Belanja Raina Raifa ais krim

Monday, June 6, 2016

Pengalaman pertama Raifa naik kapal terbang


Raifa jenis suka tiru apa yang Raina buat. Tengok gambar ni. Kakak menongkat dagu dia pun nak buat jugak

Cerita ni cerita dah basi. Tapi nak tulis jugak kat sini. Dalam blog ni jarang sangat cerita pasal Raifa. Dulu time Raina memang sentiasa ada mood nak menulis. Asal tak update blog seminggu tu rasa lain macam je. Sentiasa nak cari bahan untuk menulis. Tapi sekarang berbulan-bulan tak update blog pun rileks je. Hahaha.

Ok kali ni aku nak ceritakan pasal Raifa. Sebenarnya dua minggu lepas aku dan Saiful bawak anak-anak berjalan ke Kota Bharu, Kelantan. Macam biasa pengangkutan menggunakan perkhidmatan Air Asia je. Itu je yang mampu. Beli tiket pun time promo. Rasanya macam tahun lepas kot aku beli tiket tu. Dah lupa pasal dah lama sangat. Hahaha. 

Sebenarnya masa beli tiket masa Air Asia buat promo tu, aku plan nak repeat pergi Sabah. Rindu nak ke Kundasang. Tapi kira-kira bajet macam terlari bajet pulak. Sebab masa tu aku bercadang nak beli sekali tiket untuk ayah dan ibu aku. Saja nak bawak mak bapak berjalan sekali. Ushar lagi tiket plan asal nak ke Sabah terus bertukar nak ke Penang. Tapi date tiket banyak date nak masuk bulan  Ramadhan dan bulan raya. Kalau ada available pun time hujung tahun kot. Aku mencari date before puasa. So ushar punya ushar dapatlah tiket ke Kota Bahru pada bulan Mei bulan lepas untuk 6 orang kesemuanya.

Tapi nak dijadikan cerita, ibu aku tak dapat cuti. Hotel semua aku dah book awal. Lagi beberapa hari nak ke Kota Bharu tu, aku tanya betul-betul dengan ibu aku boleh cuti ke tak? Macam tak puas hati pulak ibu aku tak boleh cuti kan. Hahaha. Bila ibu aku confirm kata tak dapat cuti, maka musnahlah impian aku nak bawak ayah dan ibu aku bercuti sama-sama naik kapal terbang. Ayah aku confirm tak nak ikut kalau ibu aku tak boleh pergi bercuti sama. Nasib baiklah before ke Kota Bharu tu, aku ada bawak ayah dan ibu aku jalan-jalan ke Melaka dan Port Dickson. So taklah ralat sangat tak dapat bercuti sama ayah dan ibu.


Masa ni dia main lipstik pastu paksa kakak dia pakai lipstik. Aku suruh Raina layankan aje apa adik dia nak buat asalkan jangan dia menangis lega hati mama korang. Hahaha

Macam biasa yang excited nak naik kapal terbang ni Raina. Dah banyak kali naik pun, kemain excited aku tengok. Kalau tengok Raifa excited jugak. Tapi tak excited mana. Raifa jenis suka buat hal dia je. Main lipstik lah. Berdiri tengok gelagat orang pastu main tegur-tegur orang seat belakang. Sabar je lah aku. Alhamdulilah Raifa tak menangis. Aku risau dia menangis je. Anak dara sorang ni bukan boleh di jangka ragam dia.

Masa kat airport, Raifa jenis tak reti duduk diam. Jenis semua orang pun dia nak say hai pastu tetiba nanti dia bye bye orang. Sampaikan minah dan mat salleh pun melayan kerenah Raifa. Ate semua orang dia nak lambai say hai pastu bye-bye orang sekeliling. Aku pun nak cover malu sengih-sengih sambil control ayu layan kerenah anak-anak dara. Dalam hati perghhh geram jugak. Dah kenapa semua orang awak nak tegur adik? Pastu plus dengan kerenah anak-anak yang suka berlari-lari. Penat mak korang nak kejar. Nampak tak betapa excitednya anak-anak dara aku ni nak naik kapal terbang.

Kakak dia pakai beg. Dia pun nak pakai beg. Nasib baiklah ada beg sandang lama Raina punya masa Raina kecik-kecik dulu. Bagi Raifa pakai baru dia tersengih-sengih. Masa ni dia asyik menegur orang keliling. Hai hai pastu bye bye sambil lambai kat orang. Sabau je lah aku dengan Raifa ni

Masa ni berebut memasing macam jakun nak naik troli ni. Raina pun tak padan dah besar nak jugak naik. Tapi aku rasa lagi bagus diaorang berdua duduk kat troli ni dari asyik berlari-lari je kat airport. Letih aku nak kejar. Kalau boleh kurus macam model tu takpe gak. Ni dah penat kejar aku rasa lapar. Macam mana tu? Hahaha

Tapi bila tengok anak-anak happy dan excited tu, aku rasa happy semacam. Sebenarnya salah-satu sebab aku beli tiket ke Kota Bahru ni pun sebab aku dah berjanji pada diri aku sendiri dan Saiful jugak, yang aku akan cuba spend time bercuti dengan family dan bawak anak-anak bercuti sebelum dua misi aku hujung tahun ini. InsyaAllah. Semoga dipermudahkan.

InsyaAllah ada rezeki lagi mama akan bawak anak-anak mama berjalan dan kita tidur hotel ye. Anak-anak aku ni memang jenis suka tidur hotel. Kadang-kadang bawak diaorang tidur hotel area dekat-dekat dengan rumah je pun, tapi diaorang punya excited kemain lagi. InsyaAllah ada rezeki lebih mama akan bawak Raina dan Raifa jalan-jalan lagi ye

No comments:

Post a Comment