha. Tapi kali ni, nampak Raina tak malu-malu lagi atas pentas. Elok je dia tersengih-sengih kat atas pentas tu. Konvokesyen kali ni memang aku teruja lain macam bila mana Raina cakap dia kena jadi 'sotong'. So kemain gigihlah aku cari baju, seluar dan tudung ala-ala berupa sotong. Tapi aku pelik jugak ni kenapa teacher Raina suruh Raina pakai baju warna biru. ada ke sotong warna biru? Kompius mak tau.

Majlis konvokesyen Raina ni di buat sebelah malam kat Auditorium Dewan Sivik MBPJ. Majlis konvokesyen ni bergabung dengan cawangan Genius Aulad Cyberjaya. So nampaklah kemeriahan bila digabungkan Genius Aulad Shah Alam dan Cyberjaya ni. Masa ni Saiful tak dapat join. Tak dapat cuti kena dia kerja. So aku importlah ibu aku temankan aku malam tu. Rasa tak confident pulak nak drive berdua dengan Raifa malam-malam. Disebabkan aku dari Banting so aku terlewat sikit sampai hari tu. Nasib baik masa aku sampai tu, baru nak mula performance dari kelas Raina.

Nampak Raina enjoy masa atas pentas. Seronok aku tengok. Dengan costume sotong. Aku sediakan basic costume je. Yang selebihnya pihak school yang sediakan. Tapi tak ada gambar jarak dekat pulak time Raina pakai costume sotong tu. Aku tak banyak ambil gmbar pun hari tu.

Alhamdulilah dah selesai pengajian Raina peringkat tadika. Nampak ada peningkatan semasa Raina di Genius Aulad. Raina dah boleh membaca walaupun tak selancar mana. Kalau dua suku kata tu lajulah dia baca. Masuk tiga suku kata dia tak berapa lancar. Raina macam ambil masa berfikir sebelum dia baca satu-satu ayat tu. Kadang-kadang Raina whatsapp aku guna hp tok wan. Masa cuti sekolah hari tu, ibu aku jaga Raina dengan Raifa. Sebab ibu aku cuti panjang. So dia nak jaga cucu-cucu dia. Masa ni kemain Raina asyik main hp tok wan dia berwhatsapp. So sekarang kalau ada apa-apa kat whatsapp yang tak sesuai untuk budak kecik baca baik clearkan conversation awal-awal. Sebab Raina dah pandai godek hp dan baca whatsapp. Hahaha.


Raina dah boleh sikit-sikit hafal bacaan dalam solat. Kadang-kadang, aku duduk sebelah dia check bacaan solat dia. Nampak ada sikitlah peningkatan. Alhamdulilah. Lagi satu subjek matematik nampak memberansangkan. Kalau dulu rasanya apa pun dia tak berapa tahu kecuali kenal nombor je. Sekarang kalau bab campur dan tolak tu dia dah boleh. Aku kadang-kadang ajar dia dalam urusan membeli kat kedai, aku bagi duit pastu aku tengokkan je. Pastu aku akan tanya berapa baki yang sepatutnya dia dapat kalau bagi duit sekian sekian sekian. Saja je aku ajar macam tu sebab tahu masa sekolah rendah kot Raina nak pergi kantin sekolah membeli kan?

Raina ni taklah hebat sangat macam orang lain. Ada anak kawan aku tu kemain hebat menang juara pertandingan macam-macam peringkat tadika. Aku siap teruja dengan anak kawan aku tu. Raina ni dia biasa-biasa je. Aku percaya setiap budak ada je kelebihan masing-masing. Bagi aku asalkan Raina dah tahu basic kenal huruf dan nombor, dah tahu basic membaca dan mengira, dah ada penigkatan dalam confident level, boleh berdikari dan bergaul dengan kawan-kawan kat sekolah dan boleh berkomunikasi dengan baik aku rasa dah ok kot. Aku dulu pun bukan tergolong dalam budak pandai mana pun tapi dapat jugak jejak masuk universiti. So kita tak payahlah nak push anak sangat. Jangan bagi anak stress. InsyaAllah anak kita akan belajar ikut acuan kebolehan dia sendiri nanti.

Sekarang Raina dah darjah satu. Sekejap je kan anak aku dah sekolah rendah. Nanti kalau rajin aku cerita lain entri pasal hal ni

2 comments:

  1. eeee..kalau nak dibandingkan anak kite dgn anak org lain, itu akan buat kite lg stress..setiap anak pon semua tak sama..aku pon harap aryan dpt buat yang terbaik pon alhamdulillah dah..


    *moh leh beli planner..mid pon nk berplanner gak..hihih

    ReplyDelete
  2. tengku ana : nak beli la planner tu beb . setiap budak tak sama kelbihan dia InsyaAllah diaorang boleh study ikut keselesaan mereka nanti

    ReplyDelete